något jag funderar på länge

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare GoddessOfLove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 229
G

GoddessOfLove

vändit o vridit på saken, men inte vågar yppa mej med rädsla för att bli dumförklarad. men nu såg jag en liknande grej på hööks. tyglar med gummi på ett ställe. för en hård hand blabla.

har länge funderat på nått liknande, asså att delar av tygeln är töjbar. d borde ju ge hästen en eftergift då man själv missar d? MEN en är inte risken väldigt stor (särskilt med en hård hand) att man tar alldeles för mycket i tygeln? att man töjer ut d töjbara så mycke de bara går?

Som med allt kan man ju missbruka prylarna, men tanken är ju god. :) Har inte galoppen redan tyglar med resår, sedan flera år?

Man tappar ju de "fina" hjälperna, kontakten och exaktheten, med en sådan. Jag kan bara tänka mig ett användningsområde, och det är nybörjare som egentligen borde träna sits och balans i lina...

Eller så kan det vara tvärtom, att när du ger en liten eftergift, så försvinner den i "töjjen" Alltså, när du är lite hård i handen, så jämnar tygeln ut det, men när du sen ger eftergift, så märks det ingen skillnad för hästen...

Mmm.. Tror inte alls på det annat än om man är rädd om hästens munn och ngn orutinerad ska rida.

Borde bli ngt slag segande hela tiden ist. Som att rida på hack med stöd skulle jag tro, förhållningarna märks mindre och eftergifterna med :mad:

Håller med föregående. Tanken är nog god, men jag tror effekten blir helt fel...

Har tänkt och tänkt på de där gummigrejerna sen jag såg den först i morse, och visst har jag sett tyglar som hade gummi på förut, men det var ett paralellt läder och gummiband, och någonstans tog ju effekten slut! Här kan man nog segdra tills man blir knäpp, och sen när man ska ge eftergift blir handrörelsen så stor att man tappar hela kontakten med hästen.

Tror att dessa saker kan komma till nytta i andra sammanhang, tex när man binder upp hästen, eller annat, men absolut inte till ridningen iallafall :confused:

...är det inte bättre att lära sg att inte rida med hård hand...?

Varför alla dessa verktyg som kompenserar ryttarens brister?

Att rida med sådanna tyglar borde vara ungefär som att rida med pessoa; du känner inte vilken kontakt du har i bettet.

Sådana tyglar används såvitt jag vet främst inom handikappridningen.

Hjälpmedel behöver inte alltid vara av ondo!

Det borde finnas spö med gummi på mitten, så det bara vinglar omkring i luften när någon försöker rappa till hästen. Vilken perfekt uppfinning. :rofl:

inte vad jag har hört talas om i varje fall. :)
(vilket inte betyder att de inte finns)

oja, har inte alls en tanke på att köpa, var mest nyfiken på hur det fungerade :)

Ett sånt spö borde många jag sett på tävling ha...
På en lokal tävling ja va på så kom det in en liten flicka på en liten shettis och som hon spöade hästen...stackars lilla pålle....men till slut sa dommaren till och hon blev helt paff...men sen när hon kom utanför ridhuset så smällde hon till pållen igen :cry:
vad har sånna människor med hästar och göra??? :confused:

hmm. rider man vettigt så tar man i tygeln när det behövs. och då skulle inte jag vilja att tygeln töjdes ut. det skulle förstöra min signal.
sen om man skulle råka vara för hård i handen. då har man ju ändå tagit hästen i munnen. och det är någon man borde fixa till själv, istället för att tro att det inte gör något för att tygeln gör så att tygeltaget blir snällt för hästen...

Det jag har tänkt på är nog för att vara på den säkra sidan. att man intehar för hård hand. vi kan ju faktiskt alldrig veta hur hästen upplever oss.. även om den ger små signaler är det inte alltid jätte lätt att tolka allt på rätt sätt. Men som många har skrivit försvinner nog de små fina hjälperna lätt bort. men det vore ju roligt att höra någon som annvänt den säga vad h*n tyckte...

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 027
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka