Några blandade foderfrågor

Miljon

Trådstartare
Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig!

1. En häst som inte slickar på sin saltsten - behöver den få extra salt i maten? På drygt två månaders tid har det inte hänt någonting med saltstenen. Hästen äter grovfder, mineraler och några dl müsli som krubbskrammel. Bör jag tillsätta salt i maten? Rids lätt till normalhårt.

2. Det här har jag hört delade meningar om, någon som vet hur det ÄR eller är det olika från häst till häst? Om en häst t.ex. ges frukost, lunch och kvällshö, och under eftermiddag-kväll tillåts gå på fri tillgång. Kommer den "äta ikapp" då under de timmar den har fri tillgång, så att den ändå äter i stort sett lika mycket som den hade gjort om den haft fri tillgång dygnet om?
Det handlar om några hästar med olika energibehov, en del behöver tillgång till mat jämt medans andra behöver lite begränsning, men vill ändå låta dem gå tillsammans iallafall några timmar varje dag. Alternativet är förstås att reglera på natten när de står på box, men smalisarna äter inte så mycket som de skulle behöva då och tjockisarna skulle få svälta nattetid. Inte alls optimalt med andra ord.

3. Om man ska ge olja till en för smal häst, vilken sort är bäst och vilka mängder behövs då?
 
De flesta behöver mer salt än de slickar i sig via saltstenen. http://www.stromsholm.com/wp-content/blogs.dir/2/files/2012/04/Behöver-hästarna-utfodras-med-salt_.pdf

I de studier som gjorts på hästar på bete har man kommit fram till att hästar som har betesreducerare endel av dygnet "äter i kapp" ganska snabbt den delen av dygnet som de får vara utan. Det samma borde gälla vid fritillgång av hö viss tid på dygnet. Givetvis beroende på hur lång tid hästen får fritillgång. http://www.hippson.se/fraga-experte...rg/rekommendationer-kring-betesreducerare.htm Tyvärr hittar jag inte studien just nu men någon annan kanske har en länk till den.

Om man ska ge olja så bör man ge linfröolja då den har en bra balans av omega 3 och 6. Hur mycket som behövs får man räkna på men oljan ska vänjas in väldigt försiktigt och man bör inte ge mer än max 75 gram olja/100 kg häst och dag. Man bör också dela upp oljan i så många mål som möjligt över dagen. http://www.hastsverige.se/foderskola-del-5.html
 
1. De flesta hästar får inte i sig tillräckligt från saltsten utan borde få behovet från löst salt. Underhållsbehovet för en vuxen häst är 5,1 gram/100 kg häst. Sen ökar behovet när den svettas.
2. Om det är en glupsk häst så kommer den förmodligen att moffa i sig så gott det går men testa och se hur det fungerar. Står hästarna på halm under natten så äter tjockisarna kanske lite av det.
3. Man bör välja en olja med bra förhållande mellan omega-fettsyrorna som linfröolja.
 
Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig!

1. En häst som inte slickar på sin saltsten - behöver den få extra salt i maten? På drygt två månaders tid har det inte hänt någonting med saltstenen. Hästen äter grovfder, mineraler och några dl müsli som krubbskrammel. Bör jag tillsätta salt i maten? Rids lätt till normalhårt.

2. Det här har jag hört delade meningar om, någon som vet hur det ÄR eller är det olika från häst till häst? Om en häst t.ex. ges frukost, lunch och kvällshö, och under eftermiddag-kväll tillåts gå på fri tillgång. Kommer den "äta ikapp" då under de timmar den har fri tillgång, så att den ändå äter i stort sett lika mycket som den hade gjort om den haft fri tillgång dygnet om?
Det handlar om några hästar med olika energibehov, en del behöver tillgång till mat jämt medans andra behöver lite begränsning, men vill ändå låta dem gå tillsammans iallafall några timmar varje dag. Alternativet är förstås att reglera på natten när de står på box, men smalisarna äter inte så mycket som de skulle behöva då och tjockisarna skulle få svälta nattetid. Inte alls optimalt med andra ord.

3. Om man ska ge olja till en för smal häst, vilken sort är bäst och vilka mängder behövs då?
Om hästarna hinner äta i kapp beror på vilket näringsbehov dom har. Min lättfödda islandshäst kan inte gå på mer än 3-4 timmars naturbete per dygn. Det är svårt att släppa på bete 4 ggr per dygn. En del har såna hästar på "avbetade" områden men för att han inte ska bli fet så krävs det i såna fall svält. På fri tillgång på hö 4 timmar skulle han få i sig ca dubbelt så mycket som han kan äta utan att bli skadligt fet. Men det finns grader i helvetet så det fungerar nog på många sk lättfödda hästar.
Måste dom stå på fri tillgång när dom är tillsammans? Det är knepigt att ha hästar med olika näringsbehov i alla fall här hos mig är det ett jäkla flyttande av hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 611
Senast: Angel
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp