Några frågor ang. bomlöst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 249
J

jjeg

Har sökt här på forumet :...MEN gav upp....skulle tagit hur länge som helst att läsa igenom....Vet absolut ingenting om bomlösa sadlar....Funderar på att ha en bomlös som komplement till den vanliga dressyrsadeln, speciellt då för uteritter osv.
1. Lättridning går det?
2. Hur ligger det till ...kan man klättra och så utan att den glider bakåt resp. framåt ?
3. Hur stabila är dom egentligen?
Kommer säkert på fler frågor....senare....

Sv: Några frågor ang. bomlöst

jjeg skrev:
Har sökt här på forumet :...MEN gav upp....skulle tagit hur länge som helst att läsa igenom....Vet absolut ingenting om bomlösa sadlar....Funderar på att ha en bomlös som komplement till den vanliga dressyrsadeln, speciellt då för uteritter osv.
1. Lättridning går det?
2. Hur ligger det till ...kan man klättra och så utan att den glider bakåt resp. framåt ?
Kommer säkert på fler frågor....senare....

Jag har erfarenhet av barefoot cheyenne och Trekker dressage. Lättridning går alldeles utmärkt ialla för mig men i början kan det kännas lite mer obalanserat så man kan ta lite lugn sakta jogg tills man vant sig. När du sitter uppe i sadeln hade inte de här sadlarna tendenser att glida. Rider själv och klättrar mycket, kliver i snåriga terränger osv. Däremot kan de glida lite när man sitter upp. det är ändå rätt bra betyg att de inte glider fram på min häst som inte har manke och där alla bomsadlar glider jämt.

Jag har haft en star-trekk espanola.

1. Inga problem överhuvudtaget med lättridning här inte!

2. Jag klättrade i min utan problem! Den låg i princip still....... kanade kanske lite men de har allt gjort för mig när jag klättrat! Beror nog lite på hur extrembrant backen e kanske!

3. Jag upplevde min som väldigt stabil men ändå väldigt flexibel....... Va mycket nöjd allafall! :)

Jag har Barefoot Cheyenne.

1: Inga problem med lättridning

2: Har inte klättrat i den än...

3: Min sadel känns väldigt stabil - men följer hästens rörelser! Däremot glider den lätt i sidled när man sitter upp, dock inte när man sitter i sadeln.

Lättridning i en bomlös är oftast lättare än i en traditionell sadel. De har oftast stigläderna fästa längre bak som gör att du får benet rakt under dig i stället som i många engelska sadlar där fästet sitter långt fram. Men givetvis känns det konstigare i början eftersom man inte är van vid det.
Jag har klättrat i min SS i alla de möjliga och omöjliga backar. Enda gången jag märkt att den kasade fram var på en tävling. Efter ca 7 mil gick vi nerför en upptarmpad och brant sluttning. Hästen hade tappat en del i omfång och gjorden var lösare än vanligt. Då kasade sadeln fram. Annars ligger sadeln där den ligger även när jag sitter upp från marken.
Bomlösa är lite olika stabila. Finns i div material och uppbyggnad. Det bästa är om det finns möjlighet att prova många modeller. De är ju väldigt olika och man kan älska en sort och hata en annan.
// Linda

Har inte klättrat i Freeformen. Men det går att rida lätt utan problem.
Freeformen är lika stabil som en bomsadel när man rider, glider inte i sidleds så lätt. Den känns som en riktigt mjuk bomsadel helt enkelt... Imorgon kan jag även säga hur Barefoot Cheyenne är...

Okey....Så det blir inget "skadligt" tryck vid lättridning el om man vill stå i fältsits?....

Inte vid Freeformen om man använder Skiton. När jag sätter mig i Freeformen fördelas trycket under hela sadeln då den är såpass stabil, så du får vara noga med att den inte är för lång. Man kan lägga den på bogbladet (vilket jag måste göra, annars blir den alldeles för lång) för den ligger inte emot och trycker.

Vikten fördelas inte utanför sadeln, så om Skiton är för lång gör ingenting.

Angående lättridningen så är det på ryggraden framförallt som det inte ska trycka när man ställer sej upp i stigbyglarna.
Har man en bra padd med kanal för ryggraden eller en sadel som redan har kanal ska det inte vara något problem.

Jag tänker INTE påstå att en bomlös är lika stabil som en bomsadel, men mest för att den är mjukare. Man kan inte både ha kvar kakan och äta upp den ;)
Däremot har jag personligen aldrig haft problem med att den glidit när jag klättrat. Eller vid ridning överhuvudtaget för den delen, bara padden som har glidit när jag haft skito.

1. Lättridning går det?

Ja, men man bör ha en teknik som innebär att man har mycket kontakt med överskänkeln och lite vikt i stigbyglarna när man rider lätt eller står i fältsits i en bomlös sadel.

Jajamän, framåt-bakåt ligger bomlösa (i alla fall Torsion) inte sällan mer stilla än bomsadlar och kan vara ett alternativ för hästar som normalt behöver svanskappa eller brösta för att hålla sadeln på plats.

De kan glida i sidled, särskilt om man har en dålig pad till. Det är ´lämpligt att sitta upp med pall, och att sitta jämnt i sadeln (stå jämnt i stigbyglarna). Den klarar dock rätt tuffa tag ändå - det är inte ovanligt att man tävlar barrel racers med bomlös!

Jag har en Fit Form (föregångaren till Barefoot) med Skitopad :love: :love: och:
1. Det går jättebra att rida lätt (står mycket i fältsits när vi tränar monté)
2. Jag rider i skogen över stock och sten, uppför/nedför, hopp över bäckar mm. utan problem. Visserligen har jag svanskappa eftersom att min häst är överbygd med typ hömage och ALLA sadlar vill framåt.
3. Ang. stabiliteten så är det inget problem. Det märks ganska fort om du sitter snett i sadeln eller så och man måste själv ha en hel del balans men det är ett bra sätt att träna upp balansen. Jag hoppar upp i sadeln utan pall men man måste ha (lära sig) en viss teknik.
Lycka till med ditt köp!:)

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 805
Senast: pulkaskurk
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 997
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 101
Senast: scizofren
·
M
Utrustning vet inte om detta är rätt forum men jag lägger det här. Jag har letat sadel i 1½ år till Peewee och varit hos flera sadel provare och...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka