Några frågor och en förfrågan

Det är ju bra för det visar att du kan arbetsplanera.

Ja, men det kan jag ju :) Det är ju redan en del av mitt jobb att planera min arbetstid så att allt blir gjort så att det passar mig och verksamheten på bästa vis. Eller på minst smärtsamma vis...

Istället för att ta ledigt från jobbet på fredag så kan jag jobba de timmarna nästa vecka, sprida ut dem hur jag vill, skolan är ändå stängd på fredag så det påverkar överhuvudtaget inte dem och de betalar inte för någon städning då (min arbetsgivare bjuder på lite extra städning istället och om jag varit ledig eller sjuk hade ingen kommit i alla fall). Det är så på alla loven, jag kan välja hur jag ska lägga upp det.
På så vis sparar jag på fredag in en tjänstledighetsdag utan lön.

Och ...jag ska på en intervju på en annan klinik på samma sjukhus kl 13 på måndag! :D Det tar sig och jag bidde ju ännu mer nervös nu! Med andra ord är det inte över efter första ens utan jag kommer ju vara nervös hela dagen typ! :nailbiting:
Bussbiljetten dit är i alla fall fixad, så då gäller det "bara" att inte försova mig på morgonen! :nailbiting: Eller att bussen är försenad så jag missar allt. Hemska tanke!:D
 
Bussarna till Eskilstuna brukar vara i tid.
Vilken linje är det, 701 eller 710?
De går från olika hållplatser.
 
Buss 801 tydligen. Finns det en sån? När jag kollade på SJ häromdagen så är jag nästan helt hundra på att det stod 701 på den här tiden...
Det går alltså en 07.15 och en 07.18, det förvirrade kvinnan på SJ när jag köpte biljetten, men jag valde den som går 07.15.

(Jag ska bli politiker i Nyköping och se till att tåget byggs ut, me like tåg very mycket!)
 
Förlåt 701 eller 801 skulle det vara.
De verkar ha ändrat så att de går från samma hållplatser numera.
Välsignat vara det.
 
Du har fått många bra tips! Och grattis till att du blivit kallad!

Gällande sjukdomar:
Det är en svår avvägning det där. Man kan säga såhär generellt: en arbetsgivare kan och BÖR fråga vid en intervju om en person har några sjukdomsproblem som de borde känna till. Och om den frågan kommer bör man definitivt svara ärligt. Det är nämligen så att ifall man ljuger och säger "nejdå" på den frågan och det sen skulle visa sig senare att man har några problem så KAN en arbetsgivare ogiltigförklara själva anställningsavtalet enligt (den urgamla) avtalslagen:
30 § Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits, framkallat densamma genom svikligt förledande eller ock insett eller bort inse, att den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd därtill av annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde.
Det kan alltså hävdas ha varit "svikligt förledande" att inte sanningsenligt svara på en fråga om hälsa som sedan kan påverka ens förmåga att utföra arbetet.

Men; DU är inte tvungen att tala om det själv ifall du INTE får frågan. Dock kan det finnas chefer/arbetsgivare som ändå i efterhand (när de upptäcker/får veta det) kan känna sig besvikna på att du inte sa något. Det är nog lite individuellt hur man reagerar. Själv känner jag att jag skulle förstå varför personen inte sa något vid intervjun.

Dessutom är det ju så att man inte får diskriminera på grund av funktionshinder. Så; om du berättar om dina funktionshinder och sen INTE får jobbet även om du har bäst meriter bland de sökande så KAN det anmälas. Men det hjälper ju inte dig så mycket då egentligen. Arbetsgivaren måste i ett sånt läge kunna visa att du valdes bort på grund av sina uppsatta kriterier; att den de valde hade bättre meriter. Sen är ju frågan om man ens vill anmäla sådant... jag tror många (tyvärr) väljer bort att anmäla sådant.

Jag som person tror på ärlighet. Men kanske är det naivt ibland. Å andra sidan skulle jag själv nog inte vilja jobba på en arbetsplats där det har sådan stor betydelse att jag har t ex hörapparater och/eller behöver synhjälpmedel vid datorn. Men det är ju jag det.

Jag tycker som flera sagt: behålla "hörisarna" på utan att kommentera det förrän de i så fall frågar omkring sjukdomar/funktionshinder. Och då ska du givetvis svara att dina hörisar gör att ditt funktionshinder i yrkesrollen INTE kommer att göra att du får något problem.
 
Aha! Vill du träffas? Vad har du för häst? Fjärilarna har jag sett, är det din? Så cool! :D

Ja absolut!!! :bump:

Det här rufset (dagsfärsk bild :D) är min plutt!
10175959_10201748435248316_5193235162035654729_n.jpg


Och ja, fjärilsbilen är min :D
 
@Björk
Det var så jag funderade. På om det kan vara negativt för mig. Har för mig jag hört något om det förut. Men okej, jag är tyst om ingen fråga eller annat uppstår och hörisarna är med så att jag hör vad som sägs. Det kan ju vara en god idé ändå att höra vad folk pratar om! :D

Att man inte får diskrimineras p.g.a. funktionshinder vet jag, men man kan ju hävda andra orsaker till varför det inte blir aktuellt med att vara en medarbetare.

Vad menar du med att du inte hade velat jobba på en arbetsplats där du behöver hjälpmedel?

@LindgrenV

Vad kul! Och vilket fint rufs! :bump:
 
Hahaha, ja det är bra! Vad har hon för schampo, hennes hår är finare än mitt ju! :cautious::D
 
@Björk

Vad menar du med att du inte hade velat jobba på en arbetsplats där du behöver hjälpmedel?

Nej, jag menar att om jag vore i din situation och kan klara jobbet lika bra som en utan funktionshinder eftersom jag har hjälpmedel; om då arbetsgivaren väljer bort mig för att de är fördomsfulla/okunniga så menar jag att då hade jag kanske ändå någonstans känt att det var "lika bra" för inte vill jag jobba under en chef som är okunnig/fördomsfull när det gäller mina funktionshinder! Jag skulle känna att jag vill jobba hos någon som faktiskt bedömer min kompetens utifrån hur den borde bedömas, inte någon som hela tiden går och "misstänker" att jag inte klarar jobbet eller tror att de tillkortakommanden som jag har beror på mitt/mina funktionshinder.

Världens längsta mening! :D Blev det klarare?
 
Att man inte får diskrimineras p.g.a. funktionshinder vet jag, men man kan ju hävda andra orsaker till varför det inte blir aktuellt med att vara en medarbetare.
Glöm ovanstående inlägg.

Ja, det kan de ju, men om det skulle granskas (t ex vid en anmälan om misstänkt diskriminering) så behöver det verkligen vara så att den som fick tjänsten har bättre meriter enligt vad arbetsgivaren skrivit i sin annons.

Har man t ex sökt en medicinsk sekreterare och skriver i annonsen att utbildning till detta är ett krav (inte "önskvärt") - om man då haft en sökande med funktionshinder som har utbildning och en sökande som fick jobbet och inte har funktionshinder - då skulle man kunna få rätt i hävdande av diskriminering. Det är svårt att hävda då att man valde den utan funktionshinder på "meriter" om den inte uppfyller ett krav på utbildning.
 
Nu har jag varit i väg på intervjuerna och det var två intressanta upplevelser. Jag märkte redan i mailen jag fick med inbjudan dit att de olika cheferna var olika i sitt språk och bemötande. Och så var de ju även när jag mötte dem.

Jag tältade dagarna före, men sista natten sov jag på vandrarhem, med tanke på att det var minusgrader den natten också så var det ett bra drag. Det räckte så väl med en natt med minusgrader. Det blev jag överraskad av mitt i natten när jag vaknade kall som en isbit och fullständigt skakade! Mörkrädd som jag är kröp jag ihop som en boll och drog sovsäcken över huvudet och längtade till morgonen :D

Halv 11 på kvällen innan kom jag på att jag inte funderat på hur jag ska svara! Hade ju gjort det redan tidigare men inte alls under de här dagarna jag var borta så jag blev ju inte ett dugg mindre nervös där på kvällen liksom. Svårt att komma till ro sedan i sängen också. På morgonen hade jag dock glömt bort igen att jag borde tänka över lite svar, så jag gjorde inte det. Men jag kan inte säga att jag var jättenervös alls när det verkligen gällde. Lite var jag ju, men första personen gav ett mjukt och bra intryck och då försvinner ju också in nervositet. 1 timmer och 15 minuter tog det. Den som sa att det brukar ta runt en halvtimme eller så hade visst fel!

Först prata med chefen och sedan prata med sekreterarna på avdelningen, utan att chefen var närvarande, så att de kunde fråga ut mig och så. Ett bra upplägg tycker jag! Fast jag blev grillad! Förhoppningsvis gav jag dem bra svar dock, synd bara att jag inte har lika djup utbildning i DRG som man visst i Sörmland har! :( Det var en viktig punkt!

Andra intervjun var inte lika strukturerad och genomtänkt av personalen, kändes det som. chefen och sekreterarna i samma rum och de ställde frågor, men det kändes inte som om de var engagerade på samma vis som på första intervjun. De hängde upp sig på att jag inte ville flytta till den staden utan pendla och den ena där gillade absolut inte det svaret, medan de på första intervjun inte såg det som ett problem om inte jag gjorde det. Nä, för tänkt att jag inte gör det ;)

Jag sa inget om ögon och öron och sjukdomar, hade hörisarna på mig och det var jättebra eftersom jag på vissa personer upplevde svårt att förstå de då de pratade jättefort! Dialekten är inte svår i sig, men hastigheten so vissa har upplevde jag som svårt.

Så tack för era svar, allihopa! Himla kul att jag fick så många bra tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp