Några frågor och en förfrågan

Tack! :) :)

Du vet det där om fjärilar och får?

kl
(äntligen fick jag skriva kl, har saknat att göra det!)

Det har löst sig med säng åt mig sista natten!
TinyWiny förbarmade sig över mig och ville inte jag skulle sova utomhus i minusgrader, regn, missa bussen, lukta barr och sovsäck och se ut som om jag inte har något hem :rofl: osv innan en viktig intervju och erbjöd sig att betala för en natt på vandrarhemmet jag ville vara på från början (men som var fullbokat helt när jag kollade för en månad sedan), hon kallar det födelsedagspresent för att jag ska slippa stå i tacksamhetsskuld för evigt :o tur jag snart fyller år med andra ord!

Så det blev Railway Hostels som ska ligga vid tågen i Nyköping. Tappade ordet... där tågen stannar, menar jag. Sån där .. äsch kommer inte på ordet! Centralen heter det i Malmö och Lund i alla fall.

Men är det någon som har någon koll på det där vandrarhemmet? Bra, dåligt? Dagen efter blir det som planerat redan buss till Eskilstuna på morgonen. Ska bara kolla upp lite mer om det här ofoget att inte ha samma biljettsystem som Skåne har och hur det funkar i den delen av landet, jag menar, jag kan ju bara Skånes system..... Lindgren har förklarat för mig och det verkar ju inte svårt egentligen. Jag ska bara komma ihåg att inte glömma något viktig detalj bara.... Det är lätt hänt i stressen sådär tidigt på morgonen ;)

Kom på i morse när jag inte vaknade av mitt alarm på flera minuter att tänk om jag väcker alla i rummet där!
Hoppas jag inte väcker folk med mitt snarkande heller eller trillar ner i golvet eller pratar i sömnen osv, ska dela med 4 andra personer:D

Hmmm... Skrämmer fjärilarna och fåren dig? :cautious:

Fåren har för övrigt flyttat till mamma i en månad för att käka upp hennes gräsmatta :D
 
Hmmm... Skrämmer fjärilarna och fåren dig? :cautious:

Fåren har för övrigt flyttat till mamma i en månad för att käka upp hennes gräsmatta :D
Nej, tvärtom lät det ju kul :D

Jag vill också ha får på min gräsmatta! Jag kanske ska låna grannens, gräset måste klippas.... Eller så får jag bära hem min häst så hon får äta....:D
 
Utbildning lönar sig inte alltid omedelbart men oftast i längden.
Jag är ganska osäker på om jag ens kan tänka mig att gå ner i lön så där. 21 500 kr har jag lyckats slava i hop nu som städerska. 19 500 är ju verkligen bakåtsträvande. Förra året var det 18 500. Då sa jag "ALDRIG!" och hade med andra ord jobbat kvar som städerska tills jag hittat något som var villig att ge mig bättre lön än så ( om jag skulle jobbat i Skåne alltså)
 
Jag tänker att du är: självständig, flexibel, serviceinriktad, uthållig, lojal, noggrann, pålitlig, plikttrogen. Det tänker jag är väldigt viktigt i jobbet som medicinsk sekreterare.
Visst är de viktiga för ett sådant jobb.
Men finns det något jobb det inte är viktiga för? Är det inte så man ska vara för alla jobb egentligen?
 
Peppa sig själv är viktigt men förberedelse är a och o inför en intervju.

Får man fråga varför du är så trött på Skåne? Själv längtar jag tillbaka...
Såg inte ditt inlägg förrän nu.

Jag har bott här i hela mitt liv och vill göra något nytt. Varför längtar du till Skåne? Här är ju bara lite skog och massor med åkrar. Platt. Tråkigt. BLÅSIGT! :D Inte vackert. Och det är för nära min familj.

Jag är lite rastlös av mig, tror jag. Världen är ju så mycket större än Mellanskåne liksom. Jag är född i Fjelie utanför Lund, har bott i Malmö, Tomelilla, Billinge, Eslöv, Hörby, Höör, Stehag, Köinge och på landet utanför Höör (tre olika ställen). Jag vet hur det ser ut här i området kan man säga :D
 
Såg inte ditt inlägg förrän nu.

Jag har bott här i hela mitt liv och vill göra något nytt. Varför längtar du till Skåne? Här är ju bara lite skog och massor med åkrar. Platt. Tråkigt. BLÅSIGT! :D Inte vackert. Och det är för nära min familj.

Jag är lite rastlös av mig, tror jag. Världen är ju så mycket större än Mellanskåne liksom. Jag är född i Fjelie utanför Lund, har bott i Malmö, Tomelilla, Billinge, Eslöv, Hörby, Höör, Stehag, Köinge och på landet utanför Höör (tre olika ställen). Jag vet hur det ser ut här i området kan man säga :D
Ja om du bott hela livet inom den radien förstår jag om du är sugen på att se något nytt. Själv har jag förutom min hemstad bott i Lund i många år och nu efter fem år i Stockholm längtar jag ner. Skåne känns liksom hemma. Och jag tycker visst att Skåne är fint även om jag väl tycker att Eslöv med omnejd inte är det vackraste som Skåne har att visa upp.
 
Nej, tvärtom lät det ju kul :D

Jag vill också ha får på min gräsmatta! Jag kanske ska låna grannens, gräset måste klippas.... Eller så får jag bära hem min häst så hon får äta....:D
Haha vad bra! Men hästen och bilen är ju kvar på rätt ställe i alla fall :D
 
Vandrarhemmet vid Järnvägsstationen har som största problem att det oftast är fullbokat.
Det ligger mycket bra till med hållplatsen till både Eskilstuna och Skavsta precis utanför.
 
Utbildning lönar sig inte alltid omedelbart men oftast i längden.
Jag tänkte på det här med utbildning och lön.
Just medicinsk sekreterare är kanske inte ett riktigt bra yrke att se att utbildning lönar sig.
Lönerna i vissa delar av landet är riktigt dåliga. Ingångslönen för Region Skåne var för år 2013 18 500 kr. Det är hemskt! Arbetsgivarna har börjat kräva en sådan utbildning jag går, 2 årig hälso- och sjukvårdsadministratörs utbildning. Alltså är jag på pappret inte bara medicinsk sekreterare. Det finns 1 åriga medicinsk sekreterarutbildningar runt om i landet. Lönen är dock densamma trots de olika utbildningarna.

I Region Skåne är det gott om jobb, medan det i Sörmland för tillfället inte är lika bra (därför Eskilstuna, ett jobb är bättre än inget jobb). I Stockholm lönar sig utbildningen däremot, några tusenlappar över Region Skånes ingångslön får man där istället och efter några år kan man tjäna 25 000 typ. Medan det fortfarande i Skåne finns många som efter 10 år i yrket på samma arbetsplats inte ens har 23 000. Min handledare tex. Läste också om en kvinna som efter 30 år i yrket har 20 600 kr. I Sörmland. Å andra sidan ska man inte sitta kvar på sitt jobb i evigheter. Det är arbetstagarens marknad inom det här yrket sägs det. Vi ska våga ställa krav, våga tacka nej och helt enkelt byta jobb om det man har efter en tid inte uppfyller ens krav.

Så kanske är det inte alls fel att söka jobb på ett så stort sjukhus som Mälarsjukhuset och bo i en stad nära Stockholm. Inte för att jag vill jobba i Stockholm, pendlingskostnaderna skulle äta upp lönen tydligen och så gillar jag inte storstäder.

Förresten läste jag nyss att det finns en treårig högskoleutbildning i Umeå, som det här. Tror inte lönen blir högre för att utbildningen är 1 år längre.
 
Senast ändrad:
Vandrarhemmet vid Järnvägsstationen har som största problem att det oftast är fullbokat.
Det ligger mycket bra till med hållplatsen till både Eskilstuna och Skavsta precis utanför.
Ja det har jag förstått. Har kollat på det vid flera tillfällen och svurit åt att det har varit fullt, det ligger ju helt perfekt till. Men när jag kollade när TW erbjöd sig så såg jag att det fanns lediga sängar där, jäkla tur det! :)

Så bussarna går nära? Vet du om det ofta är förseningar i busstraffiken där?

Buss 701 (eller om det var 709) tror jag går mot Eskilstuna och 715 mot Oxelösund vet jag.

Är det någon här som vet om man kan boka bussbiljetten till Eskilstuna redan nu via SJ? Jag har kollat upp kostnad och busstider via SJ nämligen och om jag fattat det rätt kan man köpa det där. Eller? Hade varit jättepraktiskt!
 
Ja om du bott hela livet inom den radien förstår jag om du är sugen på att se något nytt. Själv har jag förutom min hemstad bott i Lund i många år och nu efter fem år i Stockholm längtar jag ner. Skåne känns liksom hemma. Och jag tycker visst att Skåne är fint även om jag väl tycker att Eslöv med omnejd inte är det vackraste som Skåne har att visa upp.
Nej , Eslöv med omnejd är inte fint, jag tror Eslöv och Höör är de fulaste orterna/städerna i hela Skåne. Ystad är fint. Dotterns pappa har dock bott/bor enligt skatteverket i närheten där... 50 mil är ju mer lämpligt avstånd till honom och min familj och delar av släkterna jag inte vill ha i närheten :o Det är ju ingen risk att någon sådan person kommer och hälsar på precis! :D

Men jag kan förstå att Skåne känns som hemma. Så kände jag när jag åkte hem från besöket i Sörmland för ett år sedan, jag var å andra sidan helt slut efter en helg där så jag hade nästan hemlängtan. Nästan! Men känslan av att ha känd mark under "fötterna" (jag satt på tåget när jag kände det) var helt omvälvande. Och jag har sedan jag var riktigt liten sagt att jag inte vill bo i Skåne. Och så får jag nästan hemlängtan efter en helg borta. Fast jag hade också enorm bortlängtan när jag väl landat hemma igen! :banana:

Jag vet dock inte hur det är att flytta och bo där, det verkar vara många som längtar hem efter en sådan flytt. Hur kan det komma sig?
 
Jag tänkte på det här med utbildning och lön.
Just medicinsk sekreterare är kanske inte ett riktigt bra yrke att se att utbildning lönar sig.
Lönerna i vissa delar av landet är riktigt dåliga. Ingångslönen för Region Skåne var för år 2013 18 500 kr. Det är hemskt! Arbetsgivarna har börjat kräva en sådan utbildning jag går, 2 årig hälso- och sjukvårdsadministratörs utbildning. Alltså är jag på pappret inte bara medicinsk sekreterare. Det finns 1 åriga medicinsk sekreterarutbildningar runt om i landet. Lönen är dock densamma trots de olika utbildningarna.

I Region Skåne är det gott om jobb, medan det i Sörmland för tillfället inte är lika bra (därför Eskilstuna, ett jobb är bättre än inget jobb). I Stockholm lönar sig utbildningen däremot, några tusenlappar över Region Skånes ingångslön får man där istället och efter några år kan man tjäna 25 000 typ. Medan det fortfarande i Skåne finns många som efter 10 år i yrket på samma arbetsplats inte ens har 23 000. Min handledare tex. Läste också om en kvinna som efter 30 år i yrket har 20 600 kr. I Sörmland. Å andra sidan ska man inte sitta kvar på sitt jobb i evigheter. Det är arbetstagarens marknad inom det här yrket sägs det. Vi ska våga ställa krav, våga tacka nej och helt enkelt byta jobb om det man har efter en tid inte uppfyller ens krav.

Så kanske är det inte alls fel att söka jobb på ett så stort sjukhus som Mälarsjukhuset och bo i en stad nära Stockholm. Inte för att jag vill jobba i Stockholm, pendlingskostnaderna skulle äta upp lönen tydligen och så gillar jag inte storstäder.

Förresten läste jag nyss att det finns en treårig högskoleutbildning i Umeå, som det här. Tror inte lönen blir högre för att utbildningen är 1 år längre.
Fast byta jobb för att få upp sin lön är väl inte det lättaste som medicinsk sekreterare? Det är ju landstinget som är i princip den enda arbetsgivaren och byter man inom samma landsting får man väl därför inte upp sin lön. Då får man byta landsting, och det kan ju vara lång väg dit.
 
Fast byta jobb för att få upp sin lön är väl inte det lättaste som medicinsk sekreterare? Det är ju landstinget som är i princip den enda arbetsgivaren och byter man inom samma landsting får man väl därför inte upp sin lön. Då får man byta landsting, och det kan ju vara lång väg dit.
På vårdcentraler sägs lönen vara högre. Privata aktörer på marknaden betalar oftast också ut högre löner än andra samt även vissa sjukhus och kliniker har olika löner.

Det märks ju här i Skåne också då några i klassen tiggt till sig högre lön än de 19 500 som är ingångslönen. Så visst går det.
Vet att det i Göteborgstrakten är en grupp sekreterare som gjort "uppror" och kämpar för att man inte ska ingå ett avtal med en lön under, tror det är, 21 000 kr. Heja dem!! Bra intiativ.

Något som kan påverka lönen för mig i så fall, med fördel åt arbetsgivaren, är ju att ja behöver ett jobb i Sörmland, det kan ge arbetsgivaren en chans att dra ner lönen så mycket som det går. Många tar ju vilket jobb de får liksom, och i den situationen sitter ju jag.

Ett jobb dök upp i Lund för några veckor sedan. Medicinsk sekreterare på Rättsmedicin. Alltså, det är ju jobbet för mig, eller hur?! Det krockade ju dock med mina planer på att flytta och jag började vela och ångra mig och inte veta vad jag skulle göra.
Tiden för ansökan gick ut i går. Jag visste inte om jag skulle söka, men jag gjorde inte det till slut. Jag velade ända till kl 12 i natt när tiden gick ut. Visste inte hur jag skulle göra alls.
Nu är det för sent. Det känns bra, jag slipper bekymret med att riskera att få det där jobbet. Jag har läst rätsmedicinkurs och jag ÄR mycket intresserad, jag brinner för det där. Jag hade tvärtom inte alls blivit bortprioriterad genast med andra ord. Därför vågade jag inte söka. För då skulle valet att flytta bli så mycket tyngre att bära.

Men ibland är livet inte snällt! Alldeles intill min flytt så kommer drömjobbet för mig. Inte snällt!
 
Fast byta jobb för att få upp sin lön är väl inte det lättaste som medicinsk sekreterare? Det är ju landstinget som är i princip den enda arbetsgivaren och byter man inom samma landsting får man väl därför inte upp sin lön. Då får man byta landsting, och det kan ju vara lång väg dit.

I min närmaste större stad finns det i alla fall en hel del privata kliniker och vårdcentraler av olika slag som då och då söker läkarsekretrerare. Både såna som är helprivata och såna som har avtal med landstinget. I större städer som Stockholm och Göteborg så finns det nog rätt gott om privata kliniker av olika slag, t.ex. mottagningar för idrottsskador m.m Så det finns i alla fall i de större städerna arbetsgivare som står utanför landstinget.
 
I min närmaste större stad finns det i alla fall en hel del privata kliniker och vårdcentraler av olika slag som då och då söker läkarsekretrerare. Både såna som är helprivata och såna som har avtal med landstinget. I större städer som Stockholm och Göteborg så finns det nog rätt gott om privata kliniker av olika slag, t.ex. mottagningar för idrottsskador m.m Så det finns i alla fall i de större städerna arbetsgivare som står utanför landstinget.
Ja, det är ju det som det gör, vilket jag tycker är bra. Vårdcentraler betalar vanligtvis ut högre lön även om de inte är privata, och privata alternativ högre än så vanligtvis. Sedan läste jag att man kan vara sekreterare hos vissa tandläkare också. Fick mig ett gott skratt åt det, ett jobb jag inte kan tänka mig ha. :D

Stannar man för länge på varje arbetsplats så sägs det att man inte hänger med i löneutvecklingen riktigt. Så plötsligt ser jag fördelar med att söka jobb (och hoppas jag får något av de jag söker) utanför min comfortzon så att säga. :)

Har sökt fler jobb och skrev i ansökan att jag ska på intervju på samma sjukhus den 5 maj, får se om de nappar :D Det är kanske inte fel att vara lite framfusig ibland, även om det inte är riktigt min grej att vara "på".
 
Någon som vill träffas i Eskilstuna den 5 maj efter min intervju, som inte borde ta så lång tid? Tänkte ta tåget hem som går vid 8 på kvällen så jag har ju lite tid att slå ihjäl i min ensamhet annars.

Nu när jag tagit min EP-medicin för kvällen känner jag mig nedstämd (en biverkning av medicinen, vet jag, och inte sån jag är i vanliga fall) och som världens absolut ensammaste individ. Dessutom har jag en vän som skulle må bra av att veta att jag inte är helt ensam hela tiden. Misstänker jag. Jag tror hon är orolig för mig. Speciellt eftersom jag inte kan ta med min ena hund då jag inte har hundvakt när jag är på intervjun och på vandrarhemmet. Det känns skönt att någon faktiskt bryr sig så pass att det finns viss oro, men väldigt ledsamt att hon gör det då jag inte vill att hon är det.
 
Har sökt fler jobb och skrev i ansökan att jag ska på intervju på samma sjukhus den 5 maj, får se om de nappar :D Det är kanske inte fel att vara lite framfusig ibland, även om det inte är riktigt min grej att vara "på".
Det är ju bra för det visar att du kan arbetsplanera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp