Några frågor och en förfrågan

Enya har både jobb och studerar :)
Helt rätt. :)

@escodobe
Jag jobbar och sliter på samma arbete som jag började på år 2005. Fast anställd, halvtid och är ännu inte arbetslös. Ska istället för att säga upp mig ta hel tjänstledigt ett halvår medan jag rotar mig med nytt jobb och nytt hem. Jag vill inte säga upp ett fast jobb utan att det är säkert med det nya och det gör ju att jag inte är arbetslös alls. :)
 
Om de vill ha mig beror det ju bara på att jag gått utbildningen och att det är för få andra sökanden! Det är ju inte mig de vill ha egentligen. Jag kan ju inte ens journalsystemet, har aldrig arbetat i det eftersom vi inte har det i Skåne. Hur ska jag lära mig det? Det är meriterande, så om jag inte faller på allt annat faller jag ju platt på det?! :( Jag skrev dock att jag inte kunde det så jag fattar inte varför de ändå vill ha dit mig från Skåne. Har de så stor brist på folk att de tar vad som helst?!

Jag kan ite dölja mina hörisar, mitt hår är för tunt för att hänga för så de syns ju tydligt. Vem vill ha hörselskadade sekreterare som är beroende av hörseln för att få jobbet gjort?

Jag ber till gud att min epilepsimedicin börjar funka ihop med den andra nu. Biverkningarna är inte så jobbiga så jag hoppas att den funkar bara. Jag vill inte göra bort mig ju. Det är genant att bete sig udnerligt och det gör ont i själv och kropp att trilla ihop i kramper var som helst typ. Med mina bete mig underligt-anfall så är jag borta i skallen, snurrar mitt hår, har huvudet på sned, sväljer hela tiden och backar. backar jag in i nåt vänder jag bara riktning och fortsätter backa. Det är ju ett rätt korkat beteende ju. :(

Men alltså, nu får du sansa nerverna lite. Det är klart att de inte har valt dig enbart för att det inte finns några andra sökanden. Hade de inte tyckt att du lät som någon de vill anställa så hade du ju inte fått komma på intervjun och det oavsett hur många sökande det fanns.

Hur svårt tror du att deras journalsystem är egentligen? Det är klart att de visar dig hur det fungerar. Meriterande innebär ju just meriterande, inte att du måste kunna det. Jag tycker att du nedvärderar dig själv rejält när du skriver som de gör. Det är klart att något du skrev i din ansökan gör att de vill träffa dig och utvärdera dig vidare. Här i stan så har till och med de olika vårdcentralerna olika journalsystem så hur bär sig folk åt här tror du om de tar jobb på en annan vårdcentral? Jo de lär sig systemet. De får en genomgång och sedan får de givetvis hjälp om det skulle behövas. Det kommer givetvis du också få. Om de absolut inte hade kunnat tänka sig att lära upp någon så hade det varit ett krav att man skulle kunna deras journalsystem.

Nej du behöver inte dölja dina hörapparater men du behöver ju inte heller prata om dem eller visa dem. Frågar de så svara att du har en hörselnedsättning men att du klarar dig även utan hörapparater till viss del eller hur du nu vill formulera det. Jag har inte heller en massa hår som hänger för hörapparaterna men folk tittar helt enkelt inte andra i öronen så de ser inte en hörapparat.

Det är väl klart att din nya medicin kommer börja fungera! Så är det ju bara :)

Säg inte att ett beteende som någon gör när hen är sjuk är korkat. Man kan inte rå för att man har epilepsi lika lite som man kan rå för att man blir förkyld eller får maginfluensa. Du säger ju inte att någon som har maginfluensa är korkad när hen spyr eller att den som är förkyld är korkad när hen hostar. Tror du verkligen att någon tänker att en person som har epilepsi beter sig korkat när hen får ett anfall oavsett om det är ett grandmal eller ett frånvaroanfall? Det har iallafall aldrig jag tänkt utan såfort jag har fattat vad det handlar om så har jag pratat lugnt och försökt se till att vederbörande inte skadar sig på något sätt. Har möjligheten funnits så har jag försökt få personen att sätta sig ner så att hen inte går ut i vägen eller så vid ett frånvaroanfall och vid ett grandmal har jag lagt personens huvud i mitt knä eller lagt en tjock jacka under huvudet så att hen inte ska slå sönder sig. Jag tror faktiskt att det är fler som gör som jag än att folk ställer sig och tycker att någon som får ett anfall ser korkad ut. De som tänker så har nog inte så mycket till hjärna iallafall så dem behöver du inte bry dig om tycker jag.
 
Om de vill ha mig beror det ju bara på att jag gått utbildningen och att det är för få andra sökanden! Det är ju inte mig de vill ha egentligen. Jag kan ju inte ens journalsystemet, har aldrig arbetat i det eftersom vi inte har det i Skåne. Hur ska jag lära mig det? Det är meriterande, så om jag inte faller på allt annat faller jag ju platt på det?! :( Jag skrev dock att jag inte kunde det så jag fattar inte varför de ändå vill ha dit mig från Skåne. Har de så stor brist på folk att de tar vad som helst?!

Jag kan ite dölja mina hörisar, mitt hår är för tunt för att hänga för så de syns ju tydligt. Vem vill ha hörselskadade sekreterare som är beroende av hörseln för att få jobbet gjort?

Jag ber till gud att min epilepsimedicin börjar funka ihop med den andra nu. Biverkningarna är inte så jobbiga så jag hoppas att den funkar bara. Jag vill inte göra bort mig ju. Det är genant att bete sig udnerligt och det gör ont i själv och kropp att trilla ihop i kramper var som helst typ. Med mina bete mig underligt-anfall så är jag borta i skallen, snurrar mitt hår, har huvudet på sned, sväljer hela tiden och backar. backar jag in i nåt vänder jag bara riktning och fortsätter backa. Det är ju ett rätt korkat beteende ju. :(

Men alltså, nu får du sansa nerverna lite. Det är klart att de inte har valt dig enbart för att det inte finns några andra sökanden. Hade de inte tyckt att du lät som någon de vill anställa så hade du ju inte fått komma på intervjun och det oavsett hur många sökande det fanns.

Hur svårt tror du att deras journalsystem är egentligen? Det är klart att de visar dig hur det fungerar. Meriterande innebär ju just meriterande, inte att du måste kunna det. Jag tycker att du nedvärderar dig själv rejält när du skriver som du gör. Det är klart att något du skrev i din ansökan gör att de vill träffa dig och utvärdera dig vidare. Här i stan så har till och med de olika vårdcentralerna olika journalsystem så hur bär sig folk åt här tror du om de tar jobb på en annan vårdcentral? Jo de lär sig systemet. De får en genomgång och sedan får de givetvis hjälp om det skulle behövas. Det kommer givetvis du också få. Om de absolut inte hade kunnat tänka sig att lära upp någon så hade det varit ett krav att man skulle kunna deras journalsystem.

Nej du behöver inte dölja dina hörapparater men du behöver ju inte heller prata om dem eller visa dem. Frågar de så svara att du har en hörselnedsättning men att du klarar dig även utan hörapparater till viss del eller hur du nu vill formulera det. Jag har inte heller en massa hår som hänger för hörapparaterna men folk tittar helt enkelt inte andra i öronen så de ser inte en hörapparat.

Det är väl klart att din nya medicin kommer börja fungera! Så är det ju bara :)

Säg inte att ett beteende som någon gör när hen är sjuk är korkat. Man kan inte rå för att man har epilepsi lika lite som man kan rå för att man blir förkyld eller får maginfluensa. Du säger ju inte att någon som har maginfluensa är korkad när hen spyr eller att den som är förkyld är korkad när hen hostar. Tror du verkligen att någon tänker att en person som har epilepsi beter sig korkat när hen får ett anfall oavsett om det är ett grandmal eller ett frånvaroanfall? Det har iallafall aldrig jag tänkt utan såfort jag har fattat vad det handlar om så har jag pratat lugnt och försökt se till att vederbörande inte skadar sig på något sätt. Har möjligheten funnits så har jag försökt få personen att sätta sig ner så att hen inte går ut i vägen eller så vid ett frånvaroanfall och vid ett grandmal har jag lagt personens huvud i mitt knä eller lagt en tjock jacka under huvudet så att hen inte ska slå sönder sig. Jag tror faktiskt att det är fler som gör som jag än att folk ställer sig och tycker att någon som får ett anfall ser korkad ut. De som tänker så har nog inte så mycket till hjärna iallafall så dem behöver du inte bry dig om tycker jag.
 
Jag har aldrig gått på en sådan intervju. Vad ska jag tänka på? Hur ska jag göra för att ge ett gott intryck?

Grattis till intervjun! Du ska vara dig själv, verka lugn och vara intresserad. Det klarar du genom att vara ordentligt förberedd. Prata högt med dig själv om olika saker som du tror kommer upp så att du kan svara kortfattat på ganska komplicerade frågor som "vad har du jobbat med tidigare" och "vilka är dina starka sidor".

I ansökan och sedermera kontakten med enhetschefen så nämnde jag inget om mina sjukdomar och handikapp. Allt behöver man ju inte berätta precis, men jag tänkte mer på min epilepsi som inte är i balans, min synskada och min hörselskada. Gjorde jag fel som inte berättade om det? Kan det vara negativt för mig att inte tala om det? Bör jag göra det på intervjun?
(vill jag ens göra det, undrar jag för mig själv)

Om du bedömer att det finns risk att du får ett ep-anfall under intervjun bör du berätta om det för att kunna få rätt hjälp, även om det skulle påverka din möjlighet att få jobbet. Det handlar ju om din säkerhet.

Jag har ju hörapparater och har till och med funderat att inte ha dem med av anledningen att jag kanske väljs bort för att jag inte hör och ser som andra.

Du ska ha dina hörapparater! Det påverkar mycket mer om du inte hör vad som sägs och kan svara på nyanserade frågor på ett sätt som gör dig rättvisa. Som hörande kan jag säga att folk som gissar vad andra säger rätt ofta gissar fel.

det kanske inte är så smart att kliva in på anställningsintervju från skogen, och tänk om jag försover mig, inte hinner med bussen till Eskilstuna och tja, allt kan hända. :nailbiting:

Nej, det är inte så smart. Du ska vara hel ren och duschad med rena naglar och putsade skor. Kläder som är lite snyggare än du klär dig i vanliga fall, propert och "lagom" för det jobb det handlar om. Försover du dig eller kommer för sent är det INTE bra. Även om folk naturligtvis kan ha förståelse för att saker kan hända någon enstaka gång är det aldrig en fördel, så kolla in stället dagen före.
 
Du har redan fått en del tips men här kommer mina kring intervjun.

Kommer du till intervjun så är du intressant för jobbet. Det finns mycket om och kring ett jobb som du inte ser när du läser annonsen. Något som du skrev i din ansökan kanske gjorde dig extra intressant även om du inte ser det själv.

Förbered allt det praktiska. Se till att du vet vad du ska ha på dig innan (och prova dagen innan så att det ser vettigt ut) - det ska vara något som du känner dig bekväm och professionell i. Se till att du vet hur du tar dig till stället du ska intervjuas på, hur lång tid det tar etc. Du vill inte bli stressad av detaljer precis innan intervjun.

Kom i tid men inte för tidigt. 5-10 minuter innan utsatt tid är lagom att dyka upp. Kommer du tidigare kan du stressa personen som ska ta emot dig och dig själv när du sitter och väntar. Är du på plats tidigare så promenera hellre fram och tillbaka en liten bit i närheten (men gå inte vilse :p)

Läs på! Läs på om stället du ska till, ofta frågar de vad du vet om stället och då ger man ett bra intryck om man har koll. Läs på om personen du ska intervjuas av (LinkedIn, Google osv), en mer nyanserad bild av personen på andra sidan bordet kan göra dig mer avslappnar. Läs igenom annonsen och din ansökan igen och försök ha koll på vad du har sagt där.

Förbered lite frågor. Det är viktigt att du får reda på så mycket som möjligt om arbetsplatsen. Intervjun är inte bara till för att arbetsgivaren ska hitta en bra person att anställa utan den är även till för att du ska kunna ta reda på om detta verkligen är ett ställe du vill arbeta på.

Försök formulera halvfärdiga svar på vissa frågor. Helfärdiga svar som låter repeterade är inte bra men att ha tänkt på det är oftast nyttigt. Varför du vill ha detta jobbet, vad du kan tillföra på arbetsplatsen, vad som gör att du skulle vara bra på jobbet osv.

Finns det något i det som du ser som problem idag som skulle kunna vara en tillgång i jobbet? Ett handikapp kan vara en tillgång i vissa situationer tex när man ska möta och hjälpa personer med samma problem. Försök vända på det i huvudet även om det inte kommer upp på själva intervjun. Tänk så mycket positivt du bara kan!

Nu tror jag att jag kanske börjar upprepa mig själv men försök hålla i huvudet att även de ska sälja sig till dig, vad har de att erbjuda dig och varför skulle detta vara ett intressant, kul och utvecklande jobb för dig?

Alla dessa tips är kanske inte helt perfekta för dig men ta det som känns görbart och som kan få dig att få bättre självförtroende och mindre nervositet.

Sen ett litet lästips, när jag själv sökte jobb så hittade jag många bra råd på bloggen Ask A Manager även om den kan vara lite för USA-centrerad ibland.

Heja dig och hoppas det går bra!
Men oj vad många skitbra tips du kom med!:bow::bow:

Jag har inte alls tänkt så långt! Jo, jag har kollat upp vissa busstider, sett sjukhuset på bild och kollat flera andra tjänster som man kan söka på sjukhuset. Även frågat den jag ska träffa om och vad hon vill titta på så att jag har med mig det. Hon skulle höra av sig om hon tyckte jag ska ha med mig något men annars inte. Och det är ju bra, då slipper jag ju bekymra mig för att ha rätt papper från 1800 frös ihjältiden i mitt liv.

Jag är bra på att planera viktiga saker så detaljer hoppas jag ska funka utmärkt i alla fall. Spontan är jag när jag kan vara det, men med en sådan här sak kommer jag ha dubelkoll på kläders, busstider och hur jag hittar dit osv. Det är sådant jag kan ha koll på och det är ju bra.

Tack för dina tips, de var jättebra! :bow:
 
Grattis till intervjun! Du ska vara dig själv, verka lugn och vara intresserad. Det klarar du genom att vara ordentligt förberedd. Prata högt med dig själv om olika saker som du tror kommer upp så att du kan svara kortfattat på ganska komplicerade frågor som "vad har du jobbat med tidigare" och "vilka är dina starka sidor".

Om du bedömer att det finns risk att du får ett ep-anfall under intervjun bör du berätta om det för att kunna få rätt hjälp, även om det skulle påverka din möjlighet att få jobbet. Det handlar ju om din säkerhet.

Du ska ha dina hörapparater! Det påverkar mycket mer om du inte hör vad som sägs och kan svara på nyanserade frågor på ett sätt som gör dig rättvisa. Som hörande kan jag säga att folk som gissar vad andra säger rätt ofta gissar fel.

Nej, det är inte så smart. Du ska vara hel ren och duschad med rena naglar och putsade skor. Kläder som är lite snyggare än du klär dig i vanliga fall, propert och "lagom" för det jobb det handlar om. Försover du dig eller kommer för sent är det INTE bra. Även om folk naturligtvis kan ha förståelse för att saker kan hända någon enstaka gång är det aldrig en fördel, så kolla in stället dagen före.
Prata högt med mig själv tycker jag inte om att göra, så det undviker jag. Jag är en mästare på att svara kortfattat egentligen, så det är inga bekymmer. Lät himla kul när du skrev att frågan "vad har du jobbat med förut" är komplicerad. Mitt svar är kort: Städerska i 9 år......:laugh: Inte alla har ett så kort svar :D

Nja, kläder som är lite snyggare än vad jag klär mig i vanliga fall? Sådana kläder äger jag inte, så de får nöja sig med att se mig i svarta byxor, någon vettig top och ett par gympadojor. Och givetvis hel och ren och putsade naglar förstås ;). Det är liksom det som är jag.
 
Lät himla kul när du skrev att frågan "vad har du jobbat med förut" är komplicerad. Mitt svar är kort: Städerska i 9 år......:laugh: Inte alla har ett så kort svar :D

Nej mitt svar är nog betydligt längre... men då har jag varit ute på arbetsmarknaden i drygt tre ggr så många år och hunnit göra en hel del olika saker.
 
Jag är en mästare på att svara kortfattat egentligen, så det är inga bekymmer.

Du tänkte väl där på att du just lyft fram en av dina starka sidor - att du kan skilja ut vad som är viktigt och inte trassla in dig i oväsentligheter? Inte alla som kan.
 
Finns det verkligen ingen i trakten Nyköping - Eskilstuna som har en sängplats att låna ut?
Jag bor så avigt att det inte går att ta sig vare sig hit eller härifrån utan bil.
 
Om jag kan vara till hjälp så är jag det! Det är självklart! Men jag bor ju i Örebro. Men nära resecentrum! Min stuga är ju ännu närmare resecentrum! Ett stenkast, i koloniområdet i city! Där finns både kök och nybyggt badrum!! Bara att låna!
 
Prata högt med mig själv tycker jag inte om att göra, så det undviker jag. Jag är en mästare på att svara kortfattat egentligen, så det är inga bekymmer. Lät himla kul när du skrev att frågan "vad har du jobbat med förut" är komplicerad. Mitt svar är kort: Städerska i 9 år......:laugh: Inte alla har ett så kort svar :D

Nja, kläder som är lite snyggare än vad jag klär mig i vanliga fall? Sådana kläder äger jag inte, så de får nöja sig med att se mig i svarta byxor, någon vettig top och ett par gympadojor. Och givetvis hel och ren och putsade naglar förstås ;). Det är liksom det som är jag.
Du bör inte bara säga "jag har bara städat i nio år" utan du kan förklara varför fot städjobb gjort att du är lämpad för ditt nya jobb! Du är kanske bra på att strukturera? Serviceminded? Att arbeta självständigt?
 
Ta min arbetsgrupp, vi jobbar med ett stressigt jobb och med myndighetsutövning. Vi har alla en massa högskolepoäng. Men jag har aldrig tidigare varit i en arbetsgrupp där nästan alla någon gång har jobbat med snabbmat (eller på Liseberg)! Det är nog inte en slump. Bägge jobben kräver att tål stress och samtidigt vara trevlig men Kunna sätta gränser för besvärliga och arga kunder.

Städjobbet du har måste ha saker du kan lyfta fram.
 
Senast ändrad:
Du får ju låna dusch av mig, det vet du! Har sängplats (soffa eller madrass) också att låna ut om du behöver :)
 
Senast ändrad:
Jag ska på anställningsintervju den 5 maj och är fruktansvärt nervös redan! Heeeemskt!!! Jag är så osäker på mig själv och tror jag kommer att misslyckas helt och hållet och ingen vill ha mig och jag lär aldrig få nåt jobb. Så klart! :banghead:

Jag har aldrig gått på en sådan intervju. Vad ska jag tänka på? Hur ska jag göra för att ge ett gott intryck? Jag är nog inte så skitmisslyckad egentligen, bara lite.

I ansökan och sedermera kontakten med enhetschefen så nämnde jag inget om mina sjukdomar och handikapp. Allt behöver man ju inte berätta precis, men jag tänkte mer på min epilepsi som inte är i balans, min synskada och min hörselskada. Gjorde jag fel som inte berättade om det? Kan det vara negativt för mig att inte tala om det? Bör jag göra det på intervjun?
(vill jag ens göra det, undrar jag för mig själv)

Jag har ju hörapparater och har till och med funderat att inte ha dem med av anledningen att jag kanske väljs bort för att jag inte hör och ser som andra. Jag vet ju att man inte får säga nej till mig av just enbart den anledningen men det hindar ju inte att det blir så ändå fast med andra anledningar rent officiellt.


Min förfrågan rör sig om en sovplats med möjlighet att duscha av lite barr i Nyköping den 4-5 maj. Jag ska tälta från den 1 maj, men ju mer jag funderar på det desto mer osäker blir jag på om det kanske inte är så smart att kliva in på anställningsintervju från skogen, och tänk om jag försover mig, inte hinner med bussen till Eskilstuna och tja, allt kan hända. :nailbiting: Finns det någon i Nyköping som har en sängplats och en dusch att låna mig då?

Tyvärr är hotell inte något för mig, får ingen eller mycket liten lön denna gången pga tjänstledighetsdagar och byte av lönesystem.:cry:
För det första GRATTIS och va roligt att du ska få gå på intervju! :D

Jag brukar också va nervös när jag har varit på sådana intervjuer, men det bästa är att "va dig själv". Det går inte att förbereda sig så bra, för det kan alltid dyka upp en fråga man inte var förberedd på.

Att ha en hel och ren klädsel är inte fel heller och om dina handikapp inte påverkar ditt jobb så tror jag nog inte att du behöver nämna dem, men vill du vara ärlig och lägga alla kort på bordet så kan du säga som det är men styrka tydligt att det i så fall inte skulle vara något problem för arbetsuppgiften t ex.

Ärlighet varar längst, så försök se lugn ut, sträck på dig och se intresserad ut, precis som om du brinner för jobbet. Om du är bra på att läsa av andra människor så kommer du märka vad du kan säga eller eventuellt skämt/skratta osv. Det är så jag har gjort och hittills har jag fått alla jobb när jag varit på intervju, för att jag var mig själv och var ärlig. :)

Du kommer fixa det här galant, och skulle det inte bli något jobb, då har du åtminstone fått en erfarenhet hur en intervju kan vara och kommer va mer förberedd nästa gång.

Ett STORT LYCKA TILL!! :up:
 
För det första GRATTIS och va roligt att du ska få gå på intervju! :D

Jag brukar också va nervös när jag har varit på sådana intervjuer, men det bästa är att "va dig själv". Det går inte att förbereda sig så bra, för det kan alltid dyka upp en fråga man inte var förberedd på.

Att ha en hel och ren klädsel är inte fel heller och om dina handikapp inte påverkar ditt jobb så tror jag nog inte att du behöver nämna dem, men vill du vara ärlig och lägga alla kort på bordet så kan du säga som det är men styrka tydligt att det i så fall inte skulle vara något problem för arbetsuppgiften t ex.

Ärlighet varar längst, så försök se lugn ut, sträck på dig och se intresserad ut, precis som om du brinner för jobbet. Om du är bra på att läsa av andra människor så kommer du märka vad du kan säga eller eventuellt skämt/skratta osv. Det är så jag har gjort och hittills har jag fått alla jobb när jag varit på intervju, för att jag var mig själv och var ärlig. :)

Du kommer fixa det här galant, och skulle det inte bli något jobb, då har du åtminstone fått en erfarenhet hur en intervju kan vara och kommer va mer förberedd nästa gång.

Ett STORT LYCKA TILL!! :up:
Tack :D :D
Jag är jätteglad över att få gå på anställningsintervju, jag blev ju inte bortsorterad direkt liksom- bra poäng för självförtroendet! Och det ärju det som ställer till det för mig.

Tack vare all pepp för det här och för att jag känner mig lugnare nu så känns det faktiskt bättre. Jag är nervös så jag håller på att dö typ, men samtidigt tycker jag att det ska bli så jättekul, en känsla som inte fanns förut.

Jag vet att en gång i tiden verkade jag väldigt onervös trots att jag var nervös. Nu är det inte så, min tröskel för stress är nästan obefintlig nu och det märks genast när jag är stressad. Det är detta jag ska försöka dölja med andra ord? Jag skulle behöva en burk lugnande tabletter för att ha hjärnan i behåll när jag kommer dit! :rofl:

Hel och ren har jag vuxit upp med hemifrån så det är ju ingen konst. Man kan inte klä sig hur som helst på jobbet även om jag gärna går i pyjamas hemma liksom. :)

Jag har börjat lita på min magkänsla när det handlar om människor. Känns det fel/konstigt/annat så är det nog ofta så också så jag kan nog känna av situationen hoppas jag. Hoppas jag, men som stressad blir jag oftast mest tyst och oartig utan att mena det, väldigt blyg med nya människor.

(jag är med andra ord ingen kul person på en buketräff :D:down: )

Tack! :bow:
 
Du får ju låna dusch av mig, det vet du! Har sängplats (soffa eller madrass) också att låna ut om du behöver :)
Tack! :) :)

Du vet det där om fjärilar och får?

kl
(äntligen fick jag skriva kl, har saknat att göra det!)

Det har löst sig med säng åt mig sista natten!
TinyWiny förbarmade sig över mig och ville inte jag skulle sova utomhus i minusgrader, regn, missa bussen, lukta barr och sovsäck och se ut som om jag inte har något hem :rofl: osv innan en viktig intervju och erbjöd sig att betala för en natt på vandrarhemmet jag ville vara på från början (men som var fullbokat helt när jag kollade för en månad sedan), hon kallar det födelsedagspresent för att jag ska slippa stå i tacksamhetsskuld för evigt :o tur jag snart fyller år med andra ord!

Så det blev Railway Hostels som ska ligga vid tågen i Nyköping. Tappade ordet... där tågen stannar, menar jag. Sån där .. äsch kommer inte på ordet! Centralen heter det i Malmö och Lund i alla fall.

Men är det någon som har någon koll på det där vandrarhemmet? Bra, dåligt? Dagen efter blir det som planerat redan buss till Eskilstuna på morgonen. Ska bara kolla upp lite mer om det här ofoget att inte ha samma biljettsystem som Skåne har och hur det funkar i den delen av landet, jag menar, jag kan ju bara Skånes system..... Lindgren har förklarat för mig och det verkar ju inte svårt egentligen. Jag ska bara komma ihåg att inte glömma något viktig detalj bara.... Det är lätt hänt i stressen sådär tidigt på morgonen ;)

Kom på i morse när jag inte vaknade av mitt alarm på flera minuter att tänk om jag väcker alla i rummet där!
Hoppas jag inte väcker folk med mitt snarkande heller eller trillar ner i golvet eller pratar i sömnen osv, ska dela med 4 andra personer:D
 
Du bör inte bara säga "jag har bara städat i nio år" utan du kan förklara varför fot städjobb gjort att du är lämpad för ditt nya jobb! Du är kanske bra på att strukturera? Serviceminded? Att arbeta självständigt?
Fast har mitt städjobb gjort mig lämplig för det här? Snarare skulle jag nästan säga att mitt städjobb har givit mig ursäkten att inte bli så utåtriktad som man ska vara som medicinsk sekreterare. Jag är van vid att arbeta både ensam och i grupp av 3 personer varav min mamma är den ena av oss tre. Ett städjobb är lite automatiskt, man bara gör, samma alltid, dag ut och dag in. Jag skulle kunna utföra mitt jobb när jag sover. Däremot har den här utbildningen gjort att jag tar lite större plats på jobbet än förut. Men jag veti tne vad jobbet har givit mig för erfarenheter och kvaliteer. Men visst är jag bra på att arbeta självständigt, det gillar jag. Serviceminded är jag absolut, men jag kan också säga ifrån när någon gör fel, bara jag FÅR göra det och det får jag inte direkt göra på mitt jobb. Det har lärt mig att svälja skit och tänka kunden har alltid rätt. I mina ögon har kunden inte alls det alltid. Man måste få säga ifrån när det inte är rätt, när man blir fel behandlad osv, men det får man alltså inte som städerska. Bara tacka och ta emot.

Stressigt är det absolut och fysiskt krävande på ett annat sätt än som medicinsk sekreterare. Ser fram emot att inte ha så ont i kroppen efter en halv dag på jobbet!!!!

Men hörni, lönen, jag vill ju inte ringa Vision, eftersom jag inte gärna ringer, finns det något ställe där man kan se ingångslönerna för Sörmland? Region Skåne har 19 500. Det är alltså mindre än vad jag har efter 9 års städning...
 
Du tänkte väl där på att du just lyft fram en av dina starka sidor - att du kan skilja ut vad som är viktigt och inte trassla in dig i oväsentligheter? Inte alla som kan.
Smart! Det tänkte jag inte på!
Gissa hur glad jag blev när läraren i arbetspykologi sa att han helst ville ha korta svar på tentan , gärna i punktform så långt det gick? :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp