Några frågor om analyser..

eneleh

Trådstartare
Jag har alltid stått i stall som tagit analys på sitt hösilage tidigare, och räknat foderstat på det. Dit jag flyttat nu finns det ingen analys och stallets ägare, som själv slår hösilaget, menar att det inte är någon idé då det är från så många åkrar och därför är ingen bal den andra lik. Frågade övriga inackorderingar, och alla går på ägarens linje. Är det sant? Är det ingen idé att göra analys? Jag vill gärna ha, då min ena häst är väldigt lättfödd. Jag får ju göra och bekosta den själv då ingen annan är intresserad.
Jag skulle även vilja ha analys på mikromineraler då den andra hästen har lite dålig päls och hovar, men hur räknar man ut behovet av dessa? På det beräkningsprogrammet jag använder finns bara uträkning av Ca, P, Mg och selen.
Dessutom, hur många balar behöver man ta prov från? Bonden kör bara upp en eller två till oss åt gången, så får i sådana fall åka ner till hans gård och ta prov från några där.
Hoppas någon har svar på mina frågor. :)
 
Dom har rätt att det blir ganska verkningslöst att prov under de här förutsättningarna. Vet inte hur många olika fält det kommer ifrån men det kan skifta väldigt beroende på saker som jordmån, hur gammal vallen är, vilka växter och när på dagen det är slaget.
Vill man ha lite riktvärde när det är sådana förhållanden tar man provet från alla fälten och ser vad det blir för medelvärde. Men som fattar det så är alla balar blandade och bonden har ingen aning om från vilket fält vilken bal har kommit. Då är det omöjligt att värde annat än på den/de balar som provet kommer ifrån.
 
Ja, han har väldigt många fält som har tar hösilaget ifrån. Han har mycket djur på flera gårdar i större delen av kommunen, så det är omöjligt att veta vilket fält vilken bal kommer ifrån.
Hur gör man då för att räkna ut behov och eventuella brister, på framför allt mineraler? Energi och protein är ju lättare att se på hullet. Hur vet jag om/vilket foder jag behöver komplettera med?
Islänningen är ju väldigt lättfödd och behöver i stort sett bara titta på maten för att bli tjock. Hon fick i våras även klåda/eksem, troligtvis pga foderbyte till ett väldigt proteinrikt hösilage. Storhästen var väldigt mager när hon kom till mig för ett och ett halvt år sen med tydlig näringsbrist. Nu är hon konvalescent sen ett tag och nästan lite rund, men har fortfarande lite dålig päls och hovar, dock bra mycket bättre.
 
Fråga om åkrarna är slagna samtidigt ? Och visst....det skiljer ju mycket på olika åkrar men du får kanske lite hum om näringsvärdet på någon åker....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 204
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 864
Senast: mackan
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 454
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp