Bukefalos 28 år!

Några frågor såhär sent på natten... Långt!

Carla

Trådstartare
.. som antagligen inte kommer besvaras förrens imorn (ja, läs; idag).
Nåja!

Problem no. 1) Jag har två hundar hemma, en blandrastik golden/labbe 6 år i år och en mopshanne 2 år. Båda två är mycket trevliga och roliga hundar, med mycket personlighet. Tiken är oerhört bortskämd och tycker inte om när lillmopsen får uppmärksamhet :smirk:
Till problemet - När "nytt" folk (tja, ska vi säga.. Grannar? Morfar? Kompisar? Familjen?) kommer in så ska det attackeras varje gång. Attackeras i den meningen att båda hundarna skäller och rusar mot personen som knappt hunnit genom dörren och det blir så att man knappt kommer igenom hallen för de ska pussas och hälsa och skälla och visa hur mycket de älskar en. Detta är absolut jobbigast när de inte ens hinner stänga dörren och mopsen ser sin chans och slingrar sig igenom alla tassar och fötter och smiter ut, vilket han tycker är hemskt roligt för det gör matte så arg :smirk:
Nu sitter däremot lydnaden lite bättre och det tar inte längre en halvtimme att få in hunden :angel: Han har inte smitit ut på ett bra tag nu faktiskt. :)
Tiken har gjort det hela sitt liv, skällt när det plingar på dörrn etc. etc. Och självklart började lilleman när han kom på att han kunde skälla.

Mamma fick låna en bok av hennes väninna och i den stod det att om man vill träna bort detta beteende så ska man totalignorera hundarna såfort man kommer in. Inte klappa, inte ge en blick, inte säga hej till etc. etc. i några minuter och sen hälsa.
Det funkar väl sådär, men alla "främlingar" klarar inte det så bra, inte ens mamma klarar av det.
Nu undrar jag om det finns någon annan lösning på det här problemet eller är det kört? :smirk:


Problem no. 2) Mopsen tycker inte om moppen eller dammsugaren. I början skällde han oavsett vem som moppade eller vem som dammsög. Nu skäller han inte om jag dammsuger, men däremot när mamma dammsuger. Jag tror att det kan vara så enkelt att jag är hans ledare (han är ju min hund, det är jag som har gått på alla kurser med honom) och mamma är hans lilla godisgivare.

Jag har lärt honom att han ska hoppa upp på en sten i skogen, vilket senare blev att han hoppade upp på varje sten han såg. Jag gav bara godis när jag bad honom att hoppa upp på en sten, men mamma ger honom godis varje gång han gör det, oavsett om hon har bett honom eller inte.
Har försökt förklara för mamma att hon inte ska göra det, men det tränger inte in liksom ;)
Pappa ger aldrig någe godis ute på promenad, han ger godis till hundarna när de har kommit tillbaka från promenaden.
Är det så enkelt att jag är hans ledare? Eller försöker han skydda mamma från monstret, isåfall varför "skyddar" han bara mamma och inte mig?

Hm, vore snällt om någon kan förstå min något virriga tråd och ge mig lite klarhet och tips på saker och ting! :bow:

/Carla, som tycker synd om de stackars middagsgästerna som får sina fötter trampande och sina händer uppätna (slickade) varje gång. :smirk: :devil:
 
Sv: Några frågor såhär sent på natten... Långt!

Till att börja med så måste man ju vara konsekvent med hundarna... Vilket inte funkar om du gör en sak, mamma gör en annan och pappa gör en tredje....
Få föräldrarna att gå på samma linje som du vad det gäller hundarnas uppfostran..

Ang Skällandet när det kommer folk, så tillåt inte hundarna att hälsa förrän Ni ger tillåtelse till det och då ska det vara lugnt och sansat hälsande..
Lej nån / några bekanta att " komma och hälsa på" flera gånger efter varann och ha koppel på hundarna. När dom börjar skälla så säg nej, Ligg/Sitt/stanna.
Låt hundarna vänta med att hälsa tills ni människor har hälsat. låt sedan hundarna komma fram och hälsa. När hundarna kommer fram så ge kommandot sitt och låt dom hälsa på främmandet på det viset. När hälsningsproceduren är över, så kan hundarna gå och lägga sig.. dom behöver inte vara med hela tiden ..
Kan vara enklast att öva hälsningsförfarandet med hundarna en och en....
Räkna med att det tar ett tag att få hundarna att lugna ner sina hälsningsritualer :smirk:
 
Sv: Några frågor såhär sent på natten... Långt!

För det första är det tyvärr inte så att man får ett bra ledarskap ju fler kurser man går, det gäller att göra rätt. Får du lära dig rätt på första kursen behöver du inte gå fler kurser.

Det går inte att gå in och rätta till en hund i bara en specifik situation, man måste se till helheten. Hunden måste få en annan inställning till dig som förare/ledare, börja se upp till dig!
Detta är jätte svårt att ändra på om man inte vet exakt hur man ska göra, jag kan tyvärr inte förklara det för dig här heller eftersom det är beroende på individen.

Men det du kan göra (fast jag tycker inte att det är rättvist att gå in och kräva något av sin hund i en situation och sen inte göra det i nästa) är att lägga dina hundar ner i hallen och kräva att de ligger där när besökande kommer. Hundarna får inte resa sig upp förrän de smält intrycken, avreaktionstiden skall ha gått över. Dvs det ska vara så att när du tillslut säger "varsågod" så ska hundarna titta på dig med et frågetecken. Hundarna skall ha smält intrycket av att besökare kommer så pass så att de inte fattar vad du menar med "varsågod".
Efter ett tag ska ska detta fungera så att hundarna bara behöver ligga några sekunder och därefter kunna hälsa lugnt på besökarna.
 
Sv: Några frågor såhär sent på natten... Långt!

Tack båda två för svaren.

och Dean, så jo, jag är ledare över min hund, jag bara uttryckte mig på ett dåligt sätt. Han gillar dock att testa mitt ledarskap, och eftersom jag inte alltid vet vad jag ska göra kan det gå illa.. :crazy:

Ska ta och prata med alla i familjen och försöka få varandra på samma sida! :bump:

Men nu säger jag gonatt!
Gonatt!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 033
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 506
Senast: Marje
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 948
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp