några frågor

lovehorses

Trådstartare
Jag har några frågor/funderingar kring hästhantering...

1. När jag är ut och rider och hästen stannar mitt i allt brukar jag ha som en tumregel att den ska gå tex 2 steg fram sen vänder jag om och går hemåt. Detta är då om hästen absolut inte vill gå fram, om den är rädd eller osäker på miljön som min nya häst.
Är detta rätt eller fel?

2. Jag har en ny häst som är inriden men ej inskolad och inte har några muskler. Nu har jag skrittat den sen den kom ca 5 månader, ej regelbundet men så mycket jag har hunnit.
Är det för tidigt att börja trava?
Jag är så rädd att jag skall förstöra benen på henne. Tänker inte trava längre sträckor utan korta.

Tacksam för alla svar!!!!!!!!!!! :)

1. jag tycker detta är fel. hästen får som den vill, och tillslut kommer du kanske inte att kunna rida ut överhuvudtaget. för hästen har då kommit på att om jag stannar här, så får jag gå hem. då kan du få stora bekymmer.. får du inte hästen att gå framåt så hoppa av och led den. fast det bästa är om du får hästen att lita på dig, så den vet att du inte skickar den i nå "farligt".

2. hmm... tror att jag skulle trava.

:)

Stannar hästen ute och du låter den vända har hästen vunnit över dig. Den kommer att stanna tidigare och tidigare och till slut kommer du inte att komma från stallplanen! Fram, fram, fram är vad som gäller. Det är du som bestämmer vägen, inte hästen. Ta hellre "kampen" till häst istället för att hoppa av.

jag ser hoppa av som sista utvägen", något man måste göra om man inte har en häst som litar på en.

Så gjorde jag, men det blev det inte bättre av. Fast vi kunde fortsätta ridturen runt med ett antal avsittningar så hade hästen ändå vunnit. Men det beror ju på vad anledningen till att den stannar är. Min häst testade. Han var inte ett dugg rädd/osäker! Sen vi hade en rejäl fight har han aldrig försökt stanna igen! :)

jag anser att har man sånna problem ska man inte rida ut överhuvudtaget, utan jobba med hästen från marken (ty nh) innan man far å rider nånstans. vet hästen och människan var de har varandra så blir det, troligtvis, inga problem.

Fast det ligger ju i hästarnas natur att testa gränser och utse en ledare. Det är inte ett dugg ovanligt att hästar testar sin nya ryttare på samma sätt. Det gick skitbra för mig att rida ut de första månaderna, sedan började han. EN omgång räckte, nu är han snäll som ett lamm igen.

hehe, är det därför du har ett får so användar bild ;) :)

men vet hästen vem som är ledare (usch tycker inte om att säga så) på marken, så är det inga bekymmer när man sitter upp.

hehe, är det därför du har ett får som användar bild ;) :)

men vet hästen vem som är ledare (usch tycker inte om att säga "ledare") på marken, så är det inga bekymmer när man sitter upp.

Tänkte inte på fåret...

På marken hade jag mer "makt" över honom än när jag satt på. Där var det aldrig några problem.

Min häst e exakt likadan!!! Men om jag rider ut med andra som går före går det bara bra..Om man vänder så vinner ju faaktist hästen. Så nu går det bättre för jag har ridit ut med sällskap en hel del. Men om han nu skulle stanna å vägra gå så brukar jag låte honom stå åt fel håll och rygga (backa) cirka 5 steg i taget 3 ggr. Då tror han att han går åt rätt håll eller nåt. Sen vänder jag och travar i ökad trav åt rätt håll och sen brukar han inte bråka mer. Hoppas att det går bra, du kan ju alltid prova mitt sätt!! :rofl:

1. Ta istället 1-2 meter istället för steg skulle jag föreslå!

2. Nej så länge du står i lätt sits när du travar är det inga problem. Börja med korta sträckor och fortsätt sedan med längre. Till slut kan du så smått börja rida lätt!

Lycka till!

fråga 1. varför inte gå med din häst förbi det som är lite läskigt. det är bättre att du måste gå av och gå brevid din häst än att den ska få som den vill. kom också ihåg att hästen är inte alltid rädd utan bara testar hur långt den måste gå..

fråga 2. jag kan inget om inridning dirket mne jag skulle rekomendera att börja longera hästen mycket i trav och kankse inspänd för att först skapa lite muskler innan du börjar sitta på honom i trav. men fortsätt att skritta på hans rygg. kankse gå över lite bommar, pressänningar, broar m.m. för lite omväxling? lycka till!

jag hade oxå mer makt över min gamla ponny på marken än när jag satt på. men det kunde ändå bli små grejjer då å då.
hästen jag har nu, hon provar inte ens, för hon vet att hon kan lita på mig, att det är säkert dit jag ber henne gå osv.
har man "koll" på hästen på marken, ska man ha det när man rider oxå, annars är det något som har gått fel i träningen.

Jag tycker oftast att det kan vara väldigt olika från häst till häst det här. På en del hästar funkar det med bestämt tryck med skänkel och eftergift så fort dom rör sig framåt. Men om din häst är rädd och osäker så kanske du kan testa att dels ut och promenera för hand mer och att sen när du rider, hoppa av, led förbi, gå tillbaka, led förbi igen, gå tillbaka igen och sitt upp och testa att rida förbi det farliga nu. Då rider du ju ändå förbi det "otäcka". Huvudsaken är väl att hur du än gör så ska det gå tryggt till, lugnt och fint.

Jag är tacksam för alla svar! men vad jag förstod när jag läste dem var att alla "trodde" att om hästen stannade så gick jag hem. Jag brukar gå några steg framåt.
Min häst som gör det är ung, 7 år, lite barnslig ibland, tycker att "nu vill inte jag gå mer det är obehagligt".

Jag kanske sku börja med några meter istället, det kanske blir en bättre ram för håsten om ni fattar vad jag menar.

Hästen litar fullständigt på mig från marken och är jättesnäll när hon får häst sällskap, hon går då först.
När man rider ut själv så blir hon barnslig. Jag vill heller inte hela tiden ha häst sällskap för hon ska lära sig att rida ut själv också.

tack för mig!

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka