några frågor...

CoopervsJimmy

Trådstartare
1. får man ha hunden lös om man har full kobtroll på den?

2. hur ofta om dagen ska man rasta en 5 månaders valp/ alltså promenera med den.
3.när hunden är unghund hur gör man igenkligen för att få den att lyssna? ska man vara sträng, strunta i honom, ge mer uppmäksamhet

Sv: några frågor...

1. får man ha hunden lös om man har full kontroll på den?
Ja, med undantag där det faktiskt Är koppeltvång-då ska hunden vara kopplad oavsett.

2. hur ofta om dagen ska man rasta en 5 månaders valp/ alltså promenera med den. Beror lite på ras, men Jag rastar/går ut med min 5 månaders schäfervalp allt som allt ca 4-5 ggr/dag och promenerar en lite 'längre' sväng gör jag väl en 1-2ggr vid något av dessa tillfällen.

3.när hunden är unghund hur gör man igenkligen för att få den att lyssna? ska man vara sträng, strunta i honom, ge mer uppmäksamhet.
Jag tränar lite smått varje gång jag går ut med honom-min valp alltså, belönar Inte förens han gör rätt. Jag tycker att man ska vara väldigt konsekvent med en unghund, man får ingenting gratis!

Senast ändrad:

3.när hunden är unghund hur gör man igenkligen för att få den att lyssna? ska man vara sträng, strunta i honom, ge mer uppmäksamhet

Man är en trygg, konsekvent och lugn ledare för hunden. Och man ser till att motivera den så den vill lyssna.

rastningen beror väl på om hund till hund?min unghund går jag ut med 2-4 gånger om dagen bara (helger) annars är han ute hela dagarna. är hunden rumsren säger den väl till så det borde märkas:P?vår var vi väl ute med ungefär mellan varannan/var tredje timme vid 5 månader. jag är mkt bestämd mot min unghund då det behövs. (han är rätt lydig)men morrar han eller tuggar saker eller annat han lärt sig att inte göra får han en ordentlig utskällning och får sitta i "skämskorgen" haha. då får han inte vara med när vi andra leker:P

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 168
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 585
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 055
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 171
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka