Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Dreamer

Trådstartare
Kan vi ha en sådan?
Nu när det börjar bli varmare ute så kommer garanterat alla årliga trådar om tips mot/för/om insekter och olika krigföringsmetoder mot dessa :p .
Det hade varit schysste att samla dem under samma tak!

-------

Själv ska jag i år köpa ett dyrt exemtäcke för att låta min insektskänsliga häst få slippa krypen.
Har tidigare år endast behandlat med Switch, samt en annan giftig lösning som Apoteket hade men som inte går att köpa längre, samt allehanda egengjorda insektsmedel baserade på vinäger och vitlök / citrondiskmedel. Detta har säkert hjälpt en del men inte helt.
Stallet där hon står är omgivet av skogar och små "vattenansamlingar" som tyvärr är rena barnkammaren för alla olika sorters kryp så det är stort insektstryck.
Provade också Hööks flugtäcke (det ljusblå) men hur jag än bar mig åt så kunde jag inte knäppa maggjordarna :eek: och då är (var) min häst inte speciellt rund. Så det lämnade jag tillbaks.
Har även ett Mark Todd flugtäcke som höll i ungefär 2 timmar ute i hagen (det är nog inte meningen att de ska gå lösa med detta täcket, de ska nog bara ha det under transport/skötsel...)
Bucas flughuva däremot har funkat skitbra och det används för fjärde året i rad och sitter och skyddar bra.
I år har jag också börjat ge linfröolja som ger massvis med Omega3 som ska vara bra mot sommarexem - har dock ej än sett effekten av det.

Funderar även på att smörja in virvlar på bröst och mage där knotten brukar angripa värst i början av sommaren, med hjorthornsolja - finns inte att få tag på i sverige då det anses cancerframkallande - men väl i danmark. Nån som provat och kan säga något om det? Det ska tydligen vara väldigt effektivt.
Även Horsol ska visst vara bra men det har jag inte heller provat själv.

Detta var mina tips om förebyggande åtgärder.
Vad använder man som mjukgörande/klådstillande/läkande i man och svans? Här har jag fortfarande inte hittat nåt som har funkat, eller Kortison har funkat ok, även ett medel för underlivssvamp för människor :D men inget av detta är ju särskilt bra att använda under en längre tid.
Har provat Alsollösning, idominsalva, helosansalva, skillingarydsalva, och kommit fram till att salvor inte är bra då hon går ut och rullar sig i skiten och sen börjar det klia pga skiten istället.. :crazy: och alsollösningen var helt verkningslös.

Får höra era lyckade och misslyckade sommartips!
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Jag har kört på med olika sorters hemmagjorda flugmedel(innehållande allt från diskmedel till pressad vitlök och ättiksprit) som verkligen har luktat förfärligt illa, utan att se några resultat ;) :p

Förra sommaren införskaffade jag, efter att ha läst om det här på Buke ;), RB 86 (tror det heter så?) det luktar också PYTON och är klass 3 bekämpningsmedel (inte helt ofarligt alltså)
Dränkte hästen i det, och smörjde in mig själv med myggstift. Det funkade tills man kom in i "hjärtat av skogen", då hade vi ändå en SVÄRM med myggor runt oss, som mest gav sig på hästen eftersom mitt myggstigt faktiskt funkade ganska tillfredsställande!

Nej, usch, det var inget kul att rida i skogen förra sommaren... Speciellt inte då min häst var konvalecent och bara fick skritta :eek: Annars hade man kunnat hålla ett bra tempo och sluppit från dom värsta krypen.
Jag hoppas på en mindre regnig sommar detta året!

Men som sammandrag kan jag väl säga att RB är det medlet som funkat BÄST, även om inte heller det har funkat hela vägen sas.
Körde även på med Switch i somras, men efter allt regnande så är det väl inte helt rättvist att bedöma hurvida det funkade eller ej...
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Inget av de medel som jag köpt eller fått "recept" på, har gjort någon som helst skillnad.
Vad som fungerat är ett tunt exemtäcke, kompletterat med "magtrasa".
Annars är det stora boxen som gäller. Där får dom vara ifred.

LIA
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

För min eksemhäst hjälper utfodring med alger (året runt) hyfsat bra i kombination med switch och allehanda antimyggsprayer. Näckens myggmedel var riktigt bra ! - ska köpa mer av dem i år. Jag slapp faktiskt eksemtäcket förra året så i år ska jag testa att komplettera med linfröolja och se om det blir ännu bättre (hoppas!!). Hur mycket ger du din häst? Jag har börjat med lägsta dosen som står på flaskan och hoppas att jag inte ska behöva ge så mycket eftersom damen alltid blir tänligen fet bara hon tittar på det gröna gräset.....

Till kliande svansar och manar tycker jag att AVS-14 är allra bäst, den går in i huden, luktar fräscht och blir inte kladdig (kladd fastnar ju som sagt allt damm och smuts i och så börjar det också att klia...). Finns på Granngården.

Nylanders är outstanding att smörja skapet med - fungerar också bra i man och svans om man står ut med kladdet.

Varning för att smörja med olivolja ! Min pålla fick en allergisk chock, svullnade upp tappade päls och veterinär fick tillkallas - så mycket för det "naturliga" medlet....

Eksemtäcke är bra, men se till att köpa ett med bra passform (Boetts är mycket bra! Jag har ett gammalt från Hööks med världens sämsta passform. Jag har även ett från Svea Sverigetäcket som inte passar alls, var för litet i storleken. Boetts sitter superbra och håller.)

Det var väl de tipsen jag kan komma på just nu.

Hjorthornsolja fick jag tag på förra året, men har inte hunnit utvärdera än. Det luktar för j-ligt i alla fall, myggen kanske också tycker det?

Anna
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

I början mätte jag upp så att hon fick 1 dl om dan, men nu blir det liksom "en slatt". Jag drog ner övrigt kraftfoder (havre och müsli) med 2 dl och började också att ge lusern i kraften.

Nylanders fortsätter jag att undvika pga allt man hört om kladd... Min är ganska renlig av sig på vintern och går inte ens gärna i lera eller vattenpölar och skulle hellre dö än lägga sig i det, men hon tar igen det på sommaren! Då är det sällan man tar in en ren häst från hagen. :p

Det blir definitivt Boetts. Jag har slutat lägga ut tusentals kronor på skitprodukter från Hööks som man ändå måste kassera.

Japp, hjorthornsolja ska visst vara bra, men man får vara försiktig med att använda det på för stora områden och för ofta - det är trots allt cancerogent.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Näckens köåte jag iförra året, det funkade faktiskt...dom har även ett som heter bromsbroms som funkar mot just bromsar :D
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

olja måste ju vara rena döden på sommaren...det kokar ju i solen, så det var inte konstigt att din svullnade upp...i skap o bringa kan man ju ha vanlig matolja( så knott o annat småskit fastnar o dör)
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Vart hittar jag det? Sökte på bromsbroms men inget bra resultat...
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

*lånar knapp*

Köpte förra året ett medel som heter Mygg & Sånt :banana: helt suveränt men det varar bara i 4 tim
Men under en ridtur var det idealiskt :D
Vi var och sprayade hästarna nästan vart 4 tim utom mitt på dagen om solen stekte.

Bromsbrom skickade jag efter men kommer inte ihåg var :cry: och det var oxå perfekt mot bromsarna.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Exemhästar är ett gissel, varje år lider jag så med min att jag funderar på om det inte varit humanare att avliva henne.
Detta år har jag satt in storsläggan och gjort så här.
Basiblock får hon sen ett halvår tillbaka och likaså MSM och kollodiallt silver som hämmar allergier. Aloevera får hon oxå för att stärka henne allmänt.

När man ser att de börjar dricka dåligt (exemhästar gör det)så är dte dags att gå in hårt och få den att dricka bättre, massor av salt i maten tex, se till att hästen svettas REJÄLT ett par gånger i veckan för att hålla igång njurar och mjälte (reningsverken som av nån anledning verkar fungera dåligt på allergiska hästar).

Jag tror inte på att smörja in masa skit på dem, utan vill bota genom att hjälpa kroppen att läka sig själv innifrån. Salvor är en sista utväg när man misslyckats med den förebyggande strategin. Salvor drar åt sig insekter, kokar i solen och så fastnar det massa damm i det, ola likaså.
Har exemtäcke på, och givetvis blåsig hage utan träd. Tvättar med hexonånting (glömt namnet) eller aloeverashampoo nån gång i veckan.

Varför inte pröva att flytta henne till ett blåsigt sommarbete utan träd istället så slipper du alla problem.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Vi får se nu på min märr som har eksem(travare) nu har hon fått akupressur och hon var blockerad i lever, trippel o nån mer meridian....sen har jag dkickat manprov på henne och nu går hon på homeopatika.....lite försent började jag nog i år då jag trodde hon var dräktig men det var hon ju inte..det skall bli intressant att se vad som händer...men just detta med att svettas ordentligt är ju intressant, för jag har upplevt henne som "läderhudad" att hennes porer inte orkat öppnat upp ordentligt..men hur får man en fölmärr svett?? jogga i walkern kanske??
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Jag tar in mina på dagen när det är för mycket broms, likaså när mygginvationen kommer, så i mitten på sommaren står mina inne från ca 9 på morgonen till ca 17 tiden på em.

Förra året köpte jag flugtäcken och det funkade bra på kvällarna, men som sagt under mygg kläckningen så går de in.

Nu har de blivit så vana och bortskämda så det blir ett :devil: liv i hagarna om jag inte kommer och "räddar" dem.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Har letat sånt bete, vill i så fall ha henne nära eftersom jag då måste åka och titta till henne mycket oftare (där jag är nu är jag ju bland folk jag litar på och som ser efter hästarna ofta)... Har tom haft annonser ute men skiver man "nära malmö" så får man svar från Veberöd typ...
MSM har jag testat på mig själv och det funkade skitbra - på diverse åkommor - så det ska jag nog prova på henne, om det kommer behövas. Aloe-spray använder nästan samtliga hästägare i stallet så det är bra, iaf den sorten.

Tack för tipset om salt/svettning/dricka mycket! Har köpt två saltstenar till henne i förrförra veckan (en med och en utan mineraler) men hon använder ju inte dom...
Blir att salta i maten då.

Hexocil menar du?
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Konstigt, här är det mest insekter i gryning och skymning, så att ha de inne mellan 9 och 17 skulle inte hjälpa mot det iaf...
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

haha mygg å sånt helt underbart under just ridturen ;) sedan var de näckens som gällde å de även iår fast jag fick tag på nått från nylanders jätte jätte bra tyvär så kom jag inte ihåg va de hette men ja näckens är bra å mygg å sånt under rid/kör turen.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Dreamer skrev:
Konstigt, här är det mest insekter i gryning och skymning, så att ha de inne mellan 9 och 17 skulle inte hjälpa mot det iaf...

tiden de är inne är ju inte statisk ;)

och visst varierar det runt om i sverige, vi bor vid en å och i en svacka, här är det mycket mygg och bromsarna STORA, mina hästar springer sig svettiga för att undkomma dem, mitt i högsommar värmen, i skogen är det än mer broms så de behöver är VIND.

Ett år när jag bara hade 3 hästar hemma så lät jag hagen gå upp till stallet så de kunde välja att gå in i sina boxar.
De var inne varje dag,
för övrigt så är stallet den svalaste platsen på gården under högsommaren.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Svettbiten är jag nybörjare på ännu men jag har konstaterat att samtliga exemhästar jag känner kan knappt svettas. Jag vet inte varför och jag har försökt provocera fram svettning hos min genom att tokrida en timme med massa täcke men utan resultat. De kan svettas lite grand om omgivningen är varm, typ i armhålor och sånt men aldrig annars. TROR att det beror på att lymfsystemet fungerar illa och det bör ju funka att skritta på asfalt en timme om dan för att få igång det samt att gå på lymfpunkterna.
Fölmärr att svettas kan bli svårt, du får rikta in dig på lymfan istället. Rapportera allt du kommer på, jag intensivstuderar exem nu, vill finna en lösning.

martha skrev:
Vi får se nu på min märr som har eksem(travare) nu har hon fått akupressur och hon var blockerad i lever, trippel o nån mer meridian....sen har jag dkickat manprov på henne och nu går hon på homeopatika.....lite försent började jag nog i år då jag trodde hon var dräktig men det var hon ju inte..det skall bli intressant att se vad som händer...men just detta med att svettas ordentligt är ju intressant, för jag har upplevt henne som "läderhudad" att hennes porer inte orkat öppnat upp ordentligt..men hur får man en fölmärr svett?? jogga i walkern kanske??
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Nä det är just det som är grejen, de där allergihästarna äter sällan på sin saltsten, man får tvångsmata dem *suckar*.
Aloen ska man inte använda som spray utan invärtes för att stärka imunförsvaret. Man kan kanske använda det om man misslyckas som sårvård?
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Djurjouren skrev:
Svettbiten är jag nybörjare på ännu men jag har konstaterat att samtliga exemhästar jag känner kan knappt svettas.

Stämmer inte alls med min eksemhäst. Han har ganska svår eksem och han svettas för minsta lilla ansträngning och har alltid gjort det. Är alltid svettigare än sin eksemfria kompis efter en ridtur, trots att han är 6 år yngre och rids något oftare än den andra hästen. Brukar även bli så svettig att det droppar ovanför ögonbrynen.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Håller nog med där, här hemma svettas nog både eksemhästar och de utan lika mycket. Har inte heller sett att de är mindre på saltstenen, har iofs inte suttit med klocka men nog ser jag all lika mycket vid stenen.
Sitter nu och väntar på invasionen av svidknotten :eek: med täcken i första hugg. Är dock 3-4 minus på natten än så länge och jag tror inte de tar sig igenom isen i våtmarken och dammarna :confused:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp