godisklubba
Trådstartare
Tack!Grattis, roligt att få ha med hela namnet!
Jag har en mormor som har helfinska föräldrar, och det är den sidan jag träffat mycket, resterande känner jag knappt. Jag har ett finskt förnamn/ tilltalsnamn men är relativt säker på att det är felstavat. Det är bara en bokstav som saknas, men det stör mig när jag tänker på det. Namnet kommer från min gammelmormors mormor, men det finns både i Finland och längre söderut, jag vet inte vilka länder. Den stavningen som det borde vara är mer tydligt finsk, och då även rättstavad. Sen funderar jag på att lägga till ett finskt efternamn, och har då två att välja på. Ett från min gammelmormor och ett från min gammelmorfar. Nu heter jag ett namn som kommer från min morfar, och det känns lite fel när jag ,tyvärr, har andra värderingar än honom. Jag vill inte byta bara för att jag känner för det någon dag, och kommer nog vänta ganska länge med efternamnet, men rätta förnamnet känns enklare.![]()
Ameh alltså, vi måste ju vara tvillingar på något sätt! Min mormor och morfar är helfinska. Jag fick mitt släktnamn från pappas sida och min bror fick sitt från mammas sida. Sedan valde mammas syskon med ex (som är mina faddrar) ett av mina mellannamn och pappas syskon och man ett av min brors mellannamn (de är hans faddrar). Både mamma och pappa har "bara" ett syskon
Coolt med ett finskt förnamn/tilltalsnamn! Ja, det borde vara relativt enkelt att ändra, speciellt om det "bara" är stavningen och inte ändrar uttalet något