Namn och raser!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har funderat på en sak, och det är vad namnet på hunden har för betydelse egentligen!

Om du har en liten knähund, söt som socker och tunn och döper den till Tyson eller Rambo, kommer du och folk behandla den annorlunda, ge den andra signaler än om den hade hetat Plutten eller Gullefjun?

Om du har en Rotweiler eller Pitbul som du döper till Gullefjun, kommer då folk att bli mindre rädda och kommer de sända ut andra signaler som gör hunden lugnare än om den heter Tyson, Killer eller dyligt?

När det gäller min Grandis har jag märkt att folk blir mer avslappnade när jag kallar henne Lillan, som är hennes smeknamn, folk ler lite grann ( å undrar vad Storan är).:laugh:
Vad tror ni?:)

Sv: Namn och raser!

Jag tror inte att namnet har så stor betydelse för hunden, däremot kan ett "tufft" namn på en "tuff" hund antagligen förstärka ett hotfullt intryck eller förstärka intrycket att personen ifråga har hunden för att ge ett hotfullt intryck. Ett "tufft" namn på en liten hund spelar nog inte lika stor roll, det känns mer som ironi när man döper sin Chihuahua till Killer (även om små hundar kan vara minst lika aggressiva som stora).

Skulle va kul å forska på det, hundarna ser ju signaler som vi inte har en aning om.

Presenterar man sin hund som Killer the butcher tror jag människan blir annorlunda och då påverkar hunden med det namnet!

Men jag e inte säker.....:crazy:

Kanske påverka den situationen men om det skulle påverka hundens dagliga liv borde man ju se en stor påverkan på alla hundraser som många människor generellt är rädda för nu för tiden.

Men jag är inte säker, kan dock inte säga att jag märkte någon skillnad på min hund när jag bytte från Tyson till Trams.

Jag är övertygad om att det påverkar, jag har varit på en veckas kurs där det var med en staffe-uppfödare.
Den staffe hon hade med hette Leif, av precis den anledning som du beskriver, det dämpar känslan mot hunden.

Min kompis hade en grandis som hette Smulan. :D Vet inte om det gick att vara rädd för henne oavsett dock, hon var så sjukt lugn och snäll.

Men tja. Namn kan nog ha en viss betydelse iaf. Oavsett ras så är det ju ganska avväpnande med en hund som heter Börje eller Leffe och sånt. :D

För övrigt mötte jag en hund när jag var ute och red en gång. Först såg jag bara ägaren som stod och vrålade för kung och fosterland. "RAMBOOO! RAMBO KOM HIIIIT!" Med rejält arg och hård röst. Jag tänkte att det var bäst att ta det lugnt för nu kommer den ilsk rottis runt hörnet eller nåt. Men icke. Rambo var en liten dvärgpinscher. :D Visst är det humor när man döper hundar till något otippat, men det är nästan än mer humor att vi människor förväntar oss en viss typ av hund beroende på namn. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 995
Senast: Seabaz
·
Övr. Hund Jag som alltid brukar inbilla mig att jag är så fyndig, har total idétorka på namn på bokstaven R. Valpen föds i dagarna, och vi får... 2
Svar
22
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka