Namn som fått avslag

I Storbritannien är faggot en bunt med kvistar som man använder när man lagar mat/bakar medan i USA är det ett skällsord för homosexuella. Intressant hur det utvecklats. Lite som ordet gay. Samma sak som fag i Storbritannien är cigarett men i USA en benämning (nedlåtande) för homosexuella.

Kvistbunten har jag aldrig hört! Intressant :) Däremot finns det en nordengelsk maträtt, faggots, som är en sorts köttbullar på inälvsmat.

Googlade på kvistarna nu och hittade information om att det även kan vara en bunt kvistar man gör upp eld med.
 
Generellt tips; kolla med någon i lokalbefolkningen som kan språket innan du döper ett barn till ett utländskt ord. Finns ju ord med flera betydelser och det kan bli extremt fel om man har otur... Den källan du hittade på Google skulle jag tro har felaktiga uppgifter, för Svava ska inte betyda pärla enligt någon av de isländska källorna jag har, utan är ett namn från fornnordisk mytologi.
 
I Storbritannien är faggot en bunt med kvistar som man använder när man lagar mat/bakar medan i USA är det ett skällsord för homosexuella. Intressant hur det utvecklats. Lite som ordet gay. Samma sak som fag i Storbritannien är cigarett men i USA en benämning (nedlåtande) för homosexuella.

Påminner om det här på urban dictionary:

IMG_3692.JPG
 
Det enda namn jag har haft riktigt svårt med är efternamnet Cockburn. När jag som nykomling i landet jobbade i receptionen på ett hotell blev det fruktansvärt pinsamt när Mr Cockburn skulle checka in och jag INTE hade lärt mig hur man skulle uttala namnet än.
Hahahahah åh vad kul! Uttalade du det alltså som det står? 😂🙊
 
Det enda namn jag har haft riktigt svårt med är efternamnet Cockburn. När jag som nykomling i landet jobbade i receptionen på ett hotell blev det fruktansvärt pinsamt när Mr Cockburn skulle checka in och jag INTE hade lärt mig hur man skulle uttala namnet än.
Hur uttalar man det? :D

Ja det undrar jag med! Vild gissning: cookburn? Kokburn?

Tur jag inte jobbar som receptionist :o
 
Hahahahah åh vad kul! Uttalade du det alltså som det står? 😂🙊
Eventuellt :angel:
Hur uttalar man det? :D
Ja det undrar jag med! Vild gissning: cookburn? Kokburn?

Tur jag inte jobbar som receptionist :o
Nä typ couburn/coburn tror jag (är världsämst på fonetisk skrift).
Japp, ck är stumt precis som Niphredil säger, så det blir Coburn!
 
I min bransch finns två ”kändisar” med namnen Cockburn och Poppendieck. Jag har nog, i ärlighetens namn, gått runt och uttalat det Cockburn (som det stavas) och Poppendick :o:D:angel:
Det hade jag med gjort. Jag har överhuvudtaget svårt med ord som inte uttalas som de stavas. Jag behöver fortfarande mentalt översätta genre i huvudet från skriftens gen-re när jag ska säga ordet högt.
 
Generellt tips; kolla med någon i lokalbefolkningen som kan språket innan du döper ett barn till ett utländskt ord. Finns ju ord med flera betydelser och det kan bli extremt fel om man har otur... Den källan du hittade på Google skulle jag tro har felaktiga uppgifter, för Svava ska inte betyda pärla enligt någon av de isländska källorna jag har, utan är ett namn från fornnordisk mytologi.

Ett isländskt ragga ex hette Svava, så visste i alla fall att folk kan heta så och att jag tycker det är fint :)
 
Generellt tips; kolla med någon i lokalbefolkningen som kan språket innan du döper ett barn till ett utländskt ord. Finns ju ord med flera betydelser och det kan bli extremt fel om man har otur... Den källan du hittade på Google skulle jag tro har felaktiga uppgifter, för Svava ska inte betyda pärla enligt någon av de isländska källorna jag har, utan är ett namn från fornnordisk mytologi.

Såhär har jag hittat på google:

https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Svava
 
Kom på en kul grej. För ett antal år sedan blev jag uppringd av ett par som funderade på namn till sin dotter. De funderade på det namn jag har, letade upp nån i telefonkatalogen som hette så och ringde för att fråga hur jag upplevde att det var att heta det, om jag blivit mobbad för det osv. Jättegulligt!

Vad svarade du?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp