Namn som fått avslag

Ett namn som är populärt är Loke. För mig som lärt om fornnordisk religion via Eddorna är det fullständigt vansinnigt. Vill föräldrarna att ungstackaren ska leva upp till det namnet?

Men de har antagligen fått det via filmerna, och de är ju en helt annan sak.
En av grannarna där jag växte upp när jag var barn hette Loke. Han var född på sent 70-tal. Jag tyckte det var fint! Det ligger bra i munnen. Så jag döpte min hund till det. Men ja betydelsen hindrar mig från att ge namnet till ett barn.

Jag tror att grabben sjunger i ett hårdrocksband nu. Så namnet blev rätt bra till just honom :)
 
Jag tänker bara på Hitler faktiskt. Annars måste nog vederbörande heta Gustaf-Adolf för att jag ska tänka om.
Josef för mig är mer bibliskt än Stalin-relaterat.

Jag kan hålla med.
Och samtidigt undrar jag varför.
Båda var ju lika bedrövliga.

Svaret stavas antagligen "propaganda".

Vid krigsslutet var "alla" överens om att Hitler-Tyskland var gräsligt på alla sätt och vis.
Stalin var ju trots allt lite hjälte också eftersom Tyskland nog inte kunnat besegras utan Stalins/Sovjets insatser.
Och Sovjets censur och informations-stopp gentemot väst har ju kunnat hållas ganska massiva.
Det tog lång tid innan det mesta läckte ut. Kompakt tystnad.
Chruchills begrepp om "iron curtain" var ju väldigt korrekt. Inte ens information läckte ut.

Enstaka "tam-izdat" men inte ens de kunde eller vågade eller lyckades beskriva systematiken.

Alltså har Josef "fått" vara ett ganska neutralt namn.
Farbror Stalin - Svarte katten - lyckades dölja mycket, liksom hans efterföljare.
 
Jag har det också, är ensam i hela världen om kombination av för- och efternamn, och även om jag tycker att Görel är förskräckligt fult så älskar jag att sticka ut genom att heta något som ingen annan gör!

Jag tycker att Görel är trevligt.

Fast OK, om jag ska göra lite lite narr av ditt namn: det finns ett elföretag i trakterna här som heter Görel. Ganska vitsigt företagsnamn, faktiskt.
 
I Storbritannien är faggot en bunt med kvistar som man använder när man lagar mat/bakar medan i USA är det ett skällsord för homosexuella. Intressant hur det utvecklats. Lite som ordet gay. Samma sak som fag i Storbritannien är cigarett men i USA en benämning (nedlåtande) för homosexuella.

Datorsalarna i Lantmäterihuset på KTH heter Faggot och MacLean, döpta efter herrarna som genomförde storskiftet och enskiftet i Sverige (reformer i indelning av mark). Det brukar alltid vara väldigt märkligt för amerikanska studenter :p
 
Varför skulle du göra det?

För att retas lite?
Och för att jag uppskattar ordlekar så som företaget i fråga använt namnet.
Jag uppskattar ordlekar och ordvitsar i största allmänhet.

Och jo, jag tror faktiskt att @Görel förstod att jag retades med vänskapligt tonfall (även om jag förstås accepterar att hon inte uppskattar att få namnet skämtat med).
 
Jag älskar det ordet.
Det är så välbeskrivande. Man förstår precis vilken storlek och tyngd det handlar om när en sten har passerat gränsen till att vara omöjlig att rubba genom att putta på den. :)

Jag har typ bara sett det skrivet om stenar. Vad använde din lärare det om för saker? Kunde det vara bildligt också som oomkullrunkeliga principer eller något sådant?
Jag har nog mest sett och hört det i samband med fakta? Ett oomkullrunkeligt påstående/fakta.

Eftersom det ser så märkligt ut i skrift har jag nog enbart hört det i tal? Kanner inte igen det skrivna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp