Namn till PRE!

Rosinante.

Såklart. :D
Rocinante om det ska vara på spanska :). Men förutom att det var ett sto så är det ett rätt negativt laddat ord, i stil med typ hästkrake. Jag hade inte velat döpa en häst till det.
 
Rocinante om det ska vara på spanska :). Men förutom att det var ett sto så är det ett rätt negativt laddat ord, i stil med typ hästkrake. Jag hade inte velat döpa en häst till det.

Tänkte på en litterär koppling mer än betydelsen av namnet. Rider den store Don Quijte på en Hästkrake? :O

@Lena Furberg - jag ändrar mig. Din fina PRE kan få heta Rucio!

Eller möjligen Violino, som är en kändis-PRE jag träffat och klappat persoligen, han har tävlat SM i WE och är ute med sin människa på tävlingar nere på kontinenten. Ett vackert namn på en vacker häst.
 
Tänkte på en litterär koppling mer än betydelsen av namnet. Rider den store Don Quijte på en Hästkrake? :O
Ja, det är ju en jätteviktig poäng i historien? Hästen symboliserar väl hans hardship, hans fattigdom. Hästen är mager och svankig med högt kors och långa öron. Har du aldrig sett hur man brukar rita hästen?

pablo_picasso_don_quixote__medium.jpg


och såhär:

880fe1490d8470e7cde77c4822dcfe76.jpg


och såhär:

don-quijote-de-la-mancha.jpg


Vill man läsa en intressant text om hästen så finns den här till exempel: https://www.radoctores.es/doc/1V15N2-perez garcia-animalesquijote.pdf (på spanska).
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja, det är ju en jätteviktig poäng i historien? Hästen symboliserar väl hans hardship, hans fattigdom. Hästen är mager och svankig med högt kors och långa öron. Har du aldrig sett hur man brukar rita hästen?

pablo_picasso_don_quixote__medium.jpg


och såhär:

880fe1490d8470e7cde77c4822dcfe76.jpg


Vill man läsa en intressant text om hästen så finns den här till exempel: https://www.radoctores.es/doc/1V15N2-perez garcia-animalesquijote.pdf (på spanska).


Jag har sett och läst men det var ett tag sedan och även om jag har hästen som symbol klar för mig, har jag inte koll på översättningen av namnet, jag läste hela historien översatt. Men det spelar ingen roll - det var en association som verkade passande när jag skrev den.

Min spanskan är på nivån att eventuellt kunna be om vatten, så PDF:en är bortkastad på mig. ;)
 
@Lager Jag förstår att översättningen av namnet kommer bort när man läser översatt, men jag tänker att faktumet att det är en krake borde komma fram även om man läser på annat språk ;) :D. Men strunt samma! :)
 
@Lager Jag förstår att översättningen av namnet kommer bort när man läser översatt, men jag tänker att faktumet att det är en krake borde komma fram även om man läser på annat språk ;) :D. Men strunt samma! :)

Det kommer fram tydligt även översatt. Men tja, krakar är också viktiga, och kan få bli en vacker PRE i en Lena Furberg-berättelse. :D

Vi får väl se vilket namn det blir.
 
Det kommer fram tydligt även översatt. Men tja, krakar är också viktiga, och kan få bli en vacker PRE i en Lena Furberg-berättelse. :D

Vi får väl se vilket namn det blir.
Eftersom du skrev så trodde jag att du missade det: Rider den store Don Quijte på en Hästkrake? :O

Men skitsamma! :)
 
Tänkte på en litterär koppling mer än betydelsen av namnet. Rider den store Don Quijte på en Hästkrake? :O

@Lena Furberg - jag ändrar mig. Din fina PRE kan få heta Rucio!

Eller möjligen Violino, som är en kändis-PRE jag träffat och klappat persoligen, han har tävlat SM i WE och är ute med sin människa på tävlingar nere på kontinenten. Ett vackert namn på en vacker häst.
Violino är lusitano och inte pre ;)
 
Förresten, ett av mina favoritnamn på PRE är Amistoso (med risk för att det är en försvenskad stavning). Betyder typ vänlig. Så inte ett maffigt namn kanske, men ändå passande på en häst med vänlig utstrålning :love:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 246
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp