namn till valpen

videnlis

Trådstartare
hur har ni tänkt då ni valt namn till eran valp?? det är svårt som bara den..spesiellt i en familj med 5 personer,o alla har egen åsikt...

Sv: namn till valpen

Vi skulle skaffa valp strax före jul för flera år sedan och hade hittat en kennel som vi i så fall tänkte köpa från.
Pappa tyckte hunden skulle heta Signe. Vilket jag och min bror inte var lika förtjusta i, men då vi inte var så gamla ville vi bara få hem valpen så fort som möjligt.
Därför bestämde vi att om vi hade en valp före jul skulle den få heta Signe annars skulle den få heta nå annat.

Och gissa vad.
Valpen var hemma före jul. :)

Så bestämde vi namn. :p

När vi köpte Spike för 12 år sedan så satt vi upp en lista på kylskåpet så fort vi visste att det är honom vi ska ha. Alla fick skriva dit de förslag de gillades bäst och några dagar innan vi äntligen skulle åka för att hämta hem honom bestämde vi oss för det namn som de flesta i familjen gillade. Det blev självklart ett av mina förslag ;)

Vi har nyss döpt 3 st hundar och både jag och min flickvän är överens om att det är roligast om namnen betyder något roligt och passande.

Vi har då kollat i en hundnamn bok och en isländsk namnbok (båda hade betydelser på alla namn). Flickvännen har islandshästar och ville gärna ha något isländsk.
Men då visste vi redan en del om hundarna och vad de hade för personligheter tex:

Assia (kallas Assa) = livlig (Border Collie)
Æsa (isländska) = lidelsefull (inte så roligt kanske :) också en Border Collie)
Vísla (isländska) = vessla, snabb, kvick (liten ettrig blandras)

min och sambons hund heter Tore och det valde vi för att det skulle passa med den andra hundens namn som är Inez :) vi tycker att det låter som ett gammalt par haha.
Vi var lite sugna på Sune också haha.

Tore är ett jäkligt fult namn, men det passar på min lille grabb så det gör inget :)

Jag gick igenom några namn på karaktärer ur filmer, serier, böcker, spel m.m. Ganska fort hittade jag ett namn som var enkelt att säga och kändes passande. Som en bonus har dessutom karaktären och min hund liknande personlighet:D

två veckor innan jag skulle hämta henne så drömde jag att hon hette Ella, sen var det inge mer med det, min hjärna hade bestämt sig.
Dock är det inget namn jag någonsin trodde att jag skulle döpa nån till, fanns liksom inte alls i tankarna eller ja i de medvetna tankarna iaf.

Han heter Billy efter Billys Pizza :o
Hahaha. True story.
Vi hade spånat namn hur länge som helst, och en kväll när vi diskuterade skräpmat så kom vi på att Billy är ett skitbra namn.

Om vi skaffar en till finns en viss risk att det blir en Benny, bara för att namnen matchar så bra :D

Jag och sambon hade egentligen ingen riktig diskussion om namn, han hade ett drömnamn och jag tyckte att det var helt ok. Så det vart det. Dock har jag fått bestämma smeknamnet (som används mer ;) )

vi har försökt få det demokratiskt..:o...alla har fått sätta sina namnförslag på en lapp,o sen har vi sett vilka som får underhåll..

sen kan det ju vara så,att när valpen väl flyttar hem så är det nåt helt annat som bara faller sej in bättre.

mitt bästa förslag SUNE bortröstades genast.. likaså Lasse..

Coffee är nu det ledande namnet..få se vad det blir.:banana:

gud så svårt..kan man döpa valpen till noname..:angel:
gubbe VILL ha bronson..dottern VILL ha coffe, andra dottern ViLL ha ludde..jag o sonen säger inte så mycket...jaxo, o sune gillar jag...

han har ju inte de vita framtassarna som skulle vara önskvärda,..
förslag??

Ta något som ingen fastnat helt för..typ Dumle? ;)

Den valpen ser ut att heta Bamse! Oj så söt!!!! :love::bow:

Läste i tidningen idag om en häst som hette Bamse. Väldigt sött namn faktiskt!

Våra hundars namn påminner lite om stamtavlenamnet. Tikens namn är en förkortning på stamtavlans namn och hanens namn är en association till en karaktär i ett Shakespeardrama. (hans namn är den karakären i stamtavlan)

Men helt vanliga fina namn kan också vara trevliga. Idag mötte jag en väldigt fin labrador som hette Emma. Kanske kan Emil passa?

Senast ändrad:

jaa,bamse skulle ju vara gulligt,men heter varannan hund det?
austin heter han på riktigt,alla fick något bilmärke eller namn på A.

Jag och uppfödaren filade lite på namn och kom till sist fram till ett stamtavlenamn man kan använda som tilltalsnamn, han heter något med Devil i stamtavlam och får helt enkelt kallas Devil :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 066
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 127
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 333
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur