Namngivning/dop

Bukefalos 30 år!

strawberrysylt

Trådstartare
Vi ska snart ha namngivning.
Vore kul att höra ifall ni haft namngivning/dop och kanske har nåt tips eller så.

Har era barn faddrar/gudföräldrar? Varför/varför inte?

Vad ger man hon som namnger? Man måste väl inte, men vi vill ge något, tar gärna tips. Hon vigde oss förra sommaren, då gav vi en liten korg med gott, så kanske något annat nu.

Vi hade dop för båda våra barn. De har varsin fadder, vi valde släkt och bra vänner för att det symboliserar något fint tycker vi.
Vi gav inget till prästen dock.
Tips som vi valde var att vi istället för att önska presenter önskade ett litet valfritt bidrag till att köpa fonder till barnet.

Vi hade dop för vårt barn. Vi är kristna av tradition, men inte troende. Ville att barnet också skulle bli medlem av svenska kyrkan, men såklart är det ok om h*n väljer att gå ur senare i livet. Vi hade valt två faddrar, en god vän och en släkting, för det kändes som personer som barnet kommer ha nära kontakt med under sin uppväxt. Vi valde en annan musiker än den som stod på kyrkans tjänstgöringsschema och gav därför denne en "gottekorg" med dricka, kex, ost etc som tack för att h*n ställde upp.

Vår dotter döptes vid 7 månader. Hon har faddrar, min syster och sambons bror. Sen körde vi korvgrillning och tårta hemma i trädgården. Och vi gav inget till prästen.

Jag och bror är båda döpta (jag är fortfarande småsur över det trots att jag lämnat kyrkan numera.) men ingen av oss har faddrar eller gudföräldrar.

Vi hade dop för båda våra barn. De har varsin fadder, vi valde släkt och bra vänner för att det symboliserar något fint tycker vi.
Vi gav inget till prästen dock.
Tips som vi valde var att vi istället för att önska presenter önskade ett litet valfritt bidrag till att köpa fonder till barnet.

Först, tack alla för svaren 😊.

Ja, att önska ett litet bidrag så har vi också tänkt om någon skulle fråga vad han önskar sig. :)

Vi hade namnkalas. Dotterns namn med betydelse fanns inramat på presentbordet. Sambon och jag läste från det och berättade varför vi valt namnen. Sen fikade vi och hade trevligt. Höll till i gårdslokalen vid vår lägenhet.

Åh, det var fint, namnens betydelse har vi glömt att ha med, tack!

Liknande trådar

• Gravidfotografering
  • Stissig omplacering, vill så gärna klara detta
  • I'll come running with a heart on fire
  • Kissar ibland vid träning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat