Nån med Cavalier?

I

IslaBonita

Jag undrar om någon med cavalier testat Royal C:s specialfoder för cavaliers? Bra eller dåligt, likvärdigt med annat foder?
 
Sv: Nån med Cavalier?

jag antar att du har en cavalier, kan du inte berätta lite om den, jag funderar på att skaffa en!
hur gammal är den? har du bild på den? lätt att träna? hur är den i temperamentet?
 
Sv: Nån med Cavalier?

jag antar att du har en cavalier, kan du inte berätta lite om den, jag funderar på att skaffa en!
hur gammal är den? har du bild på den? lätt att träna? hur är den i temperamentet?

Kort och gott: helt underbar :love:! Hon blir två år i mars! Hon är lätt att träna, men ska absolut bara tränas med mjuka positiva metoder med mycket beröm. Snäll, lugn, glad, charmig, tillgiven, lätt och har alltid varit lätt! Fogar sig i det mesta och ett underbart litet sällskap. Enda nackdelen är pälsen, tovar sig rätt fort och fäller en del. Jag är iofs ingen stjärna på att borsta varje dag, som man bör... :angel:

Är du intresserad av att köpa en så måste du köpa från en seriös uppfödare, rasen har en hel del hälsoproblem så kolla upp noga, noga!!

Såhär ser min lilla tjeja ut:

th_IMG_6414.jpg


th_IMG_6341.jpg


th_IMG_6421.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nån med Cavalier?

halledudenadej så söt!!!
skönt att de är lätt tränade och bra och lungt temperament, det blir min första hund och det verkar vara en bra ras att börja med!
mycket päls är nog inga problem för mig, när jag hade häst lekte jag min lilla ponny och ryktade och gjorde flätor hela tiden så det ska bli kul att pyssla om en liten hårboll! det är nog bara sambon som kommer bli galen på håret. men det får han tåla!
hur är hon att lämna ensam själv? jag har läst att de lätt får seperations ångest om man lämnar dom. just nu har jag halvtids jobb och skulle inte behöva läman den så mycket men någon gång måste jag ju börja jobba heltid och då måste den vara själv i några timmar. planerar att skaffa någon som kommer hit och går med den på lunch men ändå 3-4 timmar själv måste hon vara. hur hanterar din det?
väldigt fin färg din har men jag är en sucker för fux hästar och jag vill ha en blenheim eller en roxy!
ja asså dessa hälsoproblem.. suck. blåsljud, det där hjärnfelet, vad är det mer som är vanligt?
jag funderar på att skaffa en mix av cavalier och nått annat, kanske malteser, för att minimera (jag vet att den inte helt går bort) risken för att de genetiska sjukdommarna ska komma. vad tror du om det?
 
Sv: Nån med Cavalier?

Hahah, joooo hon snarkar en del :)

Vi har två hundar så helt ensam är hon faktiskt aldrig....Max fyra timmar tillsammans med kompis. Jag tror att det är en jättebra första hund, rasen är så himla lätt och trevlig!

Många raser med hängande öron kan få öroninflammation, tandsten får de också lätt. Patellan kollas likaså ögonlysning - förutom hjärtat då. En bra uppfödare kan hjälpa dig mer, var nogrann där! Därför tror jag också att du absolut inte ska satsa på en blandras med cavalier, har man avlat på sin cavalier med annan ras är man ingen seriös uppfödare och har förmodligen inte kunskap om genetik och med största säkerhet har hunden inte genomgått alla undersökningar som krävs. Så, nä, satsa på en renrasig är mitt tips!
 
Sv: Nån med Cavalier?

Vad roligt att du funderar på cavalier:) jag är stolt ägare till en 3 årig rubyfärgad cavalierhane vid namn mozart.

han är otroligt lättlärd och tycker att det mesta är väldigt skoj! vi provar på lite allt möjligt, har provat spår, agility, lydnad och just nu är vi inne på freestyle som han passar utmärkt till! även fast han är ganska liten så är han en oerhört tuff hund och inte ett dugg "bjäbbig" eller "hoppig" som andra små raser kan vara. han finner sig i det mesta.
vi har stor hund också, så när vi köpte mozart gällde det att han skulle kunna hänga med på långa promenader utan att bli utmattad. och det kan han definitivt:) han hänger lätt med på en 1½ timmes promenad.

enda nackdelarna med rasen tycker jag är hälsoproblemen. det gäller att kolla upp uppfödaren och stamtavlan noga, noga!
Pälsen är lättskött, bara man håller efter den. vi brukar "trimma" ner hans päls vinter och höst, för annars blir den jätteskitig och tovig.

men som sagt, helt underbar ras! kan verkligen rekommendera cavalieren. vill du veta nåt mer så är det bara att fråga:)
 
Sv: Nån med Cavalier?

Du du du! Jag har funderat på att trimma ner min, har du nån bild? Lämnar du in, eller trimmar du själv? Såg världens sötaste nerrakade cavalier i senaste numret av rastidningen. :love:.
 
Sv: Nån med Cavalier?

nä vi brukar göra det hemma:) bara ta bort där det blir som värst med skit och skräp.. dvs under magen, på "bogen" ibland benen och under svansen, där dom brukar få så mkt päls så det ser ut som han har byxor på sig. hahaha.. har tyvärr ingen bild på honom när han är helt trimmad tror jag..

däremot har jag lite andra bilder:

som valp: Sötnosen
söt

något äldre:

trött hund!
bara för att bilden är så rolig!
full rulle!

söt!


oj vilken bildbomb detta blev, men jag vill verkligen visa och rekommendera rasen!:)
 
Sv: Nån med Cavalier?

så söt! gillar bilden när han ligger på soff armen!
nu har jag bestämt mig, det är en cavalier jag ska ha!
 
Sv: Nån med Cavalier?

haha jaa han är söt där:) cavalieren är verkligen en mångsidig hund.. går att göra nästan vad som helst med dom :P
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
798
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 427
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp