Nån mer än jag som är arbetslös?

Angelina

Trådstartare
Jag har för första gången på länge blivit arbetslös och jag har så svårt att acceptera det. Jobbet jag blev uppsagd ifrån var mitt drömjobb och det var inte mitt fel att jag blev uppsagd (usel ekonomi på arbetsplatsen). Längtar tillbaka.
Har svårt att finna mig i att man får småsmulor från a-kassan, att arbetsförmedlingen får mig att bli en trotsig fjortonåring igen och att man är en parasit.
Det är mer stressande att vara arbetslös än att jobba:mad:.

Ni som är arbetslösa...hur hanterar ni det???
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Inte så bra alls :)
Men söker jobb, försöker vidga mina vyer vilka arbeten jag kan söka och försöker ha bra dygnsrytm :)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har för första gången på länge blivit arbetslös och jag har så svårt att acceptera det. Jobbet jag blev uppsagd ifrån var mitt drömjobb och det var inte mitt fel att jag blev uppsagd (usel ekonomi på arbetsplatsen). Längtar tillbaka.
Har svårt att finna mig i att man får småsmulor från a-kassan, att arbetsförmedlingen får mig att bli en trotsig fjortonåring igen och att man är en parasit.
Det är mer stressande att vara arbetslös än att jobba:mad:.

Ni som är arbetslösa...hur hanterar ni det???

Man behöver inte finna sig i nånting , bara ut o söka nytt jobb...jag fick jobb 14 dgr innan jag vart uppsagd från förra jobbet , 4 mån efter fick jag fast och jag är ändå 50+ ...så visst finns chansen :)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Inte bra alls...

Just de grejorna som du beskriver får mig att vilja gå upp i limningen. Dock försöker jag att se det positivt iom att jag varit på två intervjuer i september och har bra kontakt med den senaste arbetsplatsen och en annan arbetsplats där jag sökt jobb tidigare. Annars är det försöka ha bra dygnsrytm, äta bra och träffa folk och inte ge upp bara söka och fortsätta söka.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har blivit arbetslös (tre veckor hittills) och jag är arg och lite uppgiven. Arbetsförmedlingen var ett skämt, högst oklart varför jag ska gå dit överhuvudtaget eftersom de inte kan hjälpa mig med någonting praktiskt alls. Jag frågade om CV-granskning, "ööh", svarade handledaren. Eller vad han nu kallas. De hade i alla fall ingen sådan. Jag tror att jag struntar i att gå dit i fortsättningen.

Jag försöker söka mellan tre och fem jobb per dag, någon dag blir det fler och någon dag lite mindre. Och så går jag och simmar varannan dag och ser till att gå upp samtidigt som min kille på morgonen, så att jag inte vänder på dygnet. Rutiner känns viktigt. Men dagarna är ändå oändligt långa!
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag är oxå livrädd för att behöva gå arbetslös:nailbiting:..Känns inte bra att säga upp sig från ett fast jobb,men var tvungen att göra det...antingen strunta i kärleken,stanna kvar i Skåne och ha ett jobb,eller säga upp sig och flytta upp till Dalarna....Jag valde det senare....Jag har redan ringt runt till alla tänkbara ställen som jag skulle kunna jobba med...Har faktiskt fått bra respons och många vill träffa mig när jag kommer upp.....tror t.o.m att jag redan fått lite timmar i en butik:)...Jag har ringt runt även om dom inte sökt arbetskraft just nu....Jag tror på att...kan man bara komma in på timmar...och visa att man är bra,så brukar det rulla på sen....Hoppas det löser sig för både dig och mig...Jag tror det finns jobb,men man får kanske vara beredd att ta lite "vad som helst" och ställa upp och jobba så fort dom ringer in en....
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har blivit arbetslös (tre veckor hittills) och jag är arg och lite uppgiven. Arbetsförmedlingen var ett skämt, högst oklart varför jag ska gå dit överhuvudtaget eftersom de inte kan hjälpa mig med någonting praktiskt alls. Jag frågade om CV-granskning, "ööh", svarade handledaren. Eller vad han nu kallas. De hade i alla fall ingen sådan. Jag tror att jag struntar i att gå dit i fortsättningen.

Jag försöker söka mellan tre och fem jobb per dag, någon dag blir det fler och någon dag lite mindre. Och så går jag och simmar varannan dag och ser till att gå upp samtidigt som min kille på morgonen, så att jag inte vänder på dygnet. Rutiner känns viktigt. Men dagarna är ändå oändligt långa!

Har du ingen A-kassa så spelar det väl ingen roll om du skiter i det. Ska du ha från soc måste du nog gå dit.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Har du ingen A-kassa så spelar det väl ingen roll om du skiter i det. Ska du ha från soc måste du nog gå dit.

Har varken eller. Är nyutbildad och får väl snart ställa mig och jobba lite i butik igen tills jag få ett jobb som jag faktiskt vill ha. Surt, för det innebär liksom att all energi som man behöver för att faktiskt orka söka alla jobb som är inom den sektor där jag vill jobba, inte kommer att finnas.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Också arbetslös sen årsskiftet, har hankat mig fram på mer eller mindre tillfälliga jobb i 4-5 år. Men det här blev en betydligt längre period än vad jag trott och börjar må riktigt risigt. Känner mig tokstressad av att inte ha något vettigt att göra, ekonomin är ju inte eller på topp, gäller att snåla och tyvärr innebär det att jag mest sitter hemma och grubblar. Har försökt hålla vettiga rutiner och det gick bra några månader, just nu har jag tappat alla rutiner sover massor slarvar väldigt med maten osv och har tyvärr blivit väldigt isolerad.

Tyvärr verkar det knappt gå att få tag på ett fast jobb för mig och efter varje tillfälligt som jag haft känns det bara mer och mer motigt, känner inte alls den framtidstro som jag borde för att lyckas.

Till TS toppen att du startade den här tråden, tror vi är ganska många som går hemma fast vi inte vill, skönt att höra att man inte är ensam
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

*kl*

Något som jag tycker att det är synd att det inte finns är typ... arbetslöshets... Ehh... Stugor? Träffar? Där man kan träffa andra arbetslösa och söka jobb ihop. Typ ha bestämt att "vi sitter mellan 09 och 12, sen käkar vi lunch och så kör vi igen efter ett". Jag tror att det hade hjälpt mig i alla fall. Lite som när man pluggade, det blev lättare med disciplinen om någon annan faktiskt väntade sig att man skulle dyka upp i bibblan.

Eller så är det kanske bara jag som är odisciplinerad? Hur känner ni andra?
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Också arbetslös sen årsskiftet, har hankat mig fram på mer eller mindre tillfälliga jobb i 4-5 år.

Samma här.. har sedan studenten 2006 haft ett fast jobb som varade i 1,5 år. Sedan kom "krisen" och vi blev uppsagda. Jag har efter det aldrig haft ett jobb som varat i mer än ett år.
Har aldrig förut haft problem med att hitta jobb, är inne på mitt sjätte jobb efter det fasta. Det har alltid löst sig på något sätt. Förra gången jag var arbetslös skulle jag hjälpa till att köra in en häst åt min hyresvärd som jobbade i travstall. Gubben som ägde stallet hade även ett modellsnickeri på gården och där fick jag jobb på en gång, utan att jag ens frågade. Fast jag knappt haft träslöjd i skolan.. Men nu känns det som om min "tur" är slut. Det känns helt hopplöst.
Känns som om tanken på ett fast jobb är en omöjlig dröm. Just nu har jag, nästan, drömjobbet. Men det finns ingen chans i världen att det kan bli mer än timme, och delstämplingsdagarna är ju begränsade..

Detta jobb jag har nu är det första efter ett års sjukskrivning för utmattningsdepression, och det gör mig ju inte direkt attraktivare för arbetsgivare. Jag vet heller inte om det går att jobba heltid, om jag fixar det.

Över lag kan jag säga att självförtroendet inte är på topp, jag är 26 år gammal och vill så gärna köpa hus och kunna försörja mig på riktigt. Sambon är inne på tredje halvåret som visstidsanställd på sitt jobb, varför anställer inte arbetsgivare så man kan få lite trygghet i tillvaron?
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

KL.

Börja plugga (ni som inte har)!! Kanske inte så lätt som det låter men det är det bästa råd jag har att ge .. Det kommer ofta till en punkt i livet där man inte kommer längre utan utbildning. Att dessutom ha en utbildning gör att det ofta öppna sig många fler dörrar än vad man egentligen pluggat till.

Jag har en gång varit arbetslös i fyra månader, det var f r u k t a n s v ä r t! Vill aldrig mer vara med om den känslan, att känna sig ratad, inte vara behövd, trots att det enda man ville var att arbeta och dra sitt strå till stacken ..

Ett annat tips är väl som många sagt att hålla kvar vid dygnsrytmen och sina rutiner så gott det går. Jag lärde mig också att det är bättre att söka 1-2 jobb per dag och verkligen lägga ner tid på CV och PB än att skicka 4-6 ansökningar som var halvdana. Arbetsgivare är ju experter på att syna såna.

Hoppas verkligen ni håller hoppet uppe! Det var det svåraste tyckte jag, efter att ha fått flera nej ..
Lycka till alla!
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Har varit arbetslös sen 1 juni. Finns inte många lärarjobb att söka som jag är behörig till så jag har sökt en massa annat.
Nu ska jag på en intervju på tisdag där ag bad mig söka tjänsten :)
Största problemet är ekonomin, har ju inte full a-kassa
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Inom mitt område är det så många arbetslösa så jag kan inte ta det särskilt personligt. Upp till ett år får man räkna med att vara arbetslös brukar det heta inom mitt specifika område. Men nu är jag ganska less på mitt område och söker bara tjänster jag faktiskt vill ha, vilket är försvinnande få. Jag har dock påbörjat en utbildning inom ett område där det är brist på arbetskraft. Så efter nästa examen hoppas jag slipper arbetslösheten.

Enda problemet med att vara arbetslös är ju att man måste ha med arbetsförmedlingen att göra, och att pengarna så småningom tar slut. Annars är det ju trevligt, tid att göra allt man vill men inte hinner när man jobbar. Träna två pass om dagen, läsa böcker, måla en akvarell. Eller så kan man förstöra sin arbetslöshet med att skriva en EU-stipendieansökan, då är man inte speciellt ledig:banghead:
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

KL
Är sjuk så jag har inte tittat in här förrän nu. Kul att så många svarade!!!! Trist att vi inte har jobb!!

Skriver mer i morgon och hoppas jag mår bättre då:)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Har varken eller. Är nyutbildad och får väl snart ställa mig och jobba lite i butik igen tills jag få ett jobb som jag faktiskt vill ha. Surt, för det innebär liksom att all energi som man behöver för att faktiskt orka söka alla jobb som är inom den sektor där jag vill jobba, inte kommer att finnas.

Ja men om du ser att du kan få jobb - även om det inte är det jobb du vill ha - så behöver du ju inte vara arbetslös.
Visst har du möjligheter att söka de jobb du vill ha även när du har ett jobb. Du har ju en måltidspaus där du självklart kan kolla arbetsmarknaden, och ringa för att kontakta andra arbetsplatser. Och du kanske får ett schema som innebär ledig tid på vardagar så du hinner söka ett jobb som du hellre vill ha.

Jag erkänner att jag tycker att det är märkligt att ställa sig arbetslös för att man inte vill ha de jobb man erbjuds.

I min värld tar man det man kan få, i väntan på att få det man vill ha.:crazy:

Precis som man i min värld faktiskt flyttar till jobbet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
965
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 593
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 076
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 692
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp