Bukefalos 28 år!

Nån mer än jag som är arbetslös?

Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag bor i norra delen, mot vättern :)

Har ett begränsat truckkort med bara de minsta kategorierna. Ville utöka för ett tag sen och önskade utbildning som en del inom jobbgarantin för ungdomar, men min handledare svarade att de inte längre fick bevilja sånna utbildningar då det fanns ett överflöd på truckförare. Men vill helst inte betala utbildningen själv då det inte är något som jag gillar att göra. Jag har, efter min utmattningsdepression tappat självförtroendet helt när det kommer till sånna saker (vågar knappt köra bil längre) och även om jag kör truck nästan varje gång jag jobbar nu, är jag fortfarande nästan gråtfärdig när jag ska hoppa in i trucken.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Har du c-kort får man dessutom också alltid jobb. Kanske inte fasta jobb, men lön så man överlever. Det blir lite ovisst och man kanske inte kan planera dagarna hur som helst, men man får lön i alla fall.

Just detta är mitt stora problem. Det är anledningen till att jag deppade ihoo och nlev sjukskriven. Jag tog vilka jobb som helst, vickade här och där, flyttade tre gånger på tre år för att kunna jobba. Och jag klarar det inte längre. Jag måste kunna planera. Jag måste veta vad när och hur jag ska jobba. Jag har jobbat stenhårt med mig själv senaste 1.5 åren för att ens kunna klara vardagen. Jag kan inte ta ett jobb där det inte är klart när och var man jobbar, och vill i största mån undvika visstidsanställningar där man jobbar ett par månader och sedan får gå. Jag har gjort det och behöver trygghet :/
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Vad du söker är trygghet, och det kommer inte att komma serverat till dig. Du kommer att behöva jobba på timmar ifall du ska "förtjäna" en tillsvidareanställning. Det är så världen fungerar för de utan utbildning.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Det vet jag. Det är så jag levt det senaste.

Och när jag säger att jag vill ha fast jobb, innebär det inte att jag enbart söker jobb med fast anställning, eller på något sätt "väljer" vilka jobb jag söker. Jag söker allt jag är behörig för, allt jag kan. Men jag söker oftast inte "timanställning" i den bemärkelsen, då jag redan har två jobb på timme (en mer sällan) och det är min maxgräns. Men jag söker visstidsjobb och deltidsjobb, även om jag vet att just visstid, kortare tid, ställer till det för mig.
Ett jobb är alltid ett jobb, vare sig det är för en månad eller för alltid. Idag sökte jag ett jobb på 70% som var från okt-dec.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Är studier inte ett alternativ?
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

*kl*

Vad typiskt för dagens samhällsklimat att en tråd som från början handlade om hur arbetslösa klarar vardagen som just arbetslösa, istället kom att handla om hur man ska vrida ut och in på sig själv och ta vad som helst för jobb för att inte ligga samhället "till last". Tröttsamt. Kan man inte diskutera vidare det i en egen tråd, för jag tycker verkligen att det är en fråga som borde kunna få diskuteras i fred utan att man hoppar på folk med snusförnumstiga hemmasnickrade arbetslinjeråd utan att egentligen veta vad man pratar om.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har ju levt som timanställd och också sökt timjobb nu, men klarar inte heller av att inte veta.
Får ju nästan panik bara av att få en läkartid samma dag jag ringer för att jag är totalt slutkörd.
Men nu ska jag på intervju för en visstid fram till 31 dec vilket passar mig bra.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Är studier inte ett alternativ?

Jo kanske. Men inte just nu. Som jag skrev tidigare har jag redan gått ett år på en högskoleutbildning jag trodde var helt rätt, men hoppade av, för att sedan gå en vuxenutbildning till djurskötare som jag gjorde färdigt, men gick in i väggen i samma veva och klarar därför inte av att jobba som. Så jag vill inte börja en ny utbildning, låna pengar, förrän jag vet att jag kan jobba som det efter utbildningen. Jag tycker det är jättekul att läsa! ;)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Att gå och slösa mer tid än nödvändigt på ett jobb som jag struntar fullständigt i och inte engagerar mig i mer än nödvändigt känns onödigt när jag kan lägga tid, kraft och energi på att få ett jobb jag vill ha. För mig är det bara just så enkelt. Det förutsätter förstås att man klarar sig på någon form av sparade pengar, vilket jag olyckligtvis inte gör hur länge som helst och därför, precis som jag skrev, kommer bli tvungen att ta ett jobb som jag egentligen inte vill ha.

Jag vet faktiskt inte vad du babblar om, men det tror jag å andra sidan inte att du vet heller, ärligt talat. Vad det där med att flytta kommer in i bilden vet jag inte, men det kanske bara var något som du ville ha sagt, inte specifikt till mig?

Sorry.
Det där med flytt var en allmän reflexion kring arbetslöshet, inte specifikt riktat till dig.

Inställningen att man "går och slösar tid på ett jobb som man struntar fullständigt i" är i mina ögon en lite konstig inställning.

I min värld försörjer man sig först, och då kan man behöva ta ett jobb man egentligen inte vill ha.
Därefter gör man det man önskar, exempelvis hittar det jobb man önskar sig.

Men visst, det är enkelt för mig att säga som har läst drygt 300 högskolepoäng enligt gamla systemet där man fick 20 poäng per termin (jag har alltså mer än sju års högskolestudier på heltid bakom mig varav ca 60 poäng lästs in utan studiemedel samtidigt som jag jobbat heltid) och därmed gjort mig i högsta grad anställningsbar inom en bransch med personalbrist.

Om ett arbetspass är tio timmar långt bör det innebära att du jobbar högst fyra dagar per vecka. Då hinner man leta efter jobb den femte vardagen - om man verkligen vill.
Nej, jag påstår inte att det är enkelt.

Jag påstår egentligen att det är lyxigt att kunna tacka nej till ett jobb för att man tycker att det är ointressant.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Det låter som om du enbart har avslutad gymnasieutbildning?
Då förstår jag att du har svårt att hitta ett fast jobb, det finns ju inte så många sådana tillgängliga för dem som saknar utbildning.

!

Fast jo, det finns det visst det. Jobb som erbjudits mig (som enbart har gymnasieutbildning); Expertkommentator för Viasat Sport, OS-kommentator för SVT, sportreporter för världens största internetsajt inom aktuell sport, översättningsansvarig svenska cykelförbundet, kolumnist svensk sporttidning, butikschef i tre djuraffärer, djurskötare på Skansenakvariet, sportkonsult Posten, förbundskapten svenska landslaget damer, ledare svenska landslaget herrar, föreläsare, mm mm. De allra flesta av dessa jobb har jag också tagit, Skansenakvariet och damlandslaget är mig veterligen det enda jag fått tacka nej till.
 
Senast ändrad:
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Är studier inte ett alternativ?

Studier är ett alternativ men då ska jag vara säker på att kunna få jobb efter utbildningen. Jag har en gång tidigare valt "fel" utbildning, en utbildning som öser ut studenter fast behovet är litet på arbetsmarknaden. Jag borde ha valt en liknande utbildning där behovet finns men alla i den branschen talar om att man måste ha en licensierad utbildning och egentligen har jag liknande kunskap som den utbildningen.

Glömde säga att jag inte tycker att man ska plugga förrän planen finns till vad man vill bli. Många utbildar sig och går "tillbaks" till sina gamla jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Sorry.
Det där med flytt var en allmän reflexion kring arbetslöshet, inte specifikt riktat till dig.

Inställningen att man "går och slösar tid på ett jobb som man struntar fullständigt i" är i mina ögon en lite konstig inställning.

I min värld försörjer man sig först, och då kan man behöva ta ett jobb man egentligen inte vill ha.
Därefter gör man det man önskar, exempelvis hittar det jobb man önskar sig.

Men visst, det är enkelt för mig att säga som har läst drygt 300 högskolepoäng enligt gamla systemet där man fick 20 poäng per termin (jag har alltså mer än sju års högskolestudier på heltid bakom mig varav ca 60 poäng lästs in utan studiemedel samtidigt som jag jobbat heltid) och därmed gjort mig i högsta grad anställningsbar inom en bransch med personalbrist.

Om ett arbetspass är tio timmar långt bör det innebära att du jobbar högst fyra dagar per vecka. Då hinner man leta efter jobb den femte vardagen - om man verkligen vill.
Nej, jag påstår inte att det är enkelt.

Jag påstår egentligen att det är lyxigt att kunna tacka nej till ett jobb för att man tycker att det är ointressant.

Sorry.
Det där med flytt var en allmän reflexion kring arbetslöshet, inte specifikt riktat till dig.

Inställningen att man "går och slösar tid på ett jobb som man struntar fullständigt i" är i mina ögon en lite konstig inställning.

I min värld försörjer man sig först, och då kan man behöva ta ett jobb man egentligen inte vill ha.
Därefter gör man det man önskar, exempelvis hittar det jobb man önskar sig.

Men visst, det är enkelt för mig att säga som har läst drygt 300 högskolepoäng enligt gamla systemet där man fick 20 poäng per termin (jag har alltså mer än sju års högskolestudier på heltid bakom mig varav ca 60 poäng lästs in utan studiemedel samtidigt som jag jobbat heltid) och därmed gjort mig i högsta grad anställningsbar inom en bransch med personalbrist.

Om ett arbetspass är tio timmar långt bör det innebära att du jobbar högst fyra dagar per vecka. Då hinner man leta efter jobb den femte vardagen - om man verkligen vill.
Nej, jag påstår inte att det är enkelt.

Jag påstår egentligen att det är lyxigt att kunna tacka nej till ett jobb för att man tycker att det är ointressant.

Ja Klyddelydd, du har varit fantastiskt duktig som klarat hela SJU års studier. Wow! Och utan studiemedel samtidigt som du jobbat? Heltid? Bravo! Outstanding.

- För det var väl det du ville ha sagt med ditt inlägg? Annars förstår jag ännu en gång inte hur ditt inlägg berör mig. Ja du får ursäkta tonen, men du låter så vansinnigt pompös och självgod att jag får andningsbesvär. Det kanske inte är med flit?

Jag har fem års universitetsstudier bakom mig och studielån för ungefär hälften av dem. Naturligtvis har jag jobbat under tiden jag pluggat, det gör väl de allra flesta numera? (Om det är bra eller inte kan ju diskuteras, ganska troligt att det i många fall går ut över studiernas kvalitet, men det är ju en annan historia.)

Vi lever uppenbarligen i helt olika världar och lyckligtvis är det inte du som bestämmer vad jag ska prioritera - vilket är ett jobb som jag utbildat mig till och kan leva på, istället för springvikariat i butik som sliter ut både kropp, psyke och framåtanda. Åtminstone så länge jag kan klara mig utan den typen av jobb. Jag är inte direkt främmande för att jobba och hugga i om man säger så, men ska jag inte koncentrera mig på att få ett kvalificerat jobb så kunde jag ju lika gärna struntat i att utbilda mig från början.

Varför sitter jag och ursäktar mig inför dig egentligen? Och varför tycker du att du kan ha åsikter om hur jag beter mig i det här fallet? Ingen har frågat om dina åsikter, tråden handlade egentligen om något annat, men du kände att du behövde trycka till någon, eller? Jag förstår verkligen inte.

Varför är det så provocerande med arbetslöshet? Varför ska ni som har a-kassa behöva känna er som snyltare fast ni vet att ni faktiskt gör så gott ni kan för att få ett jobb? Vem fasiken är arbetslös med FLIT? Det är skittråkigt och folk kollar tydligen snett på en (?) och man har dåligt med pengar. Dålig deal, om du frågar mig.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Fast alltså, det är inte så enkelt att bara flytta.

Jag har häst och hund. Vem ska passa hunden när jag jobbar om jag flyttar? Hur ska jag hitta en stallplats som tar emot hingstar lite snabbt och smidigt? Och att kastrera är inget alternativ, det är hästen alldeles för fin för.
Sälja hästen är inget alternativ heller, han är min, har alltid varit min och ska alltid vara min.

Nu har jag förvisso jobb, men jag är behovare och vissa månader är det knapert, medans som förra månaden, jobbade jag 204 timmar. Jag är sjukt trött på att inte veta när jag ska jobba. Det hade inte varit hälften så jobbigt att jobba 204 timmar om man visste att man iaf hade heltid och fick sin lön. Då kunde man slappna av mellan passen, istället för att sitta som på nålar och innerligt be att planeraren ringer upp en.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Tio timmar är inte detsamma som tio betalda timmar, det borde väl du ha koll på som är inom vården?

Mitt yrke kan vara låst på jobbet i tretton timmar, få betalt för max tio och sen 17% av uppehållstiden över 90min. Och det är knappast enda yrket det är så.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Ja Klyddelydd, du har varit fantastiskt duktig som klarat hela SJU års studier. Wow! Och utan studiemedel samtidigt som du jobbat? Heltid? Bravo! Outstanding.

- För det var väl det du ville ha sagt med ditt inlägg?


Varför är det så provocerande med arbetslöshet? Varför ska ni som har a-kassa behöva känna er som snyltare fast ni vet att ni faktiskt gör så gott ni kan för att få ett jobb? Vem fasiken är arbetslös med FLIT?.

För det första: en illustration av att man hinner mer än att jobba heltid. Exempelvis, eftersom du invände att du inte skulle hinna söka jobb när du jobbar med det tråkiga arbetet, söka jobb. Eller plugga för att få bättre möjligheter att få det jobb man önskar.

För det andra: se ovan.

För det tredje: det är inte provocerande med arbetslöshet.
Det är ett socialt och personligt och ekonomiskt problem, särskilt för den som är arbetslös.

Jag vet - faktiskt - personer som är arbetslösa "med flit" för att använda ditt ord, eller för att de hellre är arbetslösa än tar jobb exempelvis med lokalvård eller annat som de inte vill göra - för att använda ett annat sätt att uttrycka sig.

Jag inser också att de flesta som saknar jobb, inte gör det "med flit" men många som saknar arbete verkar ha fått svårt att se de möjligheter och öppningar som finns.
Det är välkänt att personer som en längre tid (inte dina tre veckor, men gränsen går någonstans vid två-tre månader) har väldigt svårt att hitta tillbaka eller in.
Då kan det ju vara av värde att se att det kan finnas möjliga vägar?

Kanske det är väl så provocerande att en del personer inte är arbetslösa och inte har behövt hjälp av någon annan för att slippa arbetslöshet, utan har klarat det själv?

Kimmis: Nej, det är inte "bara att" flytta när man har skaffat sig ansvar över djur. Det kräver betydligt större eftertanke i sådana fall. Men jag köper faktiskt inte heller "jag har djur så jag kan inte flytta för att få jobb utan jag måste vara kvar och vara arbetslös"-resonemanget.

Jag har en kompis som är arkeolog. Inom det yrket är det inte självklart att få jobb. Hon hade en häst (nu har hon flera). Hon veckopendlade 18 mil enkel väg under ett par år, eftersom det var enda sättet för henne att få jobb.
Hästen?
Den hade hon inhyrd på helinackordering och var till den på helgerna när hon var hemma.

Själv har jag flyttat för jobb över halva Sverige. Under den tid som min arbetssituation var osäker, valde jag att inte ha häst. När jag bodde i Luleå och jobbade i Boden, var jag erbjuden att köpa en lämplig häst. Dock insåg jag att jag var osäker på om jag skulle bo kvar i Norrbotten och valde att inte köpa hästen eftersom jag tyckte att det skulle bli väldigt svårt om eller när jag skulle flytta.

Så visst går det, men det kräver mer eftertanke.

Men visst, jag hör till dem som tycker att "arbetslinjen" inom politiken är rätt. Och så finns det de som tycker att det är elakt av samhället att kräva att människor anstränger sig för att göra en stor ansträngning framför allt av dem som har lite mindre resurser (och med resurser menar jag nu exempelvis drivet att flytta efter jobb, drivet att ta vilket jobb som helst, drivet att se hur man gör sig anställningsbar - för det är inte alla som har den förmågan själv utan det är faktiskt många som behöver hjälp för att se vägar där man bara ser hinder, som också är verkliga nog).

Det finns väl knappast rätt eller fel i frågan, som med allt som i grund handlar om politik och samhälle, utan "bara" olika åsikter.

Och jag har svårt att förstå hur man kan acceptera att vara arbetslös när det finns minsta chans/möjlighet att inte vara arbetslös, precis som jag inser att det finns andra människor som inte förstår hur någon kan tycka att det är så viktigt att jobba och försörja sig själv när man kan få hjälp av samhället.

Jag menar inte att "racka ner" på någon, min avsikt är att illustrera möjligheter och hur andra människor har valt.

Min syster är också ett exempel. Hon läste en nästan färdig högskoleutbildning till gymnasielärare i tyska och engelska. Men lärare ville hon inte bli, så med en halv termin kvar av utbildningen hoppade hon av.
Hon flyttade till London, och har fått jobb på ett stort dataföretag där hon nu jobbat i 15 år tid, det tog henne ungefär fyra månader efter flytten till London innan hon fick det jobbet och fram tills dess tog hon timjobb som biträde på ett par sjukhus. Fast hennes situation var speciell på så sätt att hon hade en pojkvän i London, som hon träffat när hon jobbade på ett EU-projekt i Tyskland under ett av sina studieuppehåll.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag längtar tills den dag min dotter antingen bor hos mig på heltid eller har fyllt 18, då ska jag hitta DET stället att flytta till och sen göra det :)
För lärarjobb finns i övriga landet :)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag längtar tills den dag min dotter antingen bor hos mig på heltid eller har fyllt 18, då ska jag hitta DET stället att flytta till och sen göra det :)
För lärarjobb finns i övriga landet :)

Hur långt bort från dig är övriga landet?
På vilket sätt håller vårdnadstvisten dig ifrån att flytta ett par mil?
Kan du inte ta andra jobb så länge, det finns gott om jobb. Faktiskt.

Ett exempel är att varje gång jag varit ledig från mitt jobb har vikarierna inte gjort precis det de skall. Jag jobbar som städerska och hävdar fortfarande att ALLA människor kan städa, men en del vill inte och slarvar istället. Min arbetsgivare BEHÖVER fler vikarier, för det är kris varje gång någon är sjuk, men ingen vill städa. Det är tråkigt, antagligen. Jag tycker också att det är tråkigt, jag har dock stannat i 8 år eftersom det är ett fast jobb. Det är svårt för mig att ta alla jobb som finns pga min syn, min hörsel och att jagi nte får ta körkort. Många jobb går bort pga det, men många finns kvar. De är kanske rätt skittråkiga, men är jobb.

Men arbetslös är jag inte rädd för att vara, jag tror att jag kommer få jobb inom kort i alla fall. Det gäller att tro på sig själv också lite grann.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Men eftersom du går in med storsläggan i en tråd som handlar om hur arbetslösa hanterar sin vardag och börjar rapa de där argumenten som alla har hört/läst/sett hundrafemtio gånger måste ju arbetslöshet vara något oerhört provokativt, inte minst för dig? Det riktigt kliar ju i fingrarna på dig och någon till här att få sätta ett gäng arbetslösa på plats, verkar det som? Det verkar vara en frestelse som inte går att motstå att gå in och berätta för andra hur de ska sköta sina liv, eftersom du uppenbarligen lyckats så väl med ditt? Tror du att alla andra är inkompetenta och inte klarar av att sköta sina egna liv?

Ditt argumenterande är i alla fall vansinnigt provocerande för mig, den där von oben-attityden känns verkligen inte trevlig eller hjälpsam. Jag vet inte hur det är för de andra i tråden, men själv känner jag mig inte det minsta lockad att följa dina råd, jag blir bara förbannad för att du klappar oss på huvudet och behandlar oss som mindre vetande. Och det är väl ett problem som inte bara gäller dig, det är mycket snack om hur arbetslösa beter sig och hur de ska krumbukta för att få ett jobb, vilket som helst.

Jag hör mycket om de där som VILL vara arbetslösa. Märkligt nog har jag aldrig träffat någon sådan (är de en modern myt, eller har jag en synnerligen skötsam umgängeskrets?) men jag har träffat många, många som sliter på timkontrakt, som inte kan få fasta jobb och som kommer till jobbet med en timmes varsel när de blir inringda. De har svårt att planera sina liv, får kanske utmattningssymptom för att de aldrig vet hur nästa månad ska gå ihop ekonomiskt eller tidsmässigt, det har vi ju hört exempel på i den här tråden, eller så vågar de inte skaffa familj eftersom att ekonomin är för osäker.

Visst har jag haft det som dem, men jag är nu 30 år, färdigutbildad och jag vill ha ett riktigt jobb. Jag sätter mig inte frivilligt i den där sitsen igen. Jag vet hur lätt det är att fastna i jobba-äta-sova-träsket som springvikarie. Jag vet hur det tär och hur lite energi man har kvar till annat vid jobbpassets slut. Men det är vardagen för många i Sverige idag.

Jag gratulerar dig till dina val, om det nu var de, eller ren bondtur, som tagit dig dit du är (jag vet ingenting om ditt liv, men du själv verkar ju onekligen rätt nöjd). Men jag känner mig också mycket trygg med mina egna val för tillfället och är säker på att ett par veckor utan jobb inte kommer ha någon direkt negativ effekt på mitt CV, men att de däremot kommer göra att jag orkar söka de jobb som jag faktiskt vill ha. Med en lön som är rimlig i förhållande till mina studier.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Vad typiskt för dagens samhällsklimat att en tråd som från början handlade om hur arbetslösa klarar vardagen som just arbetslösa, istället kom att handla om hur man ska vrida ut och in på sig själv och ta vad som helst för jobb för att inte ligga samhället "till last".
Och så kan man läsa det som står som fan läser bibeln.

Är det någon som sitter på en lösning på någons problem så är det väl självklart att berätta det? Det är ju nästan elakt att inte säga någonting ifall man har en lösning på problemet. Sen är det klart att man inte kan allting om alla användare på ett forum, men det ger alltid någon någonting om man säger något. Kanske inte den som det var riktat till, men till någon annan läsare.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag vet hur lätt det är att fastna i jobba-äta-sova-träsket som springvikarie.
Men det finns ju massor med jobb som inte är så, men som ändå inte är tillsvidareanställningar.

Skippar man vården blir det genast mycket, mycket bättre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 029
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 175
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 871
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp