Bukefalos 28 år!

Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Skrotten

Trådstartare
Hej allihop!

Är ny här på buke. Ja, som rubriken lyder, tänkte kolla om det
är någon mer här som har welsh? Själv har jag en tik på drygt 2 år,
en underbar liten tjej med mycket energi.

//Skrottan
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Japp, jag har en 4-månaders tikvalp, som jag hittills är nästan löjligt nöjd med. Det är min första Welsh, men jag har haft ESS tidigare, så jag var väl medveten om vad jag köpte.

Hon är extremt glad och livlig, men det finns faktiskt en avstängningsknapp, även om den inte fungerar till 100% ännu när hon blir riktigt uppspelt. :)

Ute är hon helt fantastisk - trots att hon far runt som en liten vessla har hon ett mentalt koppel på 10 m, och håller kontakten jättebra. Koppelträning behöver jag bara syssla med inomhus, när jag hälsar på mina "daghundar", som är 10 och 12 år gamla. De är väldigt snälla mot henne, men tycker att hon är lite jobbig när hon försöker få igång dem att leka, så jag brukar ha koppel på henne där ibland för att hon ska varva ner lite. Annars går hon än så länge alltid lös.

Förmodligen kommer hon väl in i slyngelåldern så småningom, som alla valpar, men hittills har hon varit otroligt lättsam.
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Ja, dom är otroligt lättlärda och roliga, full fart ute men hon har väldigt lätt att koppla av inne.
Hon är också väldigt duktig att ha lös, lätt att bryta om det dyker upp nåt intressant. Vi har henne lös hela tiden på gården och det går rådjur, älgar och vildsvin (hm, dom senare mindre kul, dom är så många) men hon håller sig hemma. Hon tar en tur i häst eller fårhagen och springer efter lite småfåglar.

Jag tränar personspår vilket hon är jätteduktig på, apportering och sök och lite trick.

Efter en cocker ett antal golden och en sheltie, alla helt underbara hundar, så har jag nog nu i alla fall hittat min nya ras.

Och sist men inte minst, så fuktansvärt söt.

//Skrotten
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Jag har två welshar i min närhet. Den ena är väldigt följsam och lugn, den andra verkar lida av någon adhd-liknande diagnos och kan inte vara still en sekund. Den förstnämnda är dock otrooligt mysig, så jag har en väldigt positiv bild av rasen.
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Ja, emellanåt kan det nästan vara lite ADHD varning men inget som inte ger med sig med lite aktivitet.
Semlan har opererats ganska nyligen för lindrig entropion. Hon är, hmm, van att ligga under täcket på nätterna. Undrade hur det skulle bli med tratten på.
Jodå, det gick alldeles utmärkt tyckte hon, andra natten när jag vaknade till så hade både hon och jag huvudet i tratten, (ja det var väl mer mitt ansikte, tratten var ju inte hur stor som helst).

//Skrotten
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Kul att du också haft Golden. Själv har jag haft två stycken tidigare, och efter det en Engelsk Springer, som var helt underbar och blev nästan 15 år. Att jag bytte till Welsh berodde mest på ESS dåliga öron, men jag har inte ångrat mig en sekund, för den här lilla flamstrasan har verkligen erövrat mitt hjärta.

Visst, welsharna kan vara lite hyperaktiva och det sägs att de inte blir "vuxna" förrän i treårsåldern. Jag har alltid gillat livliga hundar, men när jag ser hur min Nelly far runt som en skottspole utomhus undrar jag om det hade varit lika kul om jag bott i en stad och varit tvungen att ha henne kopplad jämt. Nu leker hon av sig överenergin på ett naturligt sätt.

Inomhus har hon i stort sett två växellägen, antingen Snuttetrasa eller Krokodil. Som alla valpar vill hon gärna bita i händer och fötter, så när hon är på krokodilhumör åker hon oftast ner på golvet. När hon är snuttetrasa vill hon bara ligga i knäet och mysa och pussas, och ja - hon gillar också att ligga under täcket, helst med huvudet på kudden bredvid matte... :o
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Kul att du också haft golden, får jag också säga då.
Jag har haft 5 st, den sista killen blev nästan 15 år. Jag har dessutom jobbat på en golden kennel under ett antal år när jag var yngre.
Goa hundar men det är lite annan rush i Welsharna, fast jag har haft en goldentik som påminner ganska mkt om Semlan också..

Ja, det här med att sova under täcket med huvudet på kudden, det anses som en självklarhet.
Ibland när man vaknar och tittar sig åt sidan så ligger vi alla tre; husse Semlan och jag på rygg bredvid varann.
//S
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Trevliga hundar, fast med en del ovanliga vanor:
Resize_echo_tree.jpg
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Welshar har i alla tider korsats flitigt med ekorre, därav den röda färgen,den säregna hjärnverksamheten och en infödd lust att klättra, överallt och närsomhelst.

welshie1.jpg


Normal dag hos oss...

Annars har jag aldrig mött något så spralligt, tillgivet, positivt och älskvärt som min welsh. Kan lugnt säga att jag inte kommer att byta ras!
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Haha!!!
Underbara bilder ni har. Jag vet inte hur jag ska bete mig för att lägga in bilder. Är inte så bra på såna grejer.
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Jag har haft flera hundar tidigare men nu kommer jag nog aldrig byta ras igen. Har två welshpojkar på 3 och 3,5 år. Fullständigt galna, fullständigt underbara, sköningar. Ganska ouppfostrade, tillgivna, busiga, keliga, påhittiga och outtröttliga. Jag är kär!
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Ja, känner likadant. Det här är rätta rasen.
Skulle gärna ha en till, har i stort sett alltid haft 2 hundar samtidigt förut men
känner att tiden och ekonomin inte riktigt räcker till just nu, men jag hoppas att tid och råd dyker upp nån gång. Just nu är det fullt upp med aktivering för en hund och 2 hästar, gubben vill ju också ha lite sällskap.

//S
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Här har vi en som just fyllt 1år. En liten kille som är 25%welsh &75%engelsk. Helt ljuvlig, full fart hela tiden. Har precis börjat lägga personspår, vilket är så roligt (och uttröttande). Är det någon som har lyckats få sin springer under 3år att "gå fint" i koppel så berätta gärna hur ni lyckades:-).
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Ni som är så nöjda med era welshar, ni har inte lust att skriva varifrån de kommer?
Kul att du också haft golden, får jag också säga då.
Jag har haft 5 st, den sista killen blev nästan 15 år. Jag har dessutom jobbat på en golden kennel under ett antal år när jag var yngre.
Goa hundar men det är lite annan rush i Welsharna
Då har du nog haft fel sorts golden;)
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Hej!
Jag har en welshkille på1,5 år. Vilket yrväder! Han är ett riktigt energiknippe som tyvärr lätt går upp i stress. När han väl är lugn och koncentrerad är han däremot an liten stjärna =) Det gäller bara att veta var knapparna sitter. Själv tränar jag spår, lydnad och rallylydnad med min, tränar ni något?
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Hej!
Jag kan inte säga att min går perfekt i koppel, men vi är på god väg! Efter att ha ägnat mig åt "stanna-och-vänta-tills-han-kommer-tillbaka-metoden" i knappt 1,5 år utan resultat bytte jag taktik för ett par månader sedan. Nu är jag konsekvent med när vi ska gå och när det är ok att gå och nosa. När vi promenerar har jag kort koppel och när han drar ihärdigt (han får ha kontakt i kopplet, men får ej dra) så säger jag "fel" och drar jag tillbaka honom på plats vid sidan, väntar 1/2 sekund stillasående och säger sen "här går vi" och börjar gå. I början blev det nästan precis hela tiden, men han fattade otroligt fort. När han går bra så berömmer jag med rösten eller med godis. Om han gått duktigt en längre sträcka stannar jag ofta och pausar med ett trick eller lite lek så att han inte ska tröttna, och så börjar jag om med "här går vi" igen.

Nu går han jättefint när det bara är han och jag, han kan till och med avbryta sina upptäcksfärder på egen hand för att sluta upp vid min sida och gå med mig istället! Även när han är lös. När vi går med sällskap är det svårare, då drar han mer, men även där har han blivit mycket duktigare!
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Tack för svar. Vi har kört stanna upp nu i 1år...utan större resultat och för en vecka sedan kortade jag av kopplet betydligt då vi promenerar och tycker det blivit lite bättre. Det är sån energi och nyfikenhet att det bara spritter i kroppen, jag kan se hur han anstränger sig för att försöka "gå fint" några meter, men ser sen något spännande och koncentrationen är som bortblåst. Jag ska förslka bli roligare på promenaderna...;-)
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Ni som är så nöjda med era welshar, ni har inte lust att skriva varifrån de kommer?

Då har du nog haft fel sorts golden;)

Lustigt nog kommer min från just en Golden-kennel.
D.v.s. Golden är deras första ras, Welsharna tycks ha tillkommit betydligt senare, och Golden är fortfarande deras huvudsakliga uppfödning.

Jag skulle gärna tala om kennelnamnet, men får man göra det på ett sådant här forum?
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

*allmänt kl*

Nu är jag inte bosatt i Sverige så jag är dåligt insatt i svenska uppfödare, men pm:a om ni vill ha info om europeiska uppfödare...

Så måste jag slå ett litet slag för welshen som hobbyhund - visst att min är sprallig och utrustad med väldigt kort fokus om man jämför med många andra raser - man får upprepa och påminna och inte tappa humöret - men arbetsglädjen finns alltid där till 100%, liksom en egenskap jag ser positivt på med hobbyhundar: welshen är inte så petnoga och övertolkar inte. Det är ok om du som föraren står lite snett eller blinkar en gång för mycket, det är inte så noga liksom (medan bc:na jag sysslat med tidigare hade varit av åsikten det var ju inte så du sa ;) ). Däremot är den kanske inte idealisk i högre klasser och svansvift är något du får leva med :)

Min tik är snart 3 och vi tränar lydnad Lk3/Elit, så visst går det att både ha welshen som hobbyhund och lära den vardagslydnad i största allmänhet.
 
Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Ja, det stämde nog inte riktigt det jag skrev, Jag har haft golden med mycket fart i också, faktiskt en tik som påminner väldigt mycket om welshen i sättet.

//Skrotten
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 542
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar...
2
Svar
23
· Visningar
3 766
Senast: Londons
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 443
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp