-- nån som har tips!? --

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mifellen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 004
M

Mifellen

Jag har precis köpt mig en barefoot cheyenne :love: , otroligt skön. Jag trivs bra i lite längre stigläder, i skritt, men i traven och galoppen måste jag ställa mig på tå för att inte tappa stigbyglarna. :crazy: Då försöker jag att slappna av i benen och fotleden men det gör bara att hälen åker ner, stigbygeln börjar glida och jag får ont. :cry:

När jag kortar lädrena så klarar jag inte av att få ner hälen, bara litegrann, men inte tillräckligt. Dessutom hatar jag att rida med korta läder! :(

Någon som har något tips på hur jag ska göra?
:idea: Jag har funderat på att köpa en ledad stigbygel, tror ni det skulle lösa mitt problem?

Tacksam för svar!!! :bow:

Sv: -- nån som har tips!? --

En ledad stigbygel kanske hjälper, men du ahr inte problem med hälsenan eller så?
Någon muskel kanske är lite för kort.

Kan du inte göra ett extra hål mellan lång och kort på stiglädrena, och prova gärna ledad stigbygel rekommenderas varmt.

Måste du få ner hälen? Det låter som om du vill ha hälen konstigt långt ner.
// Linda

Det låter som att du har samma "sjukdom" som jag. Avskyr också att rida med "för korta" läder. Grejen är att för min del så beror detta på en brist i min sits. Jag vill gärna använda stigbyglarna att spjärna i, och om jag har korta läder så skjuter jag mig rakt ut ur sadeln och det vill jag ju inte, jag är ju dressyrryttare, jag vill ju ha DJUUUUP sits :D
Hur löser man då problemet, jo länger lädrena... :crazy:

Jag försöker att ta tag i problemet genom att göra motsatsen till spjärna, dvs tänka att underbenen och hälarna nästan ska bak och upp! Ja du läste rätt, hälarna ska UPP! Detta gör att knäna börjar komma ner (prova gärna på en stol och känn effekten) och sittben och bäcken kan komma rätt (Svanken plattas ut i ryggen). Och hästen börjar trampa under sig!! :eek:

Så... där har du lite att testa.

Stretcha dina hälsenor till att börja med. Och slappna av och kom ner i sadeln. Det där är ett ganska vanligt problem man ser om man tittar lite. Är du van vid att rida barbacka erller utan stigbyglar så borde det gå lättare, annars får du väl rida utan stigbyglar lite så att du kommer ner i sadeln och får låååånga avslappnade ben. Det funkar. Jag red utan stigbyglar 8-9 veckor förra sommaren och har inge längre problem med att sitta ner i traven och jag har längt mina stigläder ytterligare två hål (från långa).

jag vet inte om ni har förstått mig riktigt... Jag har tidigare ridit i en "vanlig" sadel där jag inte hade detta problemet. Jag älskar att rida i långa läder, och hatar att rida i korta. När jag har korta stigläder, som jag måste ha för att inte tappa stigbyglarna, så spänner jag mig i hela benen och hälen åker upp. När jag rider, i trav framförallt, med långa stigläder måste jag ta upp hälen för att inte tappa stigbyglarna och för att jag inte ska drutta bakåt. När jag sitter ned i traven hela tiden så har jag inte detta problemet utan det är bara i lättridningen.
I skritten med långa stigläder är det underbart men när jag har korta i skritten så får jag faktiskt jätteont i benen. Jag vill ha ett naturligt ordentligt tramp i stigbygeln, och det har jag haft i den vanliga sadeln. Men inte i denhär.

Polly_Mulle: Ja, jag är van att rida barbacka. Eftersom jag väntat på min nya sadel i ungefär ett halvår...

Chivita: Det gör antagligen ingen skillnad, men jag ska prova.

Diabolical_Kitten: Jag vet inte, isåfall har jag fått det på senare tid. Vad kan man göra åt det?

Hur stretchar man en hälsena? Sträcker man bara ut foten så att det drar i hälsenan eller? Det är inte nåt jag gör varje dag om man säger så...

Det kan nog bero på att du ahr ridit barbacka så länge. Du är kanske inte van vid att musklerna sträcks ut.

För att sträcka ut hälsenan kan du ställa den på ett trappsteg med hälarna utanför trappsteget, och låta dom sjunka ner medans du står kvar.

Du kan gå till en person som hjälper dig kolla vad som kan vara fel, kommer inte ihåg vad det heter just nu. Har själv gått till en sån pga mina hälsenor och hälar. Ring till sjukhuset och fråga, de kan nog säga vad det heter...

kan du mena en sjukgymnast? massör? motsvarande till equiterapeut? vet inte vad de kallas för människor...

Typ som en Equiterapeut för människor.. (eller det kanske ET för människor med? Har ingen aning) Någon som kan musklerna, kan massera där det behövs. En sån som man brukar gå till om man är sned... (bra beskrivning :p)

jag har varit hos en sjukgymnast tidigare på KMTI för min rygg. Men det är alltså inte en sådan du menar?

..Det jag var hos kallades inte för sjukgymnast utan typ osteopat eller nåt sånt (nåt sånt "konstigt" ord). Var även hos en sjukgymnast, men de sa helt andra saker, och det som den andra sa hjälpte. Det vad sjukgymnasten sa till mig att göra förvärrade problemet.

Det verkar som att det är ett yrke som t.ex. kiropraktor, något som inte finns på sjukhuset och som de på sjukhuset inte får rekommendera.

Ha stiglädrena mitt mellan lång och kort. Eller känns dom korta om du kortar dom ett eller två hål?

Senast ändrad av en moderator:

alltså, om jag har i hål nr. 10 så känns det ok men ändå inte bra. I skritten får jag jätteont i benen, och i traven de problem som jag berättat om.

Om jag länger till nr 9 så känns det super i skritten men i trav och galopp måste jag spjärna emot för att inte tappa dem.

Detdär med stigläderlängd är ju en vanesak också. Hur får du ont i skritten? Jag är iaf ganska övertygad om att det inte är något som inte går att träna bort. Prova att stretcha hälsenan ofta och tänja ut den, om det inte funkar så är det nog bara att rida på 10de hålet, för du sa ju själv att du nästan tappar stigbyglarna om dom är i 9de hålet när du galopperar, och det kan ju faktiskt vara riktigt farligt om hästen plötsligt blir rädd för något eller liknande och stigbyglarna åker av med det första. Men du kan ju prova att sätta ett hål mellan 9an och 10an och känna hur det känns, annars är det bara att träna och träna.

så om jag har förstått er rätt:
det beror på mina hälsenor och en ledad stigbygel kan inte hjälpa mig. Bättre att rida i för korta stigläder och få kramp än att ha långa och tappa.

Det beror på hur starka kramperna är. Om det är väldigt våldsamt och gör väldigt ont ska du givetvis inte rida i korta läder utan kanske uppsöka en läkare och rådfråga om det finns något du kan göra för att tänja ut hälsenan, vilken det nog är frågan om.

Har du bra balans är det inget som hindrar att du rider med stigbyglar som trillar av foten när du galopperar, men det är ju alltid en risk. Det kommer momenter i ryttares liv då dom nog är tacksamma att dom har stigbyglarna på fötterna. Som folk tjatar om titt som tätt, även den lugnaste hästen kan få ryck och bli skrämmd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 911
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Träning Hejsan! Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha... 2
Svar
25
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka