Sv: -- nån som har tips!? --
Det kan helt enkelt vara så att en Cheyenne inte är rätt sadel för dig. Olika sadlar är olika uppbyggda och passar olika anatomi olika bra. T ex så i min hoppsadel så kan jag utan problem med hoppläder sitta i en korrekt sits både nedsuttet, under lättridning och i fältsits. Medan på andra hoppsadlar hamnar jag oavsett i stolsits, eller så går det bra att rida lätt men inte att sitta ner etc. Och det beror helt enkelt på hur de är gjorda, och hur jag är byggd.
En sak som jag inte ens tänkt på men som sadelmakaren efter bara fem sadlar insåg var att jag vill ha sadlar med brett säte, och fungerade inte alls i/tyckte inte alls om de med smalt säte. Och en sådan detalj kan vara avgörande.
Nu vet jag inte exakt hur Cheyennen är, men stiglädrenas placering är en EXTREMT viktig detalj! Sitter de för långt fram så kommer det hela tiden krävas muskelarbete för att dra dem bakåt, och det inverkar negativt på sitsen. Om de däremot sitter för långt bak kommer de också störa sitsen. Men om de sitte så att du bara kan sätta dig i sadeln rakt upp och ner och sitta i lod så hjälper de sitsen underbart mycket, för då behöver du inte anstränga dig för att sitta rätt.
Och du har inte haft problemet i andra sadlar, och kanske är det helt enkelt så att cheyennen inte är rätt sadel för dig, eftersom du inte hittar en fungerande längd på stiglädrena. Det behöver inte ha ett dugg med stiglädrena att göra, utan snarare var du har din tyngdpunkt t ex.