Nån som vet???

Sv: Nån som vet???

På bilden har hästen huvudet vid marken, vilket visar på ett ungefär hur rygglinjen ser ut vid arbete. (lägg märke till att jag inte säger under ridning, pga att alla inte alltid arbetar hästen rätt)
Den böjningen på ryggen och manken som hästen har överensstämmer med bommens form hos Stubben och Passier.

Alice: Jag trodde vi hade avslutat den diskussionen, men vill du fortsätta så varsågod. :smirk: Intressant att du, som är så emot att jag ger folk råd, bad mig om råd om dressyrsadlar. Det är vanligt, att de som är sååå emot mig på forumet sen pmar mig om råd, och jag hjälper er, men sedan återgår ni till att vara uppkäftiga när ni inte har någon anledning till det. För kom igen alice, det var ju du som inte ens visste att sadeln ska vara anpassad till en häst i rörelse, du köpte ju själv en sadel som följde rygglinjen bra när hästen var stillstående. Det var ju nyligen du kom på att sadeln ska passa hästen när den arbetar.

Det stämmer, jag har provat betydligt mer sadlar själv än vad jag har provat ut sadlar för andra hästar än min egen.
Har också riktat in mig på haflinger/arab/mindre "vuxenhästar", då de oftast är svåra att hitta sadlar till. Hblägarna har oftast inte så mycket problem (men visst finns det svåra hästar där med ;), men det är andra problem) Och alla dessa problem märkte jag själv när jag skulle hitta en sadel, och all tid och pengar jag ahr lagt ner är väl bra att någon annan sparar...

Camilla_H skrev:
Nåja, nu har faktiskt Kitten erfarenhet av just en stor mängd sadlar. Hästar är det väl kanske mindre med men då hon har en "svårsadlad" häst så har hon ju varit tvungen att lära sig en hel del och blivit något av en, iaf teoretisk, uppslagsbok på bomsadlar just för modellen Cob/haflinger/arab.

/Camilla
Absolut! Hon har sett en hel uppsjö sadlar av olika färg, märken, former och kvalitét i kombination med SIN häst. Det gör en inte per automatik till expert på alla hästar, sadlar och rörelsemönster. Inte i min värld iaf, men som sagt, alla resonerar olika! Sen att tro att man kan hjälpa att prova ut sadlar till folk via bilder och över nätet utan att se, klämma och känna själv, visar på en orealism och okunskap hos personen i fråga, i min värld! Hon, om någon med all sin erfarenhet av hur svårt det kan vara, borde väl gå ut med, tydligt, att det inte går att prova ut sadlar av bilder på nätet/via mejl?

Jag håller också på att lära mig mer om sadlar och utprovning. Jag suger åt mig all form av fakta jag kan råka på och frågar personer jag litar på. Jag märker också att ju mer jag lär mig, ju mer obenägen blir jag till att vilja hjälpa folk med utprovning, eftersom jag hela tiden upptäcker att ämnet är så otroligt mycket större och mer komplicerat än jag kunde drömma om för ett par år sen! För ett par år sen hade jag säkerligen, lika bergsäkert som D_K, slängt ur mig några sadelmärken eftersom jag trodde då att jag visste vad jag höll på med. Nu har jag insett att så är def inte fallet. Jag är en nybörjare som alla andra!

Det finns bevisligen ett enormt behov av hjälp med utprovning och intresse här på forumet att lära sig mer om sadlar och just utprovning. Men vänd Er då till de som verkligen kan sina saker! Vi, anonyma, är inte att lita på då vi är just anonyma "no body´s". ;)

//Alice

alice skrev:
Absolut! Hon har sett en hel uppsjö sadlar av olika färg, märken, former och kvalitét i kombination med SIN häst. Det gör en inte per automatik till expert på alla hästar, sadlar och rörelsemönster. Inte i min värld iaf, men som sagt, alla resonerar olika! Sen att tro att man kan hjälpa att prova ut sadlar till folk via bilder och över nätet utan att se, klämma och känna själv, visar på en orealism och okunskap hos personen i fråga, i min värld! Hon, om någon med all sin erfarenhet av hur svårt det kan vara, borde väl gå ut med, tydligt, att det inte går att prova ut sadlar av bilder på nätet/via mejl?

JAG har inte sagt att jag provar ut sadlar till folk via internet. Via internet ger jag råd till folk så de vet vilka märken de ska prova och vad de ska leta efter, och om de inte har tillgång till en sadelutprovare hjälper jag dom i form av ritningar/bilder och telefonsamtal i den mån det går. Den här diskussionen hade jag via pm med dig för ett tag sen, och det verkade som att du förstod, men uppenbarligen inte.

Jag håller också på att lära mig mer om sadlar och utprovning. Jag suger åt mig all form av fakta jag kan råka på och frågar personer jag litar på. Jag märker också att ju mer jag lär mig, ju mer obenägen blir jag till att vilja hjälpa folk med utprovning, eftersom jag hela tiden upptäcker att ämnet är så otroligt mycket större och mer komplicerat än jag kunde drömma om för ett par år sen! För ett par år sen hade jag säkerligen, lika bergsäkert som D_K, slängt ur mig några sadelmärken eftersom jag trodde då att jag visste vad jag höll på med. Nu har jag insett att så är def inte fallet. Jag är en nybörjare som alla andra!

Vi är inte lika, till skillnad från dig har jag haft kontakt med MÅNGA sadelmakare, sadelutprovare och tillverkare. Jag har inte bara provat lite sadlar på egen hand och sen tyckt att jag kan allt. Jag har försökt komma över alla böcker jag kan hitta och ringa/maila till alla sadelmakare och tillverkare. Jag har dessutom haft flera utprovare ute och har diskuterat med dom och de har visat mig olika saker. Jag ahr lagt ner 2½ år (än så länge) på detta med sadlar. Så det är en stor skillnad från dig, som inte har gjort så.

Det finns bevisligen ett enormt behov av hjälp med utprovning och intresse här på forumet att lära sig mer om sadlar och just utprovning. Men vänd Er då till de som verkligen kan sina saker! Vi, anonyma, är inte att lita på då vi är just anonyma "no body´s".

DET tror jag att alla som ber om råd är medveten om, speciellt som det står överallt i dessa trådar att man bör ta ut en utprovare. Dock är det bra träning för oss andra, och en hjälp för hästägaren att veta var de ska börja.

Eller känner du till exempel på fall där någon bett någon prova ut en sadel via Buke och sen ridit med den sadeln tills att hästen farit illa?

/Camilla

Åter till ämnet - Passier har jag noll erfarenhet av men Stübben har jag ju en del kännedom om. När jag tittar på ponnyn igen så stämmer det nog att han har rätt lika ryggform som en häst i stallet och den sadel som ligger som gjuten på den är just en Stübben VSD. Dock skulle det vara intressant att höra ett längdmått på ryggen, för Stübben kan ju vara för lång?

/Camilla

Diabolical_Kitten skrev:
Alice: Jag trodde vi hade avslutat den diskussionen, men vill du fortsätta så varsågod. :smirk: Intressant att du, som är så emot att jag ger folk råd, bad mig om råd om dressyrsadlar. Det är vanligt, att de som är sååå emot mig på forumet sen pmar mig om råd, och jag hjälper er, men sedan återgår ni till att vara uppkäftiga när ni inte har någon anledning till det. För kom igen alice, det var ju du som inte ens visste att sadeln ska vara anpassad till en häst i rörelse, du köpte ju själv en sadel som följde rygglinjen bra när hästen var stillstående. Det var ju nyligen du kom på att sadeln ska passa hästen när den arbetar.
:rofl:

Du är rolig du! Vi har inte avslutat någonting utan den blev hängande i luften eftersom jag kände att inget gick fram. ;) Men vi uppfattade tydligen saken olika.

Ja, jag frågade dig om din åsikt, vad jag sen gjorde med den, har du ingen aning om! :D Det är alltid kul att få höra andras kunskaper och åsikter för att, kanske kunna lära sig mer om dom eller av deras kunskap. Jag lärde mig en hel del OM dig av vår diskussion...dessvärre mindre om sadlar, än det jag redan kände till.
Om andra som är emot din virituella utprovning och sen pm:ar dig, det får stå för dom. Jag skickade dig ett pm eftersom jag ansåg, som jag också delgav dig i pm:et, att vår personliga diskussion inte hade med tråden eller det offentliga forumet att göra! Det var inte för att direkt fråga dig om råd om sadlar som du verkar vilja ge sken av. Det växte fram ur diskussionen.

Varför ska jag "komma igen" och erkänna nederlag? Jag har ju aldrig sagt att jag är skitduktig på det här med sadlar! Jag har aldrig slagit mig för bröstet med kunskap och stolthet! Jag har aldrig stuckit under stolen med att jag har lärt mig nya saker som jag inte tidigare visste! Ja, jag fick en "Aha-upplevelse" nyligen (trots att jag redan besatt kunskapen men visste inte riktigt hur jag skulle knyta ihop säcken) och fick revidera mina kunskaper om det här med sadelutprovning för det fick en dimension till och det finns säkerligen ytterligare dimensioner jag inte känner till idag. Dock var det efter våran diskussion över pm som det började läggas till i dina inlägg att sadeln måste passa under arbete också. ;) Så något gick fram iaf....

//Alice

DET tror jag att alla som ber om råd är medveten om, speciellt som det står överallt i dessa trådar att man bör ta ut en utprovare. Dock är det bra träning för oss andra, och en hjälp för hästägaren att veta var de ska börja.
Jag hoppas innerligt att det är så!

Eller känner du till exempel på fall där någon bett någon prova ut en sadel via Buke och sen ridit med den sadeln tills att hästen farit illa?
Nej, av den enkla anledningen att jag inte gräver djupare i den uppsjö av sadelutprovartrådar som existerar på forumet. Ibland, som i detta fallet, opponerar jag mig.

Ska kanske lägga till att jag är väldigt medveten om att det finns en hel drös sadelutprovare i landet som kanske inte riktigt sitter på all kunskap som krävs.

Ber trådskaparen om ursäkt för utsvävningen av tråden och hoppas på överseende!

//Alice

Javisst kan sadeln vara för lång men hon har några modeller att välja mellan. Det här är en av de trådar där jag inte orkar gå in närmare (om hon inte hade pmat/mailat och bett om hjälp, då hade jag ju självklart hjälpt henne) och be om bilder, mått osv, utan gav henne helt enkelt namn på två märken som jag tror kan passa mkt bra utifrån vad jag ser på bilden.

När vi pmade frågade jag efter en rad olika pm om du förstod vad jag menade, och du svarade ja. Jag svarade att jag även förstod att du var skeptisk men att du inte behöver fråga mig om råd isf. Hade jag haft pmen kvar hade jag kunnat kopiera in, men jag såg dom inte som särskilt värdefulla så det kändes meningslöst att spara :smirk:

Du frågade mig om märken osv, och det började med en rad andra pm, men faktum är att du fortfarande bad mig om råd för du skulle leta dressyrsadel. Vi diskuterade bl.a. Pfiff Amaretto. Och DET växte inte fram ur diskussionen, du frågade mig vad jag trodde skulle passa en rakryggad häst, och du skrev att din Prestige GS passade bra. Jag avr skeptisk till att den låg bra då du sa att du hade en rakryggad häst, men du sa då att stoppningen har sjunkit ihop, och därför passar den bra. Nu ahr det ju dock kommit fram att den inte passade så bra... :smirk: Så uppenbarligen sa jag vissa saker som du inte redan kunde.

Jag började inte skriva att en sadel måste passa under arbete pga dina svar. Jag ahr skrivit det i många trådar långt innan vår diskussion. Men i vissa trådar behöver det inte nämnas, och i vissa trådar behövs det. Det är mycket du inte ser, de flesta kontaktar mig via mail, numera är det nästan bara de nya på Utrustning som lägger in en tråd först, för de vet inte vilka som är vilka ännu, men sedan brukar de ha kontakt med mig via pm eller mail. Och där berättar jag mer ingående hur en sadel ska ligga och berättar mer ingående om olika bossor osv. För då har jag innan det kunnat lära personen lite, här på forumet kan det vara en nybörjare man skiver till, och då är det bättre att säga till dom att kontakta en utprovare eller beskriva kort.

Dessutom så vill du framställa dig själv som duktig, men sedn när någon annan kan mer känner du dig hotad. En del av dina frågeställningar i pmen till mig tydde på att du inte kan så mycket som du tror. Men det inser du inte förrän du har lärt dig mer.

Detta var en av anledningarna till att jag började ta saker via pm med dig. Denna diskussion har inget på det offentliga forumet att göra, utan det är en diskussion mellan dig och mig!

Av ditt senaste inlägg att dömma har du missförstått mig grovt och förvridit en hel del så det passar dig. Det kommenterar jag inte ens! Vill du fortsätta via pm är du välkommen, då detta inte alls hör till tråden!

//Alice

Då du tydligen inte tyckt det var lönt förra gången ser jag det som väldigt meninglöst att ta en diskussion via pm med dig. Uppenbarligen förstår du inte, men så får det vara då. För det är inte jag som pikar dig för var och vartannat inlägg du skriver, det är du som håller på så. Nu kan du ju inte ens erkänna vad du har skrivit, men det är inte mitt problem.

Nu kan väl jag berätta vad det här är för ponny....
Det är min fd foderponny som hade 2 st utprovade sadlar...utprovade av en mkt bra & utbildad sadelmakare(även en av få som finns här menmen!) Det var en Globus Clic dressyr & en Jacson santa cruz Celine. Hon ser kanske ut att ha lite svankigare rygg på bilden än vad hon har IRL...jag tror att sadlarna har legat bra på henne då hon inte har visat nån typ av smärta/obehag av sadlarna!
Blev lite förvånad att ingen nämde Jacson el Globus...kan även säga att jag inte är säker på att hon hade kunnat ha en Stübben då jag inte är säker på om dom tllverkar sadlar vidare än 33,5(Ponnyn hade xx-vid på hoppsadeln & 38 på dressyrsadeln) annars är det nog inte helt omöjligt tt stübben som sagt hade passat...var faktiskt med i diskutionen från början, men jag själv gillade inte den stübben som jag provsatt.
Kan även tillägga att hennes gamla sadel låg inte bra på henne...och den var för liten för mig dessutom!

Nån som kan gissa vilken ras de är då???

Stubbens ponnysadlar ska kännas lite bredare då de är rundare i formen än storhästsadlarna. Men om du inte kan ha en ponnysadel blir nog en 33,5 för smal om du behöver 38 på Globus.

Ponnysadel klarar ja knappast av att sitta i!
Finns de ingen storlek mellan 17" & 17,5"???

I den Jacson sadel som har har så räcker det med att jag kortar till vad jag anser är normal läderlängd när man hoppar för att knäna ska hamna väldigt långt fram, nästan framför kåpan...! och det är en 17"...

Då behöver du mer framskurna kåpor.

Du kan nog inte ha en större sitsstorlek pga ponnyns höjd, förmodligen är ryggen för kort för det.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
232
Senast: aglaonema
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 897
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Akvarietråden V