Nanoakvarium

Sen så står det faktiskt såhär på jordbruksverket om att hålla fisk i akvarium:

"Minsta utrymme:
Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter djurens storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet."
 
Sen så står det faktiskt såhär på jordbruksverket om att hålla fisk i akvarium:

"Minsta utrymme:
Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter djurens storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet."

Och precis som när det gäller motsvarande riktlinjer för hästar så är det just regler och riktlinjer och det är ordet BÖR, inte SKA som används på många ställen, tyvärr och det gör att det bara är en "ungefärlig siffra" inget tydligt krav. Även om man hade önskat de hårdare orden SKA och MÅSTE och inte "bör".... som är lite halvmjäkigt och kan läsas som man önskar.
 
Och precis som när det gäller motsvarande riktlinjer för hästar så är det just regler och riktlinjer och det är ordet BÖR, inte SKA som används på många ställen, tyvärr och det gör att det bara är en "ungefärlig siffra" inget tydligt krav. Även om man hade önskat de hårdare orden SKA och MÅSTE och inte "bör".... som är lite halvmjäkigt och kan läsas som man önskar.
Nja, ett bör är som du säger inte tvingande, men nog läser iaf jag bör som en rekommendation man av djurskyddsskäl och omtanke om djuret helst inte ska underskrida.
 
Jag har annan erfarenhet, man måste bara vara försiktig med vattenflöde och vilka andra fiskar man har i akvariet. Såvitt jag vet rekommenderas minimum 45 liter, men gärna mer.
Jag föredrar i och för sig inte heller veil tails, men med mer utrymme kommer mer aktivitet upplever jag. Svårt för en fisk på fyra, fem centimeter att simma ordentligt i en tjugolitersburk, särskilt när de har två extra centimeter med fenor att släpa på.
Här är en riktregel, hellre långt men inte så högt. Så dessa 30x30 kuber är inte bra men ett akvarium som är 40x30 eller 40x25 är perfekt. Sen är tyvärr många uppfödare mer inne på 20x20 eller 30x30 för att de odlar dessa fenmonster, de är så inne här. Jag ville helst ha en Betta wildform men var omöjligt att hitta i närheten så fick bli en annan men tog den med de minsta fenorna.
 
Här är en riktregel, hellre långt men inte så högt. Så dessa 30x30 kuber är inte bra men ett akvarium som är 40x30 eller 40x25 är perfekt. Sen är tyvärr många uppfödare mer inne på 20x20 eller 30x30 för att de odlar dessa fenmonster, de är så inne här. Jag ville helst ha en Betta wildform men var omöjligt att hitta i närheten så fick bli en annan men tog den med de minsta fenorna.
Långt och grunt är bättre, det håller jag med om, men det gäller framför allt om man ska odla. Gör det lättare för pappa fisk att hålla ordning på ynglen om de trillar ur boet. :D Men generellt tycker jag fortfarande att tjugo liter är alldeles för litet även för en ensam kampfisk oavsett mått på karet.
 
Här är en riktregel, hellre långt men inte så högt. Så dessa 30x30 kuber är inte bra men ett akvarium som är 40x30 eller 40x25 är perfekt. Sen är tyvärr många uppfödare mer inne på 20x20 eller 30x30 för att de odlar dessa fenmonster, de är så inne här. Jag ville helst ha en Betta wildform men var omöjligt att hitta i närheten så fick bli en annan men tog den med de minsta fenorna.
Så ett akvarium som är 40 x 25 x 25 är perfekt, men ett akvarium på 30 liter är hemskt?
Ett akvarium på 40 x 25 x 25 är ett 25 liters akvarium, vilket är inom den ramen av 20-30 liter som jag påstår passar bra till en ensam kampfisk hane.
 
Nja, ett bör är som du säger inte tvingande, men nog läser iaf jag bör som en rekommendation man av djurskyddsskäl och omtanke om djuret helst inte ska underskrida.
"helst inte".... :)

Som sagt, läs vad du själv skriver....

Jag håller med dig... Men vi kan ju tyvärr bara läsa det som står... Det är inte fullständigt tvingande förrän det står MÅSTE och SKA.... inte mjäkigt svammel om "bör"
 
Så ett akvarium som är 40 x 25 x 25 är perfekt, men ett akvarium på 30 liter är hemskt?
Ett akvarium på 40 x 25 x 25 är ett 25 liters akvarium, vilket är inom den ramen av 20-30 liter som jag påstår passar bra till en ensam kampfisk hane.
Ja, så ser rekomendationerna ut här. Dessa fenmonster har svårt att simma till ytan för att ta luft och man kollar inte liter utan centimeter de måste simma till ytan.

Här har nästan alla sina kampfiskar i 20-30 l akvarium men hellre avlånga än kuber.
 
"helst inte".... :)

Som sagt, läs vad du själv skriver....

Jag håller med dig... Men vi kan ju tyvärr bara läsa det som står... Det är inte fullständigt tvingande förrän det står MÅSTE och SKA.... inte mjäkigt svammel om "bör"
Ser inget motsatsförhållande i vad jag skriver eller vad som står i texten? Jag skriver att det inte är tvingande men inget man borde gå under om man månar om djuren.
 
Ser inget motsatsförhållande i vad jag skriver eller vad som står i texten? Jag skriver att det inte är tvingande men inget man borde gå under om man månar om djuren.
Precis, så är det ju. Men många anser att man kan rucka lite på måtten, samt andra regler o ändå måna om djuren om man läser med ena ögat. :D
 
Jag har själv haft Danio margaritatus (vet inte riktigt vad de säljs som i Sverige numera, men pärl/galaxyrasbora var det då) och de var ljuvliga!
Boraras brigittae är också vanliga i nanoakvarier, till exempel. Båda är lämpliga att ha tillsammans med räkor. :)
Edit: Det finns ju hundratals olika småfiskar, svårt att räkna upp. 😅 Bland malarna är väl pygmecorysar eller ottosar de enda jag kommer att tänka på.
Du tycker det blir för litet för några Hongkong pleco? 😟Jag har för mig att det finns några som liknar dessa men jag minns inte alls vad de hette 🤯
 
Du tycker det blir för litet för några Hongkong pleco? 😟Jag har för mig att det finns några som liknar dessa men jag minns inte alls vad de hette 🤯
Jag var tvungen att googla vilken typ av fisk det var. :D De är ju inte plecos alls, men oavsett är de också fiskar som blir 5-7 cm och dessutom behöver rejält syresatt, livligt vatten. Absolut inte småfisk. Jag hade ett gäng tillsammans med mina regnbågar i jättekaret en gång i tiden.
Du har fortfarande inte svarat på vad du menar med nano? Är det tjugo liter eller runt förtio, typ. :)
 
Jag var tvungen att googla vilken typ av fisk det var. :D De är ju inte plecos alls, men oavsett är de också fiskar som blir 5-7 cm och dessutom behöver rejält syresatt, livligt vatten. Absolut inte småfisk. Jag hade ett gäng tillsammans med mina regnbågar i jättekaret en gång i tiden.
Du har fortfarande inte svarat på vad du menar med nano? Är det tjugo liter eller runt förtio, typ. :)
Lite offf-topic... Är man med i facebookgruppen Seriösa Akvarister räknas troligen allt under 350 liter som nanoakvarium...

Mitt största "nanoakvarium" är 105, övriga 65, 65 och 30 :D
 
Inte bestämt mig alls, allt är bara i tankestadiet ännu.
Åhå! Jag trodde att det handlade om ett befintligt kar. Är det utrymme som bestämmer storleken då? Annars kan du ju anpassa ditt inköp av kar efter vilken fisk du gärna vill ha, inom rimlighetens gränser förstås, och då är det ju nästan bara fantasin som sätter stopp.
 
Startat upp ett nano igen 😍. Första planteringen klar. Koldioxidanläggningen har inte anlänt än så kör på flytande kol just nu, men HCn verkar redan trivas!

Färdigt nanokars-kit från Diversa, 30l. CO2n kommer vara Tropicas nanoanläggning.

IMG_20220106_193153.jpg
 
Faunan är planerad att bli små räkisar såklart, och kanske guppies, pyttiga Endler om jag får tag på dom.

Intressant diskussion om vattenvolym och vilka djur man har. Det enda jag tycker om det är att om man har fisk i nano så måste man ha testkit för ammoniak, nitrat och nitrit och hålla koll på sina vattenvärden, det kan svänga fort. Och verkligen se till att miljöberika - alltför många tomma kar därute.
 
Hej!
Jag har haft stort antal vanliga akvarium men varit utan i ca ett år och börjar snegla åt ett nanoakvarium. Jag har försökt googla vilka fiskar som skulle passa men får upp en sida som ger endast fem olika förslag och tänker då att Bukeoraklet vet säkert mer 😇
Min favorit är praktbotia men har läst att den vill ha minst 500liter 😟
Gillar även Hongkong pleko och andra malar.
Men vill även gärna ha något stim i mellan/övre regionen av akvariet. Annars lutar det åt en snygg kampfisk.
1 kamphane
Snäckor
Räkor
Galaxy rasbora
Någon liten regnbåge
Killis
 

Liknande trådar

Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 794
Senast: cute_beast
·
G
Övr. Djur Jag har ett par frågor till er som kan. *Kan man ha ett så litet akvarium som 5-8 liter och ändå ha lyckliga fiskar? Räcker dte...
Svar
5
· Visningar
1 501
Senast: Scandi
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 915
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Är helt novis på akvariefronten så ger ni mej dom svaren jag vill höra på mina frågor så ska jag läsa på ordentligt, annars lägger jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 335
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp