Bukefalos 28 år!

napp mot PSD.

Sv: napp mot PSD.

Jag bryr mig inte heller om hur/var ett barn har napp, men kan tycka det är lite otäckt när ett större barn springer runt och leker med napp i munnen (rädd att den ska ramla och göra sig illa med nappen).

Jag blir irriterad när någon har åsikter på om Emili har napp, det är väldigt sällan hon har den om vi inte åker vagn/bil eller hon sover.
Som exempel, för några veckor sen var vi och handlade. Emilia var trött, hungrig och på dåligt humör. Hon fick då nappen för att hålla sig lugn när jag betalade. Såklart var en gubbe tvugen att kommentera att den flickan är väl lite för stor för att ha napp. Lägg dig inte i hade jag lust att svara, men låtsades inte höra. Undrar vad han sagt om hon hade illvrålat ist?
 
Sv: napp mot PSD.

Förlåt... men "tuttelåda"? :crazy: huuu vad vidrigt det låter.
 
Sv: napp mot PSD.

Inget illa mot Cilla, men jag har också svårt för ordet "tutte" när man menar napp. Tutte är för mig bröst.
Men jag har hört många använda "tutte" om napp och försöker vänja mig.
 
Sv: napp mot PSD.

Jättemånga vuxna gör det! Jag hör det nästan dagligen på jobbet - jag frågar vad en vuxen man har i fickan när jag visiterar honom och han svarar glatt "jamen det är ju tutten! :)". Jag kräks lite i munnen varje gång ;)
 
Sv: napp mot PSD.

Fast bröst för mig är bröst, jag har aldrig sagt tutte om bröstet och tycker inte alls att det låter vidrigt/läskigt när folk benämner nappen som en tutte? Däremot säger jag napp om napp och bröst om bröst. Ella säger dock Tytte om nappen, jag tror det kommer från förskolan..
 
Sv: napp mot PSD.

Jag tycker att ordet tutte är jättefult, även när det används för bröst. Varför man skulle välja att kalla nappen för tutte förstår jag inte, särskilt som det inte är ett så fint ord från början liksom. Meeeeen alla är vi olika...
 
Sv: napp mot PSD.

Kan inte det bli svårt, är ju inte alla barn som vill använda napp.
Jag hade bara nappen i handen när jag var liten, aldrig i munnen.
 
Sv: napp mot PSD.

"så matilda fick vassego å sluta med napp om dagarna"

Ja men vad fick Matilda ? Fick hon varsågod, eller jaha vara så god att...

Vassego låter i meningen som något som dom använde för att få henne att sluta med napp, typ stop och väx!

"vassego å sluta med napp om dagarna" är nog en blandning mellan värmlänska och norska när ja tänker efter :o
översatt till svenska betyder det "hon fick lov att sluta använda nappen, utom vid vissa tillfällen.
i know, jag skriver som jag pratar, inte första gången mitt språk blir ifrågasatt. sorry, ska försöka skärpa till mig.

visst gör folk som dom vill med napp, men jag ser inte alls nyttan med att en 2åring ska lugnas med napp, eller mutas för att hålla tyst på affären (som exempel)...
dock behöver inte matilda napptröstas på affären, oavsett hur trött hon blir, eftersom hon inte använder napp i de lägena.
olika barn - olika sätt.

matilda var väldigt tuttig (ursäkta; nappig) innan jag begränsade henne och är nu en piggare och gladare unge.

tutte för mig är napp, puppe är bröst.
fast å andra sidan ryser det mig när någon säger att barnet snuttat på bröstet, DET låter riktigt, riktigt vidrigt!!!!!! :eek:
 
Sv: napp mot PSD.

Du ser inte nyttan nej, men så har du inte all information om barnet du ser med napp i affärerna exempelvis. Jag önskar nog att föräldrar skulle sluta döma andra föräldrars val faktiskt.
 
Sv: napp mot PSD.

tutte för mig är napp, puppe är bröst.
fast å andra sidan ryser det mig när någon säger att barnet snuttat på bröstet, DET låter riktigt, riktigt vidrigt!!!!!! :eek:

Onda männska! Snutta på mammas bröst/tutte är ju jättegulligt!

Här heter det bara napp, inget annat.
 
Sv: napp mot PSD.

:devil:
Mouhahahahaha,


Återkomer när jag fått sova ut ordentligt. Norpbarnet har haft feber inatt.
 
Sv: napp mot PSD.

tutte för mig är napp, puppe är bröst.
fast å andra sidan ryser det mig när någon säger att barnet snuttat på bröstet, DET låter riktigt, riktigt vidrigt!!!!!! :eek:

Men vad kallar du det då när barnet "ohungrigt" suger på bröstet för tröst? E börjar ofta äta ordentligt men övergår i att snutta när han blivit mätt (men fortfarande vill ha närhet).

E är 3½ vecka nu och vi har blivit rekommenderad napp av sköterskan på bvc med anledning att han är så snuttig (ville ligga vid bröstet precis hela tiden, var aldrig nöjd), men inte av anledning av PSD. Dock har vi fått skriftlig information om att undersökningar har visat att nappanvändade när barnet sover minskar risken för PSD.
 
Sv: napp mot PSD.

Men vad kallar du det då när barnet "ohungrigt" suger på bröstet för tröst?

att barnet ligger å grejjar (hejja värmlämskan!!!) eller att den ligger och myser. :D

Cala: om det inte finns medicinska anledningar för napp, så ser jag inte nyttan med napp på större barn i tid och otid, nej.
men jag dömer ingen för det, folk gör som folk vill, alla gör som dom vill med napp och barn.
dock ber ja barn som pratar med mig att dom ska ta ut nappen, eftersom ja inte hör vad dom säger annars, men det är väl det enda jag påpekar ang napp och andras barn.
tänker gör jag, men säger inget. :)
 
Sv: napp mot PSD.

Jo det är ju det du gör, dömer alltså :)

Tid och otid är en sak, du tog upp specifika händelser och dömde föräldrar som ex ger napp till ledset barn i affären som en icke försvarbar/godtagbar anledning. Jag hävdar att då du inte vet bakgrunden kanske du ska ta det lugnt med de tankarna ( inte för att de drabbar någon annan ). Istället för att döma, kan man odla lite förståelse.
 
Sv: napp mot PSD.

Håller inte alls med.
Är ju skillnad på människa och händelse. Bara för att en pappa ger sitt barn napp när den börjar gråta så är inte han en dålig förälder.
JAG ger inte mitt barn napp, eftersom ja hellre pratar och tröstar på annat sätt.

Men alla har olika referenser och vanor, ingen är väl sämre för det.
 
Sv: napp mot PSD.

Det är ju inte vad du skrivit tidigare, men då är vi på samma sida om myntet iom ditt inlägg #36 :)

"men jag ser inte alls nyttan med att en 2åring ska lugnas med napp, eller mutas för att hålla tyst på affären (som exempel)"

"om det inte finns medicinska anledningar för napp, så ser jag inte nyttan med napp på större barn i tid och otid, nej."
 
Sv: napp mot PSD.

Har aldrig hört talas om det du säger...

Ingen av mina har accepterat napp trots att vi försökt och försökt och försökt... Tack och lov har de inga fingrar i munnen heller. Känns rätt skönt då jag själv sög på tummen till jag var 11 år och det förstörde hela min tandställning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp