Sv: Napp vs tummsugning
Alla mina har haft napp. Den yngsta har det fortfarande. Den första gav jag napp när jag såg att han sög på tummen... En del tycker att det är okej eller tom bättre med tumme än napp. Men min erfarenhet är att det är mycket svårare att få ett slut på tumsugandet.
Jag sög på tummen och slutade inte förrän jag var runt åtta år, jag märkte ju inte själv att tummen åkte in i munnen

och tummen är liksom svår att "plocka bort".
Min lillasyster sög på tummen till hon var närmare tio år, då bröt hon käken och hade "ihopsnörd mun", hon fick bara in ett sugrör :smirk: Det kanske är brutalt att vänja av sina barn på det viset
Systerdottern sög på tummen till hon närmade sig mellanstadiet. Då hade hon haft springmask flera ggr och skolsyster talade om att det delvis berodde på tumsugningen

Det var motivation nog för henne.
Andra barnet fick napp redan på bb. Hon hade ett enormt sugbehov och torsk som satte sig på mina bröstvårtor =

ont att amma, jag skrek rakt ut när hon började suga

Sedan fick hon dessutom kolik som förvärrades av för mycket mat
Tredjen fick napp kanske mest av bara farten... Jag kan erkänna att jag inte ens funderade på om hon nödvändigtvis BEHÖVDE ha napp. Det var lite dumt. Men just då när hon föddes så var det så rörigt ändå. Jag ville mest bara att allt skulle flyta. Svärfar gick hastigt bort några veckor innan hon föddes och det var lite jobbigt
Nu har hon sin napp men inte så ofta. När hon ska somna bara. Så hon är väl den som "okynnes" suger på sin napp minst av mina tre.
Men jag har även kört med fri amning, utom för mellanbarnet under kolikperioden, och erbjudit bröstet före nappen. Och var det inte mat de ville ha så tog de inte bröstet, punkt
Ang napp i navelsträngen så är det ju så att tummen brukar i regel följa med vid födseln

Och JAG tycker att det är bättre med napp än tumme. Det finns ju skilda uppfattningar kring det. Jag utgår från mina erfarenheter och har därför valt napp. Nappanvändandet kan man ju också reglera och undvika okynnesanvändning. Något jag inte gjorde med ettan och han hade svårast att sluta med napp. Tvåan bara slutade efter att vi kmmit överens om det. Lillan får fortsätta ha napp ett tag till för jag ser inget problem i det.