Napphysteri

Popcorn

Trådstartare
Med risk att få på pälsen kan jag inte låta bli att undra över denna napphysteri.

Barnet hinner inte komma ut förrän en napp trycks i munnen på den.
Överallt är nappen med. I affärer, vid lek, prommenader och sist men inte minst; vid fotografering!!

Kort på riktigt små barn ser man endast en stoor napp. Varför? Fattar inte att man åtminstone kan ta ut nappen då?

Tröstnapp heter den ju. Behöver barn tröstas för jämnan eller?
Tro nu inte att jag är helt emot napp. Nädå, men det hade väl räckt vid sovdags?
Och nappen är ju bättre än tummen. För när man ska vänja av ett barn så måste det vara lättare att avvänja dom med napp än med tumme.
Den sitter ju liksom fast...

Sv: Napphysteri

Det är svårt att veta andras motiv till varför de gör som de gör. Ibland kanske det finns orsaker och ibland inte. Vem hasr rätt att döma hur andra gör ?

Min son som är född 6 veckor för tidigt fick napp så fort vi kom upp till neonatalavdelningen. Då fick han den inte av oss utan av personalen, för att han skulle lära sig sugtekniken. Den är ju visserligen inte densamma som att suga på bröstet men ändå. Han sondmatades i början så någonstans måste han ju lära sig. Nu är han snart 8 månader och har napp just som "tröstnapp". Han använder den mest när han är ledsen och/eller väldigt trött och kinkig. En bra tröst faktiskt!

Min dotter var inget fan av napp men ohhh jag önskar hon hade varit det då jag inte ammade länge och det är svårt trösta en unge utan napp och utan bröst ;)

Men håller med, på foton kan man ju ta ut nappen :)

vi väntade tre dagar :D Sen tyckte jag att den behövdes för han blev mkt mer nöjd. används kanske två ggr/dygn.

Edit: Vi använder bara vid sovdags och ibland när han tycker det är jobbigt med skötbordet. Så hoppa på oss du bara, gör det :D

Senast ändrad:

Min dotter var inget fan av napp men ohhh jag önskar hon hade varit det då jag inte ammade länge och det är svårt trösta en unge utan napp och utan bröst ;)

Men håller med, på foton kan man ju ta ut nappen :)

jag snor inte nappen om han inte släppt den själv :) Så foton med nappen har varit när jag inte kan låta bli att fota sötnosen!

Senast ändrad:

kl

Vi väntade en månad ca, sen stod jag inte ut att vara napp 22 timmar om dygnet! My är inget jättestort fan av nappen, men i vissa situationer gillar hon den, som tex när hon är lite övertrött men inte hungrig, när hon är "snuttig" men är hos pappa, när hon ligger i vagnen eller i bilbarnstolen och börjar tröttna på den eller när hon har hicka. Hon spottar i princip alltid ut nappen när hon somnat o har på senare tid börjat suga mycket på sina egna händer istället. Hon kanske blir ett tumbarn så småningom...

Jag tycker att det var jätteskönt när My började ta nappen, inte bara för min egen skull utan också för att hon var så mycket nöjdare längre stunder hos sin pappa. Dessutom slutade hon att spy så mycket eftersom hon inte åt helatiden längre (hon äter ofta ändå, men inte var tionde min).

Angående napp på foton så kanske man vill ha några sådana kort med? Det måste man väl kunna få! Dessutom vill man kanske inte plocka ut nappen när man fotar om barnet är nöjd och glad med den, känns ju onödigt att störa bara för att man vill ha ett kort!

//julia

Tröstnapp är fel ord.
Bebisar/små barn har ett väldigt stort sugbehov, hur stort varierar ju naturligtvis men vissa barn behöver verkligen suga många timmar per dygn medans vissa bara behöver suga de fåtal timmar det tar att äta.

Visst, nappen behöver inte vara i munnen jämt men att barnet ska få sina behov tillfredställda anser jag är självklart.
Sugbehovet är lika viktigt som närhetsbehovet och jag hoppas att ingen anser att ett barn blir bortskämt av att vara nära idag.

Få på pälsen?

Nej det kommer du inte få av mig iaf, men jag blir alltid förundrad över hur folk kan dömma utan att veta bakrund?

Mitt exmpel ( som gäller för rätt många skulle jag tro )
Ella fick napp redan på BB, hon har enormt snuttbehov och hade hon inte fått napp så hade mina bröstvårtor ramlat av, tom barnmorskan på BB tyckte vi skulle prova napp.

Hon har napp när hon är trött och bara vill snutta innan hon somnar in, spottar ut den när hon somnat.

Har hon napp och jag ska ta en bild, låter jag den sitta om hon inte spottar ut den själv.
Känns bara onödigt att "sno" nappen och göra henne ledsen för att jag ska ta en bild ?

Spädbarn har enormt stort sug- och näringbehov, jag tänker uppfylla hennes behov va så säker ;) :p

Det är alltid roligt med dömmande trådar ;)

Senast ändrad:

Jag visste det!!! FYYY så elak jag måste vara?

Läste ni ordentligt så skrev jag och undrade om nappen måste vara med vid lek och i affärer.
Alltså menar jag inte små nyfödda, det var bara vid fotografering, utan sådana som kan gå av egen maskin.
DOM behöver väl inte suga i tid och otid heller???

OCH, jag hoppar INTE på er som använder napp till era barn. Jag bara undrar VARFÖR den alltid ska sitta i munnen.
Man kan ju inte se hur söta barnen är då.

Nä små barn med napp, jag menade kanske 2-3-4-5åringar... :rofl: då ser det inte så... naturligt ut? Bebisar känns mer naturligt med napp :)

Jag visste det!!! FYYY så elak jag måste vara?

Läste ni ordentligt så skrev jag och undrade om nappen måste vara med vid lek och i affärer.
Alltså menar jag inte små nyfödda, det var bara vid fotografering, utan sådana som kan gå av egen maskin.
DOM behöver väl inte suga i tid och otid heller???

OCH, jag hoppar INTE på er som använder napp till era barn. Jag bara undrar VARFÖR den alltid ska sitta i munnen.
Man kan ju inte se hur söta barnen är då.

Ett barn har sugbehov upp till runt tre årsålder och de går ju oftast när de är runt ett år, så att se barn som går själva ha napp i munnen är helt normalt.
Sedan avtar ju sugbehovet ju äldre barnet blir, ett spädbarn har ju givetvis större sugbehov än en treåring.
I de flesta "natur" befolkningar ammas barnet delvis tills de är runt tre år.

Jag måste hålla med dig till en viss del.

Jag är lite emot varför barn ska ha napp i tid och otid. Vet en gammal kompis till mig vars barn har napp i munnen hela tiden förutom när dom äter. Talet blir krångligt eftersom dom lär sig prata med napp i munnen.

Napp kan vara mycket bra men också helt värdelös. Alla barn har inte sugbehov, alla barn behöver inte napp. Min son har tex haft napp i 3 mycket korta perioder i sitt liv. När han började skolas in på dagis så stoppade dagispersonalen på honom en napp när han skulle sova middag. Jag protesterade mot detta eftersom han inte använde napp men enligt dom så sov han bättre med napp :confused: :crazy:

Förstår vad du menar... Min kusin hade napp tills han var nio. Inte gulligt! Fula tänder har han också.
Napp är ju till för småbarn. Man är inte liten när man är nio.

Jag tycker napp är kanon! Men tycker det ser så trist ut när barn (äldre än bebisar) springer runt med napp i munnen. Försöker begränsa nappanvändandet till när han ska sova eller är trött efter en lång dag. Lilleplutten testar vi olika sorters nappar med men han tycker bäst om den riktiga varan ;)
En dag mötte vi en flicka i 6årsåldern som hade napp i munnen och det såg inte heltokej ut tycker jag. Sen tycker jag det ser lite...konstigt ut med nappar på nyfödda. Men säger inte att det är fel.

Med risk att fa pa palsen sager jag: vanta tills du fatt barn

/foresprakar verkligen inte napp i tid och otid och min unge har vagrat den sen han var 6 manader, men har full forstaelse for de som anvander napp. Ibland ar det jattepraktiskt.

Fast egentligen ar det val ingen som tycker att barnen ska ha napp konstant sa jag forstar inte vart du vill komma

Kl...

Jag såg en tvåring springa omkring med en napp i munnen och en i var näve...Då bestämde jag att så ska inte min dotter ha det.

Hon är tio månader nu anväder endast nappen i vagnen,sängen,bilbarnstolen..ALLTSÅ där man sover...Funkar detta ska det vara så ända till hon slutar med nappen.

Sedan är det ju vissa som är rädda för att använda nappen på bebisar i början och tycker jag man inte ska vara för det går att styra upp.

Hon föddes fem veckor för tidigt och fick nappen en vecka efter när hon fick matas med flaska då hon inte visste hur man skulle suga på bröstet.Men hon klarade att ammma sedan.

Appro på foto så tog jag inte ur nappen när hon var liten och sov men nu har hon ju inte napp när hon är vaken så det behöver jag inte ta ur den.

Man kan väl testa och ta ut nappen är barnet nöjd så anser jag att ingen napp behövs.

vi ville inte börja med napp fören amingen kommit igång, så efter ca 3 veckor fick han prova nappen. vi ger den bara som tröstnapp när han ska sova. och än så länge är han väldigt nöjd:)

Haha jag trodde du menade på spädisar.
Äldre vet jag inte hur jag ställer mig till riktigt och för övrigt så är det ju föräldrarnas beslut. :)

Men numera när jag ser en spädis mednapp tänker jag;
Åååh vad skönt det vore :angel:
Ingen av våra tar nappen,
det hade varit lite praktiskt ibland.
Känns som att man inte behöver krångla till det i onödan
om man i vissa lägen kan göra en lösning som båda mår bra av. :laugh:

Fast det är klart, vi slipper vänja dom av med det om jag ska se något positivt ur det :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka