När använder ni ridtäcken/skrittäcken?

lovehorses

Trådstartare
Av ren och skär nyfikenhet, när använder ni det?
Är hästen rakad, hur mycket?
Hurdana har ni?

Min arab är inte klipp, jag använder ibland, om det är lite ruggigt ute.:)
Har två stycken som är lite vattentäta
ett ulltäcke.
Ett reflextäcke, används mest, tunn fodring.

Jag använder det vid uppvärmning och efter träning på min unghäst för han är lätt frusen om ryggen.
Inte rakad, normal i hull annars men inte så tjock päls.

Använder då det regnar vintertid. Eller om man ska skritta ut och det är väldigt kallt och rått.

Hästen är oklippt men är rädd om hennes rygg. Använder mest fleece fodrat ländtäcke eller gallop/ träningstäcken.
Den andra hästen har aldrig ländtäcke då hon inte tycker om det.
Använder Ländtäcken mindre och mindre.

är de oklippta så behövs det egentligen inte. Är ju inte att de fryser så länge de rör sig oavsett temperatur. Är nog snarare om man vill korta ner uppvärmingen eller behålla värmen i musklerna mellan t ex tävlings klasser utan att behöva röra på hästen hela tiden.

Helklippt häst har jag skrittäcke på vid fram/avskrittning på ridbana och ländtäcke på vid uteritt.
Använder oftast täcken i ylle.

Jag har ett fleecefodrat reflextäcke som jag har i mörkret på vintern och även på dagen om det är snö på träden i skogen/regnar. Hästen hatar att bli blöt om rumpan :)

Jag har ett reflexskrittäcke som är tunt fodrat och ett skrittäcke i fleece.
Min ponny är inte klippt över ryggen men jag vill inte att han ska bli kall över ryggen så jag använder dom vid all ridning ute från ca 5+ och neråt.
Har det gärna om det regnar/snöar för då är han torr under efter ridturen så kan han få på sig sitt utetäcke direkt när vi kommer tillbaka till stallet igen.

Hurdana har ni?

ett ulltäcke.
Varje gång hon rids. Är helklippt nu förutom ben o huvudet men hade även täcket när jag sparade ryggen :) Har flera stycken. Ulltäcke när man vill vara lite finare, reflextäcke, ett tjockare i nylon med foder etc. För olika tillfällen :)

Hurdana har ni?

ett ulltäcke.

Hej!

Min har ländtäcke när det regnar/snöar ute. Jag vill inte att hon ska bli blöt och kall. Hon är halvklippt, ungefär (halva halsen, snett över bogen och halva magen ungefär).

Fröken bor i utebox och är otäckad så mycket det går. Blir hon blöt är risken att hon står i boxen och fryser (frusen när hon är blöt), därav täcke. Rider jag dagtid vill jag inte behöva lägga täcke på blöt häst.

/L

Min häst är helklippt och har alltid ländtäcke när jag rider ute på vintern. För det mesta använder jag ett orange reflextäcke eftersom jag nästan alltid rider på kvällen i mörkret så det fyller flera funktioner. Synbarhet och hålla hästen varm.
Rider jag inomhus så har jag inte ländtäcke. Klipper ju henne för att hon annars blir för varm inomhus.

Hurdana har ni?

ett ulltäcke.

Min nuvarande är oklippt i år. Så han behöver inget.

Är de klippta kan jag dock ha om det är riktigt kallt, kallt och regnar, det är en gammal häst eller liknande. Eller ha under framskritt/avskritt eller skritt-tur.
Rör de på sig tror jag inte de flesta friska hästar behöver ländtäcke så mycket som gemene man verkar tro.

Min är oklippt i år och behöver verkligen inget (han har relativt lätt att bli för varm med täcke etc). När han är klippt är han i regel helklippt, och då har jag om det är skitväder och gärna vid upp-/nervarvning (om möjligt). Vid ordentligt jobb ska det vara rejält kallt för att hästen ska vara riktigt bekväm med att ha det på hela passet, även då han är klippt. Jag upplever helt klart fukt som ett större "problem" i sammanhanget än kyla, när det gäller stelhet etc.

Däremot använder jag i regel mitt varselridtäcke (tyvärr fodrat.. Från Horze) i mörker. Just för synligheten. Det är det enda jag har som sitter bra på hästen. Får hänga med i år, pga hästen för närvarande vilar och det är några veckor kvar tills han lär börja gå igen ( = för lite kvar av säsongen för att det ska kännas värt att lägga pengar på ett nytt). Hästen ska bara skrittas den första månaden i vilket fall. Men det är helt klart för varmt för "riktigt" arbete för den här hästen, och till nästa säsong behöver jag leta upp ett tunt för ändamålet.

Sommartid har jag använt ridtäcke i "insektstäckesmaterial". Mot just insekterna.

Hurdana har ni?

ett ulltäcke.

Har svårt att hitta något som ligger bra på min häst, allt vill åka bak. Därför har det blivit rätt många :o Och sedan har jag gillat dem på olika vis och varit dålig på att sälja. Och så hittar vi på en del olika grejer där jag vill kunna anpassa, tex rida barbacka, tömköra, promenera osv. Dessutom blev jag trött på att inte hitta några bra (efter att ha köpt ett för typ 7-8 hundra som jag inte vill slita på till vardags :o) o tog med ett som passade o köpte alla modeller som verkade bra på gekås en gång i hopp om att något skulle vara bara. Såklart passade allihopa :p

Vintertid är min häst spårklippt men har mycket täcke i hagen då han tycker sjukt illa om blåst o nederbörd (bor mitt mellan vindkraftsparkerna i Skåne... ;)) och fryser lätt. Han vill vara väldigt varm under täckena så fort det blåser lite, vilket det typ alltid gör. Således har han täcke vid ridning typ hela vintern, jag rider nästan bara ute eller i grannens ridhus. Typ vid denna tiden helklipps han (för att slippa vinterpäls under all värme mars-maj, håller hårt i sin päls alldeles för länge och orkar inget hela våren annars) och då är han inte utan täcke alls i princip om det är kallt, vi rider inte så hårt under vintern att han behöver helklippas för ridningens skull.

Går vi till ridhuset tar jag oftast av täcket/ett täcke och min jacka direkt när vi kommer dit och tar på igen när vi går. Men det beror ju såklart på vad vi gör o hur kallt det är. Inte ovanligt att gå dit med vanligt täcke över sadel/gjord som hängs av direkt och ibland har vi ett täcke under som sitter på hela passet.

Ute anpassar jag efter vad vi ska göra såklart. Ska vi galoppera mycket så har vi något som kan funka för det och som andas lite bättre. Framförallt har jag täcke för att hästen inte ska tycka det är pest o pina o lämna stallet, precis när man börjar skritta fram är helt klart värst tycker min häst, lämna det tjocka helhalstäcket o tvingas ut i blåsten igen utan täcke är liksom inte att tänka på. Och man måste ha något som sitter bra och inte bara fladdrar ovanför såklart. Ländtäcken tycker jag är lite krångligt men har några sådana också i min jakt på det perfekta täcket.

I nuläget har hästis vad jag kommer på:
Träningstäcke, tjock fleece: Favoriten när man inte måste ta av täcket både till sadeln och tömkörningsgjorden (Rambo).
Skrittäcke, vattentätt 220 g: Promenader (Rambo).
Ridtäcke, vattenavvisande fleecefodrat: Fintäcke när vi åker bort, sitter bra (HV Polo).
Ridtäcke, vattenavvisande fleecefodrat: Kortare modell super hemma när det inte blåser för mycket (Gekås).
Ridtäcke, tunnare ull: För litet hål för sadeln så används när jag rider barbacka eller tidigare vid tömkörning (Horse-Guard).
Ridtäcke, tjock fleece: Funderar på att sälja (har dessutom både S och M) men gillar tyget massor, sitter bra ovanpå träningstäcket men glider bak ensamt (Rambo).
Ländtäcke, fleece: Sitter jättebra o används hemma (Gekås)
Ländtäcke, fleece: Gammalt o urtvättat som har superbra passform, används hemma (omärkt vinsttäcke)
2 reflexridtäcken som knappt används pga tunt prassligt tyg som bara blåser typ av hästen.

Hade jag behövt klara mig med så få som möjligt så hade jag valt träningstäcket, skrittäcket, HV Polot och fleeceländtäcket från Gekås, känns rätt komplett för oss :)

Vid helklippt häst använder jag ländtäcke/skrittäcke vid all ridning utomhus om det är under nollan och åtminstone vid framridning om jag rider i ridhus. Eventuellt hela passet om det är ordentligt kallt.
På oklippt häst blir det bara om det är regnigt eller jättekallt och jag rider ute.
Har skrittäcken och ländtäcken i lite olika material men de som används mest är ett skrittäcke i ull och ett BOT ländtäcke.

Hästen är helklippt så länd-/skrittäcke används vid kalla grader och väta.
Har alldeles för många:o borde sälja av.
De jag använder är:
2 reflextäcken (rosa från hööks med halsring och vanligt gult i skrittmodell)
1 ländtäcke i ull
1 skrittäcke i fleece

Alla andra (typ 5) ligger i skåpet och tar plats. :p

2 hästar, en klippt och en oklippt. Använder ridtäcken för det mesta under vintern och när det är blåsigt, nederbörd eller kyligt på höst och andra delar av året, på båda hästarna.

Har både fodrade som är regntäta och skrittäcken i fleece.

Mina hästar är helklippta och jag rider i stort sett alltid ute så jag har skritt-/ländtäcke från typ oktober till mars, olika material och tjocklek efter väder. De är inte nödvändigtvis på hela passet, beroende på väder och vad vi gör.

Har ganska många ridtäcken men det enda jag använt den här vintern är reflextäcket. Hästen är bara halvklippt och har björnpäls över rumpan, så ridtäcke känns ganska överflödigt. Förra vintern var han helklippt så då användes ridtäcke vid mer eller mindre varje ridtur, frusen häst. Oftast dubbelfleece eller ylle i ridhuset, fleecefodrat på uteritter.

Oklippt häst. Har fleecefodrat reflextäcke jämt jämt när jag rider på vintern eftersom jag brukar rida när det är mörkt. Annars har jag ett annat fleecefodrat, ej reflex, som jag har ibland vid ruggigt/småregnigt ute när det är ljust, om vi bara ska ut o skritta o jag tycker att det är onödigt att hon blir blöt.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka