Av ren och skär nyfikenhet, när använder ni det?
Är hästen rakad, hur mycket?
Hurdana har ni?
Min arab är inte klipp, jag använder ibland, om det är lite ruggigt ute.

Har två stycken som är lite vattentäta
ett ulltäcke.
Ett reflextäcke, används mest, tunn fodring.
Har svårt att hitta något som ligger bra på min häst, allt vill åka bak. Därför har det blivit rätt många

Och sedan har jag gillat dem på olika vis och varit dålig på att sälja. Och så hittar vi på en del olika grejer där jag vill kunna anpassa, tex rida barbacka, tömköra, promenera osv. Dessutom blev jag trött på att inte hitta några bra (efter att ha köpt ett för typ 7-8 hundra som jag inte vill slita på till vardags

) o tog med ett som passade o köpte alla modeller som verkade bra på gekås en gång i hopp om att något skulle vara bara. Såklart passade allihopa
Vintertid är min häst spårklippt men har mycket täcke i hagen då han tycker sjukt illa om blåst o nederbörd (bor mitt mellan vindkraftsparkerna i Skåne...

) och fryser lätt. Han vill vara väldigt varm under täckena så fort det blåser lite, vilket det typ alltid gör. Således har han täcke vid ridning typ hela vintern, jag rider nästan bara ute eller i grannens ridhus. Typ vid denna tiden helklipps han (för att slippa vinterpäls under all värme mars-maj, håller hårt i sin päls alldeles för länge och orkar inget hela våren annars) och då är han inte utan täcke alls i princip om det är kallt, vi rider inte så hårt under vintern att han behöver helklippas för ridningens skull.
Går vi till ridhuset tar jag oftast av täcket/ett täcke och min jacka direkt när vi kommer dit och tar på igen när vi går. Men det beror ju såklart på vad vi gör o hur kallt det är. Inte ovanligt att gå dit med vanligt täcke över sadel/gjord som hängs av direkt och ibland har vi ett täcke under som sitter på hela passet.
Ute anpassar jag efter vad vi ska göra såklart. Ska vi galoppera mycket så har vi något som kan funka för det och som andas lite bättre. Framförallt har jag täcke för att hästen inte ska tycka det är pest o pina o lämna stallet, precis när man börjar skritta fram är helt klart värst tycker min häst, lämna det tjocka helhalstäcket o tvingas ut i blåsten igen utan täcke är liksom inte att tänka på. Och man måste ha något som sitter bra och inte bara fladdrar ovanför såklart. Ländtäcken tycker jag är lite krångligt men har några sådana också i min jakt på det perfekta täcket.
I nuläget har hästis vad jag kommer på:
Träningstäcke, tjock fleece: Favoriten när man inte måste ta av täcket både till sadeln och tömkörningsgjorden (Rambo).
Skrittäcke, vattentätt 220 g: Promenader (Rambo).
Ridtäcke, vattenavvisande fleecefodrat: Fintäcke när vi åker bort, sitter bra (HV Polo).
Ridtäcke, vattenavvisande fleecefodrat: Kortare modell super hemma när det inte blåser för mycket (Gekås).
Ridtäcke, tunnare ull: För litet hål för sadeln så används när jag rider barbacka eller tidigare vid tömkörning (Horse-Guard).
Ridtäcke, tjock fleece: Funderar på att sälja (har dessutom både S och M) men gillar tyget massor, sitter bra ovanpå träningstäcket men glider bak ensamt (Rambo).
Ländtäcke, fleece: Sitter jättebra o används hemma (Gekås)
Ländtäcke, fleece: Gammalt o urtvättat som har superbra passform, används hemma (omärkt vinsttäcke)
2 reflexridtäcken som knappt används pga tunt prassligt tyg som bara blåser typ av hästen.
Hade jag behövt klara mig med så få som möjligt så hade jag valt träningstäcket, skrittäcket, HV Polot och fleeceländtäcket från Gekås, känns rätt komplett för oss