När är det bäst att betäcka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 914

Mirraya

Trådstartare
Jag har börjat gå i tankarna att det är dags att betäcka mitt sto... Nu när jag kommit på tanken vill man ju som vanligt att det ska komma föl redan nästa sommar! Men... det är väl lite sent att betäcka för i år väl..? Blir nog bättre att planera för betäckning nästa år, men... när brukar man vanligtvis betäcka?
Fölis behöver inte komma förrän i maj/juni.. är det 11 mån de går?
I så fall kanske det inte är försent i alla fall.... hm..?

Sv: När är det bäst att betäcka?

Hej! Åkte i väg med min minishettis till hingst i går och i morse åkte jag i väg med min dotters fellponny för betäckning i Danmark. Så försent är det inte! Lycka till

Betäcker du nu i juni så kommer ju fölet i maj, betäcker du i juli så kommer fölet i juni så det är inte försent än.
Jag skickade mina ston till hingsten för en månad sedan då jag inte visste om de skulle ta sig på första betäckningen (förstagångs ston på 4år). Bägge har nog tagit sig för de har inte brunstat om iaf, ska hämta hem dom nästa vecka, de har gått på fribetäckning (shettisar).
Ska bli kul o åka på UL sen

Jag tycker inte att det är för sent. För många ponnyraser och kallblod är det högsäsong på betäckning just nu.
Börja försöka kolla brunster om du inte har koll på dessa redan. Om du inte ser eller har sett några brunster på henne, så är det lämpligt att köra henne till hingsten snarast, så att hon kommer i gång. Stimulansen av en hingst i närheten brukar få fart på hormonerna.

Lycka till med betäckning och hingstval!

OM du betäcker idag så kommer fölet i mitten av maj, väntar du en månad till så kommer fölet i mitten av juni. Och faktum är att det ofta är lättare att få dem dräktiga i slutet av säsongen, enligt en av landets skickligaste seminveterinärer...

Det är INTE för sent att börja betäcka nu.
Lycka till!

// ameo, som sitter och blänger på ett sto som är fölningsfärdigt, men inte visar en antydan till att planera att lägga sig ner och klämma ur sig något.... :p

Säger som alla andra gjort, det är inte försent att betäcka nu.
Säger Masse som just skicka fyra ston till olika hingstar.....

Nej, det är inte för sent att betäcka. Dessutom är det bättre med ett sent föl än inget föl alls.

Ett stuteri som jag vet hade som riktdatum att de skulle föla före midsommar, så juli betäcktes även gårdens ston men vart de inte dräktiga då fick de går tomma ett år och betäckas tidigt nästa år.
Men själva betäckningssäsongen pågick ända till augusti även om det tunnade ut mot slutet.

Säger som de andra, det är inte för sent! Själv ska jag betäcka (inseminera) mitt sto i juli eftersom jag inte har möjlighet att fölvaka förrän i juni nästa år! Hade nog annars valt att betäcka henne ca en månad tidigare, men det är inte hela världen!

Å vad roligt! Jag har tagit kontakt med hingstägaren till den hingst jag är intresserad av... så det blir kanske av här i slutet på juni!!

Hur är det med tävling/träning på nybetäckta ston? Jag tävlar ju inte på någon elitnivå, men har ett par tävlingar i sommar jag tänkte vara med på..? Ska man dra ned på tempot, eller kan man rida som vanligt i början och dra ned på tempot först när hästen börjar bli otymplig?

Jag skickar mitt sto på betäckning om exakt en månad, vill gärna ha ett juniföl av flera skäl - bra tid på året, brukar alltid vara någorlunda varmt. Sen är man ledig och har mer tid att fölvaka. Och så kan sto och föl gå ut på bete nästan direkt och behöver inte stå på stall som de som födds i mars/april. Stoet ska dessutom inte betäckas om nästa år så jag riskerar inte att "missa hela nästa säsong" om det inte skulle ta sig osv.

OM du satsar pengar och möda på att betäcka stoet så är det bästa att du låter bli att tävla. Inte för att stoet inte klarar av det, men för att undvika ffa den stora risk för smittor som det ändå är att vara ute på tävlingsplatser.
Rid henne gärna som vanligt hemma, men håll henne ifrån alla risker för smittor = tävlingsplatser och helst också andra tävlande hästar.

Man får tävla fram till och med den fjärde månaden. Jag har tävlat ett dräktigt sto, men jag tävlade inte före de första 40 dagarna när risken för kastning är som värst.
När stoet är dräktigt har man dock inte samma lust att tävla tycker jag. Då går man och väntar och planerar för fölisen istället. :)

Mhm... ja då borde det funka ändå... Ett juniföl skulle vara trevligt. Då hinner jag med tävlingarna innan betäckning faktiskt! :)

ameo: Ja det är klart, smittorisken får man ju räkna med...

Hur länge brukar stoet gå med hingsten vid fri betäckning i normala fall..?

Jag skickade mitt sto första gången i slutet av maj, då hon brunstade. Jag tycker personligen det är bättre att sätta igång så tidigt som möjligt- man vet ju inte om de tar sig första gången. hoppas det blir ngt denna gång istället :bump:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 130
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 464
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren... 48 49 50
Svar
998
· Visningar
73 322
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31