När är det dags?

Tack, tack, tack alla ni som skrivit och stöttat mig! Ni har alla varit till stort hjälp och stöd.

Nu är han borta.

Då jag igår återtog mitt gamla förfallna bukefaloskonto så trodde jag att han skulle leva ännu en vecka. En sorgsen blick inatt fick mig, tillsammans med era ord, att inte vänta längre.

Han var glad över att få gäster och ville gärna bli krafsad av mitt moraliska stöd. Då veterinären dök upp hälsade han och blev krafsad igen. Lukten från hennes väska var inte skrämmande.

Efter första sprutan gick han och gömde sig under köksbordet. Han hade lite svårt att lugna sig och stördes lite bl.a. av att han var kissnödig och försökte stiga upp men kissade ner sig.

Lukten från tvättspriten tror jag störde honom. Man behöver inte tvättsprit för en sista kanyl. Han flämtade medan kaylen sattes. Värme? Ångest? Men sen tog det inte länge innan allt var över.

Lite rörigt blev det. Han hade velat gå ut en sväng då alla var redo. Utom han. Kissnödigheten och tvättspriten hade jag gärna varit utan. Hoppas, hoppas han inte hade ångest.

Tack älskade hund. Och förlåt. Hoppas du har det bättre såhär.

Och tack till alla er som gjorde det lättare att fatta beslutet.
:cry::heart
 
Mitt varmaste deltagande @Tititu !:(:heart

En hund kan också bli "förvånad" av känslan att kroppen börjar bli sömnig efter första sprutan. "Nu har vi ju gäster, jag vill ju inte sova nu"-känsla. Jag tänker inte ångest på det som du berättar utan enbart reaktion på det märkliga att i den situationen mitt i allt komma till ro. Som @hemlig skrev är lugnande urindrivande så det tror jag inte du behöver låta hemsöka dig i dina tankar. När musklerna dessutom slappnar av (därtill på en gammal hund) är det lätt hänt att det kommer kiss.

Du skriver att han var rädd för veterinärmottagningar. Tänk så skönt för honom att ni var hemma och att han efter första sprutan kunde välja att gå undan i en miljö som var trygg för honom. Att han dessutom tyckte det var trevligt med besök och kände sig trygg med att bli klappad av veterinären är saker som du ska ta med dig och spara i ditt hjärta. Han kände garanterat att du fanns med honom in till det sista:heart
 
:heart För mig har det känts bäst att få det gjort så snart som möjligt när jag väl har tagit beslutet, när du säger att att sover mycket och går på morfin så kanske det är något att ha med sig också. Det känns så fel, men för mig har sorgen alltid varit större fram tills det har skett. När hunden väl har fått somna in så kan jag komma vidare i sorgen.

Nu är han begraven och trots gråtattacker så känns det nog lite lättare nu ändå än då jag konstant oroade mig för vad jag ska göra och hur han mår.

Marken var bara lite frusen på ytan men det tog ändå tre fyra timmar att gräva en grav. Stenbumlingar bröts loss med järnspett och kofot. Men nu ligger han där. Det känns lugnare nu än de sista dagarna han levde. Nu gör det helt säkert inte ont längre. Han ska få en liten lykta snart.
 
Nu är han begraven och trots gråtattacker så känns det nog lite lättare nu ändå än då jag konstant oroade mig för vad jag ska göra och hur han mår.

Marken var bara lite frusen på ytan men det tog ändå tre fyra timmar att gräva en grav. Stenbumlingar bröts loss med järnspett och kofot. Men nu ligger han där. Det känns lugnare nu än de sista dagarna han levde. Nu gör det helt säkert inte ont längre. Han ska få en liten lykta snart.

:heart :heart
 
Nu är han begraven och trots gråtattacker så känns det nog lite lättare nu ändå än då jag konstant oroade mig för vad jag ska göra och hur han mår.

Marken var bara lite frusen på ytan men det tog ändå tre fyra timmar att gräva en grav. Stenbumlingar bröts loss med järnspett och kofot. Men nu ligger han där. Det känns lugnare nu än de sista dagarna han levde. Nu gör det helt säkert inte ont längre. Han ska få en liten lykta snart.

:heart :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 439
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa Jag har sån enorm ångest inför morgondagens veterinärbesök. Min herre är en gamling på 11 år. Han är väldigt pigg och kry för sin ålder...
Svar
9
· Visningar
5 247
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp