när är det dags?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Stinky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 832
S

Stinky

vid vilken ålder kan man köra in ett russ? har en 1-åring som nu är på sommarlov(hingstbete) han är tömkörd i våras ca 8 ggr,vill inte börja för tidigt med att köra med vagn så att han får skador.
travhästar börjar man ju redan vid 1 år med men tycker att en ponny inte är färdigvuxen än,hade tänkt börja med vagn i vår(2år) är det någon som har erfarnhet av ungponnys som vet?

Sv: när är det dags?

Så här lägger vi upp vårat schema när vi behåller en unghäst

1 på våren; vänjning av träns o sele
1 på hösten efter sommarvila; tömkörning rakt fram i alla miljöer

2 på våren efter vintervila, dags att vänja vid linor och skakel.
2 på hösten efter sommarvila , dags att vänja vid vagn
3 på våren efter vintervila körning med vagn varvat med tömkörning dressyr och inridning.
3 på hösten efter sommarvila : vidarutbildning.

Så ser planerna ut men ibland går det fotare och ibland långsammare beroende på individen. Vi håller heller inte på så länge och inte mer än 3 ggr i veckan.

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 093
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 506
Senast: Tiger tok
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 335
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett