när är man mogen att köpa häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare choo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 441
C

choo

jag undrar vad ni tycker är en lagom ålder att köpa häst?
själv är jag 16år och haft häst i 5 år...då hade jag bara ridit i 5-6 år. tycker att så här i efter hand att det var väldigt dumt att köpa häst så tidigt, hade gärna gjort det ogjort, framför allt för hästens skull!
jag kunnde inte alls mycket, men jag tyckte och trodde jag kunnde ALLT! så vi köpte en halvblodsvallak som värkade snäll (tittade bara på 3 hästar, vilket är alldress för få) han var väl rolig för jag slapp sitta och banka som på lektionhästarna. när han kom hem så gick han ganska bra, jag lärde mig öppna o.s.v.

men så han såg ut:( har sett bilder på han...mager, smuttsig, totaltomusklad och stel i benen...:cry:
när vintern kom och han hade fått kondis började han skena...så fort jag satt upp börja han skena...och jag förstog inte bättre än att svänga in i väggarna hela tiden. jag bara satt och slett i honom:eek: :cry:

ramlade av en gång och sen vägrade jag rida på hela hösten...vi försökte sälja honom men ingen klarade av honom, hösten 2003 hittade vi en köpare. dom passade super ihop så hon tog hem honom. efter tre månade ringer dom och säger att dom inte har råd att ha kvar honom, så vi började leta stallplats. (vi hade två månaders uppsägningstid, eller vad man ska kalla det) vi hittade en stall plats och bästemde osss för att åka och hälsa på

när vi kom dit stog han i en liten box, smuttsig, oskodd, mager utan någon som helst livsvilja...boxen var helt svart och min kopis frågade
-står han på torv?
-nää...på spån:cry:
-men...det är ju svart?
-det är inte mockat på en vecka:crazy:

vi tvingade dom att köra hem honom på en gång...idag mår han jättebra, rund och fin, välmusklad, vi strechar och han har blivit mycket smidigare, han är mycket väluppfostrad och välborstad. han har blivit lungnare och framför allt jag har lärt mig rida...

vi kommer alltid ha kvar honom nu, att sälja honom eller låna ut honom är inte att tänka på...han var min drömhäst som blev min mardröms häst...jag hade nog tur...det kunnde gått värre...jag har ju faktist bara ramlat av en gång:love:

snälla snälla även fast ni tror att ni kan allt, så kan man aldrig kunna allt! så för hästen och eran egen skull tänk igenom minst 100 gånger innan ni skaffar häst...helst ska man hyra häst först!

vill att alla kommenterar!!

Sv: när är man mogen att köpa häst?

Skulle aldrig köpa en häst åt en unge utan att jag hade egna kunskaper. Skönt att du lärt dig något och tar bättre hand om honom nu. :)

hemsk historia som slutade lyckligt! :) Tur att du kan dela med dig av dina erfarenheter :D

ursäkta-:eek: - HYRA/ LÅNA HÄST I STÄLLET? -:eek:
PICT3144.jpg

så här såg min älskling ut innan jag lånade ut honom...
PICT3628.jpg

så här såg han ut 5 månader senare...

han hade då varit hos en ryttare som jag trodde kunde lite om hästar ( utbildar sig inom yrket) men inte fan :mad: kan jag förstå resonemanget att har man inte tillräcklig kunskap så ska man hyra eller låna en häst, hur man än vrider och vänder så blir hästen lidande!!!:mad:

Om du inte kan tillräckligt - låna eller köp en häst om du så gärna vill- ha den i ett stall med mycket kunniga människor och LYSSNA, SAMVERKA & LÄR!!! Ta inte hem den till en hage eller skjul för att "mysa & ha skoj", det är ett levande väsen!!!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
jag köpte min första häst för snart 2 år sen. hon var den första jag kollade på. man ska ju inte ta första bästa men det gjorde jag.
vi har nog gjort alla misstag tillsammas, men oxå lärt oss allt. (jag red i stort sett in henne... hon var grundriden när jag köpte henne...)
och fortfarande lär vi oss... har just insett varför en bra foderstat är så viktig, sen hon fick proteinbrist... oh stackars pålle... men det är på bättringsvägen nu! hon får nu fri tillgång på ensilage dygnet runt, och vi tränar för tränare och har kommit långt sista 2 månaderna!
allt tack vare att jag bytte stall i julas...!
första hästen ska man köpa när man har ridit på ridskola minst 7-8 år, man bör vara i övre tonåren (tidigast) för att kunna ta ansvaret som behövs, eller ha kunniga föräldrar som hjälper till. man bör ha varit medryttare i minst 1-2 år. och så bör man vara säker på att man har den ekonomi som krävs.
nu talar jag endast ur egen erfarenhet.
själv var jag 15 år, hade ridit i 8 år och varit medryttare i 1 år.
kunde ändå på tok för lite... men man lär sig av sina misstag!

Jag är snart 17 år nu och har haft min häst i 6 år, det hade vart alldeles för tidigt att köpa häst då om inte mina föräldrar kunde nått om hästar. När jag fick han var han hingst, ni kan ju tänka en en liten tjej på 11 år som ska sköta en ohanderad 10 årig hingst.

När vi for och tittade på han stod han inne i en mösk svinstia, han hade inte fått gå ut en i hagen på ett halvår, det fans inget spån i boxen utan han som ägde han då tycke att det var bättre att låta skiten ligga kvar som bädd. Om vi inte köpte han så skulle han åka till slakt. Gubben som hade honom då köpte honom endast för att han skulle hålla upp värmen åt grisarna.

Nu är han världens snällaste och finaste häst, visst han kan inte så mycke men är hur mysig som helst att fara ut i skogen med eller att köra. Och jag ångrar inte en sekund att jag köpte han.

Jag vet inte om det finns något tillfälle då man "kan tillräckligt" för att ha häst. Jag tror att det är att det är viktigt att det finns kunniga människor i närheten, att ta hjälp av.

Jag och lillsyrran fick vår första häst vid unga år.
Syster min var nio år och hade gått på ridläger på sommaren efter att ha kommit på idén att hästar är kul!
Jag hade ridit en gång och den upplevelsen var inte trevlig.
Så mycket kunde vi innan vi köpte häst.

Far vår hittade en annons i en lokaltidning om stallplats, ringde, och de hade en häst som de inte kunde ha kvar som vi sen köpte. Hur mycket han själv kunde om hästar vet jag inte, men han red i grundskolan och hans far var hovslagare och utbildad bonde.

Vår lilla storhäst var gammal och grå och rund som en boll, så det första vi gjorde var att försöka få hullet att försvinna, lättare sagt än gjort, ändå lyckades vi ganska bra, men hennes ben var ju såklart skadade av detta eftersom hon gått så i tio år.
Hennes gamla ägare hjälpte oss mycket (även om vi insåg snabbt att deras kunskap var rätt begränsad) och vi sökte information genom hästböcker, via ridskolan, internet, red för tränare och alla andra vägar vi kom åt.

Vårat sto var en envis gammal dam som kunde få för sig att vända på vägen när vi körde eller red iväg från stallet, vilket gjorde att vi var tvungna att vara ännu envisare än vad hon var, vilket har hjälpt oss väldigt med våra andra hästar.

Vi har haft tre andra hästar efter denna och en ponny som lillsyrran har tävlat SM i fälttävlan med som vi utbildade helt från grunden, och far vår är numera utbildad hovslagare.
För oss gick det bra, men att köpa häst som vi gjorde utan att kunna något är väl knappast att rekommendera.

man kan ju inte "allt" oavsett om man ridit på ridskola i 10 år å varit medryttare osv... det är ju först när man måste ta ALLT ansvar själv som man inser hur mkt man INTE kunde/kan!
Viktigast är nog att ha kunniga runt omkring sig.
Min kompis hästar blir superbra omhändertagna hon är petnoga och har jobbat med hästar i 100år ;) så hon är den jag frågar... man frågar ju "alla", men i slutänden är det alltid en själv som måste ta besluten!

jag kände mig helt vilsen på matfronten, har ju alltid gjort som jag har blivit tillsagd, men hästen har börjat runda på sig så :)

Man kan inte säga att då är man mogen och då inte när det gäller att köpa häst, det är väldigt individuellt, och beror på vad man har för hjälp hemifårn, i stallet o.s.v.

Själv hade jag bara ridit i 3 år, jag var 12 år och min syster 10 när vi fick våran första foderponny, och det gick jättebra. Har iofs en duktig och kunnig mamma.

Säger precis som någon här ovan, det är först när man själv får ansvar för en häst som man märker vad man kan och inte kan! Sen ska ju inte hästen bli lidande för det, man ska se till att ha hjälp och ta till sig goda råd!

Sånt här är ju ytterst individuellt, men kan berätta om mig själv då. Jag fick min första foderhäst när jag var 14½år. Hade på fpoder ett år och står nu som ägare sen juli 2005 (15år). Jag tycker det har gått bra hela vägen. Han har mått bra, varit glad, oskadad för det mesta och så. Jag ser det lite som ett kvitto på att jag inte varit helt fel ute. Innan jag fick H hade jag haft fyra olika ponnyer fyra somrar i rad. Det har nog vägt väldigt tungt vad gäller min utveckling. Första ponnyn var ett envist russ, en annan var en nervös arabkorsning och en tredje var ett extremt hormonstint och argsint sto.
Jag hade också ridit på vanlig ridskola ca 4 år, och därefter på en mindre privat ridskola 1 år. Sista året var hur utvecklande som helst. Tänker fortfarande på vad min tränare där sa åt mig att göra.

Något som alltför många missar är att hästen tar mycket tid, pengar, ork, och inte minst så kräver den mycket kunskap.

Det är så olika. Jag vet av många vuxna erfarna ryttare som jag själv aldrig skulle sälja en häst till.
Jag fick min första häst när jag var 8½ hade då ridit i ca 3 år.
Mina föräldrar kunde ingenting men delade stall med en kvinna som var hästvan.
Jag tog hand om hästen helt själv, klev upp 6 varje morgon och släppte ut, sparade veckopengen till lite utrustning osv.
Hon var väldigt pigg och glad, fint musklad och smidig trots att hon var väldigt gammal.
Visst det blev inte så mycket dressyr och jobb utan vi busade mest runt och jag skulle inte rida på samma sätt idag,tog lite väl stora risker ibland.
Vi hade dock väldigt roligt och jag lärde mej supermycket.

Jag red på ridskola sen jag var 8-13 år. Hade sköthäst som jag var hos några ggr i veckan d jag var 7-13 år. Hade sen ett "uppehåll" ända tillls i höstas. Tog då P på foder som jag fortfarande har. Ska lämna tillbaka henne nästa månad. Ska sköta om en islänning i sommar med eksem. Får hem min häst i September (som då är min första egna häst).

Jag står i ett stall med folk som kan mkt om hästar. Och jag har aldrig varit den som varit rädd för att fråga. Så jag ser till att få mig den hjälp jag behöver.

Jag hade ridit i 30 år :o innan jag köpte häst.
Men fastän jag hade haft ett flertal foderhästar att "träna på" under åren kändes det lite pirrigt att köpa en alldeles egen.

Immer

Jag var 10 år och hade ridit på rídskola i 5 år när jag fick min första ponny av mina föräldrar. ponnyn var en 3årig korsning arab/welsh och var oinriden. Första 3månaderna hade jag henne på ridskolan och ramlade av varje gång jag red.. flyttade hem henne till oss, totalt utlämnad till min "lilla" kunskap, mamma livrädd och pappa okunnig. Ponnyn överlevde om än något fet:o Första clearround hoppningen ramlade jag av 6 gånger på samma runda:banana: sista tävlingen 3 år senare hoppade vi L:a och kom 3.a. Nu 15 år senare och 25år gammal har jag haft en hög med olika hästar,. Har ridit western de senaste 4 åren och har en 3 årig quarter och en 3 årig welsh ponny. Ju längre jag håller på desto mer inser jag att det var idiotiskt men på samma gång lärorikt att skaffa häst tidigt. Man blir aldrig fullärd, tror man att man kan allt har man misslyckats någonstans.:bump:

det viktigaste är att lära sig av sina misstag å våga erkänna dem (iaf för sig själv ;) ) å lära sig av ANDRAS misstag!!!
sen får man hoppas att misstagen inte var för allvarliga å att hästen ändå haft det bra!
en fet ponny som har en "dålig" ryttare kanske inte har sååå dåligt liv ändå?!!?!!!!!!!

Jag tycker att man ska köpa häst när man dels kan planera arbetet med hästen utifrån vad man sysslar med, t.ex. tre dagar i veckan rider vi dressyr, en dag i veckan klättrar och konditionstränar vi, en dag i veckan hopptränar vi, en dag i veckan rider vi ut och en dag i veckan får hästen vila.
Så man inte överanstränger hästen men samtidigt så hästen får omväxlat arbete för bästa resultat.

Man måste även ha ordentliga kunskapar om sjukdommar, foder, utrustning m.m.

Och man ska kunna ta ansvar för både ridningen och skötseln även om man har en mamma eller pappa som hjälper till.:D

Jag var också bara 15 när jag fick min pålla. Hade då ridit i 8-9 år på ridskola. Mina föräldrar är inga hästmänniskor men det gick bra ändå. Det enda som jag kanske inte kunde tillräckligt var ju att rida men att lära sig rida ordentligt gör man aldrig på ridskola.

jag har haft ponny i en herrans massa år och har nu lånat ut henne som avelsto. får föl nästa vecka :) har haft min storhäst i två år nu och i stallet där han står finns det en tjej som är 12 år, hon är blyg o kan nästan inget. man får hjälpa henne o tränsa osv. hennes föreldrar hade pengar så dom köpte häst åt henne när hon trättnade på ridskolan o nu kör dom bara upp henne till stallet o länar henne ensam där med en levande varelse som i stortsätt gör vad han vill med henne. när andra vuxna i stallet berättar för föreldrarna hur det ligger till blir dom arga o säger att deras dotter är jätte duktig o klarar sig själv. trotts att hästen 9 fall av 10 kommer hem själv utan ryttare och ungen blir sur o bara ställer in den så vi andra får ta hand om den...
tragiskt men sant, vi alla väntar på att detta ska få ett slut. men med okunniga barn och ansvarslösa föreldrar kommer det nog gå illa innan det får ett slut...

Det är så himla induviduellt, så många saker man måste ta ställning till.
Har man personer i sin omgivning, exempelvis föräldrar som är hästkunniga och beredda att hjälpa till, så kan man skaffa häst i rätt unga år.
Står man därimot ensam med ansvaret, så är 12 år väldigt för ungt!
Det är ca 6-7 år kvar i skolan, hur ska man hinna?
Men det finns säkert nån i den åldern som är redo att skaffa häst, men då bör man absolut ha foderhäst först. Och INTE enbart under sommaren, för det är under hösten som det är som jobbigast.

Men om man skaffar en häst till sitt barn, överhuvudtaget låter barnet ha en häst, så har i slutändan ändå föräldrarna ansvar för att det sköts ordentligt. När man är 15 eller äldre är man dock rätt medveten om vad som krävs om man ridit i några år åtminstonde.

Jag tror som många andra att det är väldigt individuellt.

Jag var 13 (skulle fylla 14) när jag fick min häst. Egentligen skulle jag inte få någon men när jag var tvungen att sluta rida min medryttarhäst (som vart som min egen) letade vi foderhäst men hittade ingen så då blev det egen häst. Har ridit/hållt på med hästar sedan jag var 4 och praktiskt taget bott i stall sen jag var 7-8.

Mina föräldrar kunde inte mycket men jag hade mycket kunnigt folk omkring mig som jag alltid kunde fråga. Men jag idag kan jag säga att jag kanske ändå var för ung... Allt har gått bra och det har inte vart något fel på omvårnaden alls, har älskat min häst från fösta stund och han har vart det bästa som finns för mig!!! Men kunskap om foderstat, maskning, och allt det där var ju inte riktigt hundra... :smirk: Nu blev det ju aldrig några poblem eftersom jag hade så mycket kunnigt folk omkring mig... Men kanske skulle jag behövt lära mig mera innan eget hästköp, men å andra sidan är det klanske sånna saker som kommer när just skaffar egen häst?

Fast att låna häst när man är så ung är nog bäst tror jag... för intressena kan ju ändras drstiskt också har jag märkt på vissa... :cool:

Men min pojk är det absolut bästa som hänt!!! :love: :love: :)

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 772
Senast: Sammet
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 218
Senast: zolan
·
C
Hästmänniskan Hej! Jag har sedan drygt 2 år tillbaka 2 hästar, ett nordsvenskt brukssto på 3 år och en kallblodstravarvalack på 21 år. 3-åringen...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: lancelot
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 527
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka