När börja hoppa?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 069
N

nixa 324

Ok, läget är så här: min häst hade tappat alla sina muskler innan han kom till mig.( Innan har han gått 1,30 ) Nu undrar jag hur mycket muskler han behöver innan man kan börja hoppa lite smått? Hur vet man när man är där?

Sv: När börja hoppa?

Jag tycker att när hästen har såpass mycket muskler att den orkar bära upp sig i galoppen kan man börja hoppa, Smått. Men det är viktigt att man bara hoppar lågt och lugnt i början så hästen inte blir alltför trött. Det mesta kan man göra tidigt om man bara tar det lugnt och är försiktigt, ingenting är bra i fel mängd ;) tycker jag :)

Jag tycker att när hästen har såpass mycket muskler att den orkar bära upp sig i galoppen kan man börja hoppa, Smått. Men det är viktigt att man bara hoppar lågt och lugnt i början så hästen inte blir alltför trött. Det mesta kan man göra tidigt om man bara tar det lugnt och är försiktigt, ingenting är bra i fel mängd ;) tycker jag :)
preeecis amanda ;)

Är den bara "avmusklad " kan du börja lugnt, gärna ute på raksträcka. Men är den i dåligt skick tex vanvårdad vänta!

Min häst har stått i två år. Nu har hon varit igång i 8 månader och nu först ska hon börja gå med på hoppträningarna. Man kan säkert börja tidigare men har har varit försiktig och jag vill att min häst ska hålla länge. Mer specifikt kan man, som ngn annan redan svarat, börja hoppa lite smått när hästen kan bära sig själv i olika tempon i galoppen.

Håller med de andra. :D

När muskler är tillbaka och de andra funkar kan man börja hoppa, tycker jag. Nya, en gång förlorade, muskler kommer fram. Var extra noga före och efter med uppvärmning och sånt. Stretcha kanske?

Börja med cavaletti och upphöjda bommar och se hur det går först !

Har väl tänkt som er ungefär, men funderar på det här med löshoppning. Då har ju inte hästen ryttarens tyngd. Hur tänker ni ang det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en rutinerad ryttare men är även 50+ och med två års gamla frakturer i ryggen. Jag rider och hoppar regebundet, van att rida lite...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: ponny
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Edla
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
580
Senast: Elo
·
Dressyr Passar på att gnälla lite till om ridhuset. Gick nyss därifrån med första hästen och tänkte gå ner med nästa. Men ångrade mig för det... 2
Svar
30
· Visningar
687
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka