När börja tävla unghäst?

sara_18

Trådstartare
Hejsan, jag har en sak ja undrar över, när börjar man tävla unghäst? Även fast det kanske är en lätt klass på en klubbtävling.
Vet en som ska tävla sin 3 åring i vår i en lätt klass, inte högre än 30 cm.
Så ja har en tanke att det är lite tidigt men ja har ingen aning så nu frågar ja er som vet.

Sv: När börja tävla unghäst?

I mitt tycke så börjar man inhoppningen tidigast hösten det året hästen har fyllt 3 år. Då kan jag tänka mig att man kan åka ut på en CR och hoppa något litet. Men enligt TR så får man inte tävla en häst före det år den fyller 4. Och jag är ganska så säker på att det gäller klubb/pay& jump/Clear rounder också. Men de har väl inte fullt så stor koll, oftast på klubbtävlingar så behöver man ju inte ens ange åldern på hästen.
Men att börja redan på vårkanten låter ganska så onödigt. Av vilken anledning? Tre-års test genomförs genom löshoppning. Har man 4års-championat som mål så är det 1 ½ år tills dess. Finns absolut inget som talar för att börja så pass tidigt.

Jag tycker inte det låter så konstigt.
Clearrounder är ju bara träning, inget jätte allvarligt lixom. Det är ju bra träning för unghästar- träna transport om hästen inte är van vid det, okända hästar och människor och så tycker ju hästen det är kul att hoppa fast det inte finns nån höjd! Så jag ser ingen nackdel med det- man går ju efter individen, vad den specifika hästen klarar av lixom.
Inget värre än lite småhopp hemma;)

Men som sagt så får man ju se på varje häst om dom är redo för det eller inte- men samtidigt är det ju skit samma med resultaten på tävlingen! Det är ju träningen som betyder nåt i den åldern!:)

Den klubben som tillåter en 3-åring vara med på klubbtävling kan inte vara ansluten till SvRF.

Hästar får inte vara med på något (under "tävlingslika former") innan det året de fyller 4 i princip enligt deras regler.

Svar till alla. Jag tycker det är tidigt då hästen har väl haft lite skumma idéer för sej, dessutom hört av en som kan unghästar att det betende den har kan bero på att den är trött.
Jag har inte träffat hästen på länge men personligen tror ja inte den är redo för tävling men enligt ägaren som ska tävla så är det för miljöträna hästen, men då tycker ja att man kan åka på träningar istället eller bara åka dit för att vänja hästen och inte delta.
Så om själva ridskolan ska gå efter regler så ska hon inte få anmäla till tävling?

Han/hon kan miljöträna sin häst på hemmaplan. Dessutom är det ett år kvar till hästen får tävla, tids nog kan de åka ut på träningstävlingar. Varför ha så bråttom

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Roheryn
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 654
Senast: Mirtai
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 045
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka