Sv: När börjar longeringen av unghäst?
Alla gör vi ju olika!
Min 2-åring har en annan medvetenhet än till exempel den 6-åring jag fick hem för några månader sedan.
Jag känner inget behov av att jobba 2-åringen vid hand eller på lina direkt, han "behöver" det inte. Använder mej mest av det arbetet som en sorts introduktion och kommunikation och kroppsmedvetenhet. Det har 2-åringen med sej sedan han kom som 6 mån fölis, så därför känner jag inget behov av att jobba honom så ännu. (har ändå ingen tanke på att introducera till exempel galoppjobb eller skolor ännu på något år eller två)
Men några gånger har jag linat honom mest för att jag vill se hur han rör sej, och så sakteliga introducera det för honom. Men jag är försiktigt med böjda spår, tycker det är viktigt att han har med sej balans, kroppsmedvetenhet och styrka i rörelseapparaten innan vi börjar med något mer seriöst "voltarbete".
Däremot tömkör vi, med målet att köra in till sommaren. Dvs tömkör rakt fram, små svängningar men mest i skritt och liiite travövergångar. Och så får han gå på mycket promenader, både off road och genom byn. Vill att han ska gå på mycket olika underlag, grus, asfalt, mjukt osv.
Då grejar vi förstås med lite medvetenhets-grejs - typ tyngdpunktsförflyttningar osv, men det är mer på kommunikationsnivå.
Har nu börjat mer sikta in oss på att träna upp rörelseapparaten och konditionen, så han får följa med lös när jag rider valacken. Då blir det mer fart och fläkt och han får gå mer off road (jag "orkar" inte gå på såna promenader som jag kan ge mej ut på när jag sitter på en häst...

), längre turer osv.