När börjar longeringen av unghäst?

Sammet

Trådstartare
Vilken är bäst ålder för förberedande arbete för ridning, longeringen. (Skola: akademisk ridning)

Två eller tre år? Motivera gärna varför.

Vad är lämpligast att göra på en 2 åring? Mycket trevlig häst, lugn, sansad och bra lynne.
All miljöträning är förståss bra men det har han fått mycket av redan så han "behöver inte" det just nu (läs, vad ska jag lägga ner tiden på?).

Sv: När börjar longeringen av unghäst?

klart man kan börja med det lite lätt.Men jag tycker inte att man ska lägga för mycket fokus på att longera en massa.........upp på ryggen istället,det är ju ändå där du ska vara.
Ta hjälp av ngn och glid upp liggandes på ryggen tex i boxen efter att den kommit in från hagen.Börja försiktigt och gör det ofta,då går det lättare sen.Börja med sadel och träns åk bort till ngt ridhus och löshoppa. Åk till någon kompis på miljöträning.
Och framförallt.........är du osäker ta hjälp av en unghästutbildare (finns på www.tranarportalen) så kan du säkert få hjälp med en utbildningsplan som är bra för dig och din häst. Lycka till

Jag ska inte löshoppa, för mer än trägymnastiskt syfte, han ska bli AR häst, inte hopphäst.
Han är 2 år, jag hänger inte på honom nu, han är ju en baby! Liten och skranglig, inte bara att han skulle få ont, det skulle vara en väldigt otrevlig upplevelse.

Jag vet inte om jag missupfattade dig, eller om det finns många fler utbildningsvarianter inom AR än jag vet om, men är inte longering grunden för AR ridning?
Där du lär hästen signaler och komandon samt att den ska söka sig innåt?

Att börja förbereda för ridningen anser jag att man gör ifrån första dagen den föds. Då vänjer man den vid grimma och vid människor, vilket skapar en stor acceptans för allt människan gör. Detta tycker jag är det allra viktigaste. Under hela första levnadsåret försöker man sedan få fölet att inse att människan kan vara ledare för den och att människan är en trygg person som inte vill den illa. Detta tycker jag man gör bäst genom att konsekvent hantera fölet dagligen och med ömhet skapa ett band till den blivande ridhästen. Andra levnadsåret kan man börja vänja hästen vid div utrustnig som inte på något viss gör ont eller är för tung. Och speciellt viktigt som på intet viss skapar oro hos hästen. Dvs att det är din finaste sadel och du blir väldigt arg för att den unga hästen råkar dimpa den i baken och trampa på den. Ett arg beteende i detta fallet är helt fel. När utrustnig är vardagsmat börjar man med tömkörning m ha en medhjälpare. Detta kan man sedan, när unghästen är van bygga upp grunden med och förbereda den inför ridningen. Resultat: en fantastiskt trevlig häst som litar på människan i alla situtationer
Longering - det ser jag ingen nytta med på en ung häst, annat än väldigt korta stunder då möjligen ohanterlig överskotts energi får springa iväg.

Jag ska inte löshoppa, för mer än trägymnastiskt syfte, han ska bli AR häst, inte hopphäst.
Han är 2 år, jag hänger inte på honom nu, han är ju en baby! Liten och skranglig, inte bara att han skulle få ont, det skulle vara en väldigt otrevlig upplevelse.

Jag vet inte om jag missupfattade dig, eller om det finns många fler utbildningsvarianter inom AR än jag vet om, men är inte longering grunden för AR ridning?
Där du lär hästen signaler och komandon samt att den ska söka sig innåt?

Ser inte heller någon idé i att hänga på en 2-åring. Speciellt inte om grundarbetet ändå inte är gjort.

Hoppning är bra att lära hästen även om man bara ska bli dressyrtant ;) Hästen mår bra av en allsidig träning och behöver få röra på kroppen i stor utsträckning.

Om longering är grunden till AR, så tycker jag att du ska strunta i det ändå. Man ska plocka russinen ur kakan ur alla stilar. Inte ta över en enda stil med hull och hår. Framför allt måste man ju se till vad som är hästens bästa och testa sig fram med den.

Ts bad om hur man gör specifkt inom AR. Jag ser inte meningen att ge tips på helt andra saker då. Isf är jag säker på att sammet valt att lägga tråden på ex. fritidsridning eller liknande.
När utrustnig är vardagsmat börjar man med tömkörning m ha en medhjälpare.
Inom AR tömkör man inte hästen utan arbetar den isf på lång töm, detta är oftast något man gör på den redan ridna hästen.

Man ska plocka russinen ur kakan ur alla stilar. Inte ta över en enda stil med hull och hår.
Nu vet jag givetvis inte hur ts resonerar så detta gäller endast för mig. Jag har hört att bra ridning finns inom den vanliga dressyren tyvärr har jag aldrig sett vad jag (eller själv upplevt på den tiden) skulle kalla bra ridning. Jag sökte mig därför ifrån denna ridning där jag hittills inte hittat ett enda russin i kakan som jag tycker smakar illa. Det var alltså inte så att jag från början sökte mig till AR pga yviga kjolar eller liknande utan det var den stilen som passade mina mallar för ridning. Än så länge har jag bara hittat en mycket god kaka som i stort sätt bara består av russin. Den dagen jag upplever något mindre bra etc. kommer jag givetvis välja bort det. Och den dagen jag hittar ett russin någon annanstans kommer jag givetvis plocka upp det.

Framför allt måste man ju se till vad som är hästens bästa och testa sig fram med den.
Det här är ju visserligen med andra ord men iaf "slagorden" inom AR: dressyren för hästen, inte hästen för dressyren!

Enligt ett duktig AR-tränare som jag var på föreläsning hos ska man inte börja med markarbetet innan hästen är MINST 3,5 år, med vissa hästar kanske inte förrän vid 4,5 år så att de hinner mogna både fysiskt och mentalt. Sedan bör man arbeta med markarbetet i ca 1 år innan man sitter upp på den (för att stärka musklerna), och då ska hästen vara minst 4,5 år. Man ska givetvis miljöträna hästen tidigare, gå promenader med den, ta på grimma, lyfta hovarna osv tidigare.

Ts bad om hur man gör specifkt inom AR. Jag ser inte meningen att ge tips på helt andra saker då. Isf är jag säker på att sammet valt att lägga tråden på ex. fritidsridning eller liknande.

Okej, förstod det dock inte som om det var bara för AR. Men det är ju bara att bortse ifrån mitt svar om det inte var relevant.

Inom AR tömkör man inte hästen utan arbetar den isf på lång töm, detta är oftast något man gör på den redan ridna hästen.

Samma sak men med olika utrustning!?

Nu vet jag givetvis inte hur ts resonerar så detta gäller endast för mig. Jag har hört att bra ridning finns inom den vanliga dressyren tyvärr har jag aldrig sett vad jag (eller själv upplevt på den tiden) skulle kalla bra ridning. Jag sökte mig därför ifrån denna ridning där jag hittills inte hittat ett enda russin i kakan som jag tycker smakar illa. Det var alltså inte så att jag från början sökte mig till AR pga yviga kjolar eller liknande utan det var den stilen som passade mina mallar för ridning. Än så länge har jag bara hittat en mycket god kaka som i stort sätt bara består av russin. Den dagen jag upplever något mindre bra etc. kommer jag givetvis välja bort det. Och den dagen jag hittar ett russin någon annanstans kommer jag givetvis plocka upp det.

Det var ju precis så jag menade. Man ska inte stirra sig blind på ett enda sätt att rida. Det finns ju massor.

Det här är ju visserligen med andra ord men iaf "slagorden" inom AR: dressyren för hästen, inte hästen för dressyren!

Så bra! Gillar den tanken också. Men det är inte alla som har samma teori.

Samma sak men med olika utrustning!?
Njae, man använder tex ingen tömkörningsgjord.

Så bra! Gillar den tanken också. Men det är inte alla som har samma teori.
Nej, visst men inom AR är det något man håller hårt på, gör man inte det har man nog glidit iväg lite långt åt ett annat håll..

Om du ska utbilda hästen strikt enligt AR så ska du inte börja träna den förrän den är minst 3,5 år. Kan du inte vänta så länge bör du, åtminstone enligt boken "Akademisk ridkonst", skaffa en mountainbike i stället.

Om du är mer åt det russinplockaraktiga hållet så tycker jag gott att du kan börja longera din häst vid två års ålder. Det tar tid att lära en häst att bli longerad på ett sådant sätt som förbereder kroppen för inridning utan att man använder sig av hjälptyglar. Longeringen för tvååringen handlar inte om systematisk uppbyggnad av kroppen, utan om att den ska lära sig att hålla sig på volten, och att den ska bli lydig för röskommandon och reglerbar i sina gångarter. När det sitter kan man använda vintern innan den fyller tre år till att med de verktygen börja stärka muskelkorsetten runt bål och rygg för ridning.

Jag tycker du kan börja longera vid två års ålder, men du behöver ju inte börja med markarbetet, utan bara lära honom gå runt på lina med en repgrimma, träna också all typ av hästhantering, det kommer du att ha stor nytta av vid inridningen sedan.
Gå gärna en kurs i unghästträning:idea: det verkar jättekul och så får man en massa tips. Så kommer iaf jag att göra med min blivande fölis.
Kan tillägga att jag aldrig ger min häst röstkommandon utan enbart kommunicerar med kroppsspråk, tror det är det man ska visa upp också om man vill göra riddarprovet.

Senast ändrad av en moderator:

*allmänt kl*

Tack för svaren.

Jag är intresserad av den akademiska trappan.
Och ja, jag har själv läst 3,5 år och har själv tänkt följa det.

Hästen är van vid hantering.
Jag skulle kunna göra mer med honom dock om jag ska vara ärlig med mig själv.

Ang. hoppning. Givetvis är hoppning bra men det är inte min prio då jag kommer behålla honom som hingst. Han är en väldigt smart grabb och jag vill itne lära honom att han kan hoppa över stängslet.
Kalla mig bekväm men det är skönt att slippa ha extra högt stängsel. Samma regel gäller min 17 åriga hingst. Han kan tack vare att han inte kan hoppa, gå i en vanlig hage, jag behöver inte besvära stallägare med att jag måste ha extra högt stängsel, vilket här i norrland skulle göra det än svårare att få stallplats åt en hingst.

Tack för svaren, nu vet jag vart jag ska börja.

Alla gör vi ju olika!

Min 2-åring har en annan medvetenhet än till exempel den 6-åring jag fick hem för några månader sedan.
Jag känner inget behov av att jobba 2-åringen vid hand eller på lina direkt, han "behöver" det inte. Använder mej mest av det arbetet som en sorts introduktion och kommunikation och kroppsmedvetenhet. Det har 2-åringen med sej sedan han kom som 6 mån fölis, så därför känner jag inget behov av att jobba honom så ännu. (har ändå ingen tanke på att introducera till exempel galoppjobb eller skolor ännu på något år eller två)

Men några gånger har jag linat honom mest för att jag vill se hur han rör sej, och så sakteliga introducera det för honom. Men jag är försiktigt med böjda spår, tycker det är viktigt att han har med sej balans, kroppsmedvetenhet och styrka i rörelseapparaten innan vi börjar med något mer seriöst "voltarbete".

Däremot tömkör vi, med målet att köra in till sommaren. Dvs tömkör rakt fram, små svängningar men mest i skritt och liiite travövergångar. Och så får han gå på mycket promenader, både off road och genom byn. Vill att han ska gå på mycket olika underlag, grus, asfalt, mjukt osv.
Då grejar vi förstås med lite medvetenhets-grejs - typ tyngdpunktsförflyttningar osv, men det är mer på kommunikationsnivå.

Har nu börjat mer sikta in oss på att träna upp rörelseapparaten och konditionen, så han får följa med lös när jag rider valacken. Då blir det mer fart och fläkt och han får gå mer off road (jag "orkar" inte gå på såna promenader som jag kan ge mej ut på när jag sitter på en häst... :o ), längre turer osv.

Tillägger - de gånger jag provat att skicka ut honom på större volt på lina, så har han hållit volten automagiskt och varit ok med övergångar skritt-halt-trav-galopp osv. Redan första gången. Så jag ser inget behov av att "lära" honom något där egentligen, det verkar ju sitta sedan allt arbete vi gjort innan ändå, dessutom är han väldigt självklar i saker och verkar redan "kunna" allt.

Självklart får du göra som du tycker är bäst med hoppningen och det är ju inget som finns inom AR.
Trots det vill jag iaf propagera för lite bomarbete. Det behöver inte på något sätt vara höga hinder, utan det räcker med cavaletti, eller max 50cm.
Man kan träna kroppsmedvetenhet, smidighet, styrka, göra olika cavalettiserier med olika avstånd som gör att de får tänka till lite och länga/korta kroppen och stegen.
Det kan vara ett roligt tillskott till träningen, som variation när man inte riktigt vet vad man ska göra.

Jag tror inte de började särskilt tidigt "förr", inridning först i 4:e levnadsåret, det verkar som hästarna växte upp relativt fritt i unghästflockar med lite hantering, ute mer eller mindre dygnet runt med mycket naturlig rörelse. Vi har det lite annorlunda nu.

Du kan visst börja nu med din unghäst. Longering är grunden för allt annat arbete, även för daglig hantering och för tömkörning och körning men sitt inte på hästen förrän om minst ytterligare något år, börja inte "träna" förrän om 2 år! Om du med longering menar att centrifugera runt hästen utåtställd i snabb trav ska du inte göra det någonsin och ffa inte med en häst där lederna inte vuxit färdigt, men eftersom du håller på med AR förutsätter jag att du inte menar det. Longering kan även vara ledövningar i relativt lugnt tempo på lite längre lina än ett grimskaft. Att lära hästen att gå undan för människan och inte trängas, flytta bakdel och bog, ställa sig rätt på en volt, göra lite öppna, det kan en 1- eller 2-åring klara utan några som helst problem och det är ingen skadlig belastning. Rätt utfört kan du lära hästen hjälperna så hästen förstår dig direkt den dagen då du sitter upp.

Ulrika

Varför longera en häst och ffa. varför göra det med en häst som växer?? :confused:

Tom den AR tränare som jag red för, som i övrigt inte imponerade speciellt på mig, sa att longering inte är ngt som AR stödjer.

Fö menade denna tränare, den enda jag ridit för inom AR, att man inte ska börja arbeta en häst förrän den är 4,5 år - enligt filosofin AR. Varken fysiskt eller mentalt. Det verkar inte som att alla inte följer samma tanke i denna filosofi heller.

Varför longera en häst och ffa. varför göra det med en häst som växer?? :confused:

Tom den AR tränare som jag red för, som i övrigt inte imponerade speciellt på mig, sa att longering inte är ngt som AR stödjer.

Det är 3,5 enligt Bent.

Sen ang. longering så beror det på syftet.
ATt longera en häst för att se den springa runt runt är ingen mening.
Man utbildar hästen på lång lina i början. För att lära den. Sedan går man vidare och av det jag sett och upplevt så återkommer det inte som det gör inom den engelska ridningen, i motionssyfte eller för att träna vuxen häst.

Longering på AR-vis (vilket jag är säker att TS avser) är inte detsamma som "vanlig" longering. Enligt BB är hästen mogen för inlongering när den är 3,5.

Immer

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 023
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka