När bytte ni ut babyskyddet?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare saltahajen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 218
S

saltahajen

Vi har precis köpt en akta cosmic xtp till vår son på 3,5 månad eftersom de sålde ut dem billigt :)
Nu till min fråga... det står från ca 4 månader på instruktionsboken men när började ni använda den?
Han har provsuttit den i bilen (då vi provmonterade den) och så klart somnade han direkt i den och huvudet trillade framåt! :( Kände kanske inte riktigt att det var dags än men hade inte tänkt släpa runt honom i babyskyddet så himla länge till då han börjar bli tung!
En annan fråga också... har ni monterat stolen fram eller bak i bilen? Vi ville gärna montera den bak men det blev så otroligt trång att sitta i framsätet trotts att vi har en relativt stor bil (volvo v70). Tips? Eller är det enklast att bara sätta den fram?
:bow:

Sv: När bytte ni ut babyskyddet?

När han kan sitta hjälpligt. Vi har en babyinsats till bilbarnstolen som gör att det blir en halvliggande position.

Du måste ju inte släpa runt på babyskyddet bara för att han har den i bilen. :p

Vi bytte till en Britax Hi-Way när Linus var 5 månader. Han fick då inte plats i sitt babyskydd som skulle räckt till 13 kg:crazy: Han vägde då lite över 9 kg.

Vi har bilbarnstolen bak i bilen och det blir trångt i framsätet så oftast åker en av oss bak istället. När det blir dax för syskon kommer vi ta bort airbagen så att h*n åker fram.

Det har bara hänt på någon långkörning att huvudet ramlade fram när han sov. Vi har försökt vinkla stolen så mycket det går och oftast flyttar han huvudet så att han sitter skönt.

Med Elivia bytte vi när hon var ca 5 mån. Hon var så pass stadig och stabil då plus att hon HATADE babyskyddet. Illvrålade så fort vi skulle åka nånstans.

Saga är snart 6 mån och kommer nog få åka i babyskyddet ett par mn till iallafall. Hon är rätt så liten till växten och inte alls lika stbil som sstorasyster var. Plus att det är sommar nu och man slipper knöla ner ett barn med vinterkläder på sig i babyskyddet.

Kan bara svara på var vi har stolen och det är i baksätet på just en v70. En av oss kör och den andra sitter i baksätet med sonen. Först hade vi stolen på höger sida men då tyckte sambon att bilen blev fellastad när jag satt bakom honom - all vikt på vänster sida. Nu sitter stolen bakom förarsätet, det går sådär då sambon är 1,90 lång och får det lite trångt, men det går...

Vi anvander fortfarande babyskydden :o Amber och Chloe ar nastan 18 manader, snacka om att fa valuta for pengarna :rofl:
Ingen av dem vager ens 10kg an, men A har nu bara ett par centimeter kvar innan hon maste byta stol (vi har de nya, de star i hallen och vantar).
De ar helnojda fortfarande, och det ar sa himla praktiskt att kunna lyfta ur stolen och bara in den om de t.ex. sover :idea:
Vi har en Volvo XC90 och tanker montera bagge (nya) stolarna i baksatet. Men trangt blir det....VOlvon har verkligen ovantat litet baksate :crazy: hade en BMW X5 forut och det var otrolig skillnad (men da fick man inte lika stort bagageutrymme...).

bytte när hon var 3 mån, till en Britax Freeway. Hon har alltid suttit bra i den. Nu är hon 3½ år =)

Svarar till alla:

elbereth Nej jag släpar inte ens runt på babyskyddet många gånger nu redan... det sitter i bilen och jag lyfter honom in till det. Men är inge direkt muskelbyggare ;) och dessutom väger han rätt mycket och babyskyddet är det mest otympliga jag varit med om att bära!

Snoffsan Vi kopplade ur airbagen fram redan innan han föddes ifall att vi ville ha honom framme men hittills har han suttit framme kanske 2 gånger! Nej jag tror inte heller att huvudet kommer "ramlafram" speciellt mycket.... han måste nog dock kanske bli lite äldre bara!

LitenIsa Ja min grabb vrålar också så fort man sätter ner honom i babyskyddet! Men när han fick provsitta stolen var han aldeless tyst! Kan det bero på att de ser bättre ut?

eyz Vad har ni för stol? Jag ser det näst intill omöjligt att få dit aktastolen bak, i sådanfall är passagerarsätet fram inte möjligt att sitta i :confused:

Sunshine Ja där jag jag nog beredd att hålla med, volvon har små säten bak!

Vincent åkte i babyskyddet till han var nästan 1 år. Han är inte så stor för sin ålder.

Vi har en Akta Graco. Kanske beror på v70-modell då, vi har den äldsta modellen.

Kan tillägga att vi till varje pris vill ha stolen bak då det är sån otrolig temperaturskillnad fram mot bak där det är tonade rutor, dock får det ju inte gå ut över körförmågan... :cool:

Senast ändrad:

Jag bytte vid 6 månaders ålder men använde babyskyddet i den andra bilen fram till han var ett år.

Om du tycker volvon har små baksäten, testa en Skoda Oktavia, pytteliten! Volvon är som en halv båt om man jämför :D

vi funderar på att köpa en sån, så jag vill gärna också höra om ngt har erfarenhet av den

Vi har en sån - den fungerar jättebra särskilt att man kan ha dem i olika lägen så när vi for långt kunde liten få ligga och sova!

Känns stabil och redig, den ska visst fungera ända från 0 månader men vi hade babyskyddet så länge vi orkade släppa på Heffaklumpen!

Fram - bäst med plats där (har kopplat ur airbagen) och lätt att hjälpa honom när man åker bak.

Den ska tydligen fungera som så att de kan ha benen lite under den när de blir större så de får mer benutrymme men jag vet inte jag vi får väl se om det fungerar så?

Vi har också kopplar ur airbagen.

Nu åker Ella ofta i bak men vi har bestämt att när det blir en mer permanent stol ( som DuoLogic ) så sätter vi den på passagerarsätet i fram :)

Vi bytte igår - vid åtta månaders ålder. Han hade kunnat ha babyskyddet någon månad till eller ett par kanske, men det började kännas lite trångt o ändå för tungt att kånka på med honom i nu, så vi köpte en Maxi- Cosi Mobi, som monterades vid affären och som han alltså i invigde på vägen hem.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa... 2
Svar
31
· Visningar
2 221
Senast: MaRomer
·
Gravid - 1år Det börjar bli dags att skaffa en bakåtvänd bilstol till dottern, och då uppstår ju en massa funderingar... Hon är idag en ganska... 2
Svar
24
· Visningar
2 797
Senast: Ewa-Lena
·
Övr. Barn Hej på er! Vi har ju en BeSafe izi kid till Milton och det är ju en jättebra stol, absolut. Dock ångrar jag att vi köpte den...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Emmah.S
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 377
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Tatueringstråden, del 4

Hund, Katt, Andra Djur