Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får en läkare skriva in ex. en cancerdiagnos i en patiens journal (som denne kan ta del av via 1177s E-tjänster) innan patienten muntligen har blivit meddelad diagnosen?
Provsvaren går ofta att se i journalen under en egen rubrik så de blir inte borttappade på det sättet. Jag har förstått att det finns mottagningar som har en inställning att endast signerade notat ses, exempelvis så har jag hört att man har teammöten tillsammans med patienten för att avsluta med att säga "nu går jag till kontoret och signerar så kan du läsa utredningen i lugn och ro". Andra låter en se både signerat och osignerat.De måste väl kunna dokumentera i takt med att de konstaterar/gör saker. Om diagnosen ställs så dokumenterar man att diagnosen ställts. När man meddelat patienten så antar jag man skriver att man meddelat patienten.
Om patienten kan eller vill läsa kan man inte ta hänsyn till och låta påverka vad som skrivs.
Speciellt om det är provsvar så antar jag man skriver resultaten när de framkommer. Annat verkar som riskfylld procedur att gå med dem i huvudet en tid och riskera att missa/glömma/skriva fel/förväxla olika provresultat för att minnet sviktar? Det är ju för att det inte ska inträffa som det finns krav på dokumentation och journalföring.
Diagnosronder är väl också ett läge då det är troligt att det blir en diagnos innan pat är vidtalad.Får, ja. Sedan brukar man väl sällan sätta diagnosen utan att meddela patienten vid besöket. Om det är t ex ett röntgensvar som kommer tillbaka med misstänkt cancer kan ju dock ovanstående ske.
Jag har faktiskt aldrig ens förstått varför jag skulle titta i min journal. Det är ju vårdens dokumentation och arbetsredskap.Journalen är vårdpersonalens arbetsredskap så självklart får de skriva in diagnos så fort den ställs
Det här är ju ett exempel på hur problematiskt det är när vårdens arbetsredskap blir direkt tillgängligt för patienten. Helt plötsligt måste vårdpersonal frisera och trixa för att det ska bli så bra som möjligt för patienten.
Jag har faktiskt aldrig ens förstått varför jag skulle titta i min journal. Det är ju vårdens dokumentation och arbetsredskap.
Vid ett tillfälle skulle jag ta med min pappersjournal från en läkare till en annan, min blick råkade falla på en anteckning som var ett rejält missförstånd av vad jag sagt. Då beslöt jag raskt att undvika sådan läsning i fortsättningen.
Det förstår jag, det låter jättejobbigt!Jag läser vissa anteckningar ibland, mest som ett stöd för att komma ihåg vad som sagts vid besöket (om det varit mycket information) och om jag vill fördjupa mig eller be sambon förklara mer. Läser också om jag är lite osäker på en dos av läkemedel eller för att se när en viss remiss gick iväg.
Men, håller med om att vissa anteckningar vill man inte läsa. Bland annat står det i en journal att min mamma gått bort i blodpropp (hon hade det som ung men är definitivt inte bortgången). Fick också ut min onkologjournal inför ett försäkringsärende och jag typ storgrät när jag läste igenom den. Kunde varit ogjort.
Anledningen till att jag undrade var att en närstående inför ett läkarbesök skulle fylla i en blankett som delvis bestod av frågor som hen behövde gå in i sin journal för att kolla upp. Väl inne ser hen att hens läkare från det senaste besöket har skrivit att hen har metastaserande cancer och blev givetvis chockad. Jag tyckte det var väldigt tråkigt att hen fick beskedet på det sättet och går och väntar på nästa läkarbesök för att få prata med läkaren om detta och få svar på alla frågor. Det fick mig att undra om det verkligen ska gå till såhär, nu förstår jag att det gör det.
Får en läkare skriva in ex. en cancerdiagnos i en patiens journal (som denne kan ta del av via 1177s E-tjänster) innan patienten muntligen har blivit meddelad diagnosen?
Jag har själv läst, bara för att jag är nyfiken. Men jag har sökt vård typ 3 ggr totalt sen journal på nätet infördes och det har aldrig varit något allvarligt..Jag har faktiskt aldrig ens förstått varför jag skulle titta i min journal. Det är ju vårdens dokumentation och arbetsredskap.
Vid ett tillfälle skulle jag ta med min pappersjournal från en läkare till en annan, min blick råkade falla på en anteckning som var ett rejält missförstånd av vad jag sagt. Då beslöt jag raskt att undvika sådan läsning i fortsättningen.
I min journal står det på ett ställe att jag är gift och har barn![]()
Då har du lärt dig nått nytt antar jag?![]()