När kan man kastrera hingstar? Och pris?

caradan

Trådstartare
Funderar på att köpa en shettis hingst men funderar på hur små de kan vara då man kastrerar dom?
Kan man kastrera en ettåring? (gäller samma med alla raser?)

Vad kostar det om distriksveterinären gör det? Vad kostar det på klinik??

Jag vet inte hur mycket det kostar att kastrera en shettishingst, det är lite olika beroende på var man bor. Men det är inte osjäligt dyrt (jag som student har råd, allt som vi studenter har råd med är själigt dyrt. allt vi inte har råd med är oskäligt dyrt)
:banana:Men om man vill behålla lite hingst utseende, så som en läcker hals och mycket mucksler ska man vänta till hösten som tvååring

Kastr. min shettis i april i fjol. Han var då knappt 2 år. För mycket testosteron :D och ingen framtida avelshingst, så lika bra han fick bort kulorna.
Kostade c:a 3500:-, vet. som kom hem och gjorde det (privatpraktiserande, men det hade sannolikt kostat lika mkt. av distr. vet.). Sedan fick han tyvärr, trots idoga motionerande för att svälla av och få ut all vätska som samlas, infektion, så ab-beh. i 10 dagar...runt 1000:--lappen till.....

jag kastrerade ena halvblodet nu i feb som 4 åring.
Han har MYCKET av hingstbeteendet och utseendet kvar och är mycket finare än den andre unghästen som kastrerades runt året. Jag tycker man ska vänta ett tag och låta dom växa på sig.
Bästa är att kastrera när det är kallt ute och dom slipper alla flygfän.
Skulle ha kostat runt 4000kr av distriktarn men jag gjorde ståendes kastration hemma och det kostade mig allt som allt 1500kr.

Hade en intressant diskussion med veterinären som kastrerade min 2-åring igår, ang karaktär och maffighet, hur mycket sen kastrering faktiskt påverkar. Han tyckte att det inte finns någon större anledning till att vänta med kastrering, att den extra tillväxten bara är tillfällig. Alltså om man har två helbröder, kastrerar den ena vi ett år och den andra vid fyra så kommer den som var hingst länge att vara maffigare upp till 5-6 års ålder, men därefter kommer det ha jämnat ut sig. Muskelmassa är ju, som vi alla vet, inget bestående...
Iaf, att vänta med kastrering är ju helt ok om man har bra möjlighet att hålla hingst. Men om det inkräktar på möjlighet till utevistelse och sällskap är det bättre att kastrera, om man nu inte har värsta stjärnan och avelsdrömmar. Det blir allt mer vanligt att kastrera som ettåring.
Tidpunkten är som bäst då det är torrt och halvkallt ute. Typ nu är nog sista veckan som vet vill göra det, med tanke på infektonsrisk. Men smuts och lera är värre än ett par plusgrader för mycket.
/Hanna, som vaktar kastreringssår och sprutar penicillin för fullt!

Svar till er alla:

Det verkar som om det skiljer ganska mycket i kostnad var i landet man finns. Ringde till min klinik och hörde och där skulle det kosta strax under 2000kr...

Nu verkar det inte som om det kommer att bli en åring utan ev en 6 årig hingst i stället men han kommer jag nog inte att kastrera.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 179
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 793
Senast: tanten
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 979
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 232
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31