När kan man para en tik?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 408
I

ikaros227

Nybörjare på valpar... Känner mig lite dum...:angel:

Men vid vilken ålder kan man låta para en Jack Russel tik?
Jag vill ju vara rädd om min hund och inte göra misstaget att låta henne valpa för tidigt.
Hur många valpar per kull är normalt?

Sv: När kan man para en tik?

Jag skulle vänta tills tiken är 2 år i allafall men de finns de som tar tidigare också...
I antalet valpar/kull är nog det mesta normalt.

2 år brukar man säga att tiken ska vara innan valpning.
Normalt antal valpar per kull är svårt att säga. Små hundar får oftast färre valpar än stora. Ca 4-6 st skulle jag kunna tänka mig är normlt på en JR men man vet ju aldrig. Kan bli bara 1 valp men lika gärna bli 8.

Min kompis har en JR, och jag tror att den var 2 år vid första valpningen.. :angel: Hon fick 4 valpar första gången, och 4 andra gången.. ;)

Skulle också säga 2 år, men vissa småväxta raser bör ju få valpar före två års ålder eftersom deras bäcken blir för stelt annars (men när man väl tagit en kull kan man ta flera senare). Vet inte om det gäller JR. Varför inte fråga din uppfödare?

Jag har hört så olika.
En del säger att man kan para på andra löpet. Vilket jag funderar på om et är ok...
En del säger 2 år vilket jag mer kan hålla med om...

Har oxå hört båda..
Men det är kanske beroende på ras.. eftersom JRT är färdigväxta före större hundar så borde det väl gå på andra löpet?
En uppfödare som jag känner som gör så iaf..

Liknande trådar

Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 844
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 253
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 525
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 584
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025