När kan man reklamera?

orion_x

Trådstartare
Köpte en Kieffer Master för nästan exakt tre månader sedan, den är använd mycket sparsamt i två månader av dem. Hästen har stått still en del. Förra veckan lossnade det övre lagret på lädret, precis som om det var ett plastlager överst som rynkades bort, och under är det grått läder. Jättefult :eek: . Det har skavts bort över stigläderfästena och på några andra ställen. Säljaren skulle ringa Kieffer på torsdag, och fråga vad vi skulle göra med sadeln. Men ska de inte ta tillbaka den för fel på lädret? Inte ens mina billiga sadlar från börjes för 400:- har sett ut så, och jag kan lova att de har varit betydligt mer misshandlade. Denna har jag skött jättenoga. Jag vill inte ha en ny sadel, jag vill ha pengarna tillbaka. Kan jag kräva det?

Sv: När kan man reklamera?

ja det klart att du ska reklamera det! Dendär sadeln ska skickas ner till keiffers fabrik i sådant fall!

Det är alltid 6 mån garanti på alla varor. Sedan gäller garantin som företaget utlovar. Brukar väl oftast vara 3 år på bom och läder?!?

Hoppas att det löser sig och att du får pengarna tillbaka!!

kan man få pengarna tillbaka, eller måste man ta en ny sadel?

Kan bara inte låta bli... :angel: Har ju sagt att Kieffer är skit!! :devil:

Klart att du ska reklamera!!! Jag tycker du ska försöka få pengarna tillbake, det finns bättre sadlar i den prisklassen som du kan köpa... Evt en dyrare begagnad. Säg att du är oerhärt besviken över kvaliten och att du Inte vill ha en sån igen. Är ju lov att försöka iaf. ;)

Om inte det är stor skillnad mellan Sverige och Norge så stämmer inte det. Garanti har man inte, Däremot har man REKLAMASJONSRÄTT, och den är på Minst två år!! Jag trodde inte det var så länge, men det är det. Gäller även kläder! Tvättmaskiner od som är dyra har man hela fem års reklamasjonsrätt på.
Så även om det kan vara lite skillnad så måste det ju vara mer än sex mnd i sverige när det är minst två år i norge? Och en sadel borde ju vara i "tvättmaskin-kategorin" iom den är så dyr.

Butiker brukar dock ha extremt dåliga kunnskaper om sånt här...

*knapplån*

Begreppsförvirringen är total... Dags för en "svensk kosumenträtt 101"!

I Sverige gäller följande:

Du har tre års reklamationsrätt när det gäller konsumentköp (om varan köpts efter den 1/4 2005, före det är det två år som gäller). Du skall reklamera i skälig tid efter det att du upptäckt felet, reklamerar du inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid.

Inom 6 månader från köpetillfället är presumtionen att felet är ursprungligt och det är alltså upp till näringsidkaren att bevisa motsatsen, efter 6 månader är presumtionen den omvända och det är alltså konsumenten som ska visa att felet var ursprunligt. Det är bara fel som är ursprunliga som näringsidkaren svarar för.

Garanti är något helt annat. Det innebär att näringsidkaren garanterar något om varans funktion eller liknande. Det är frivilligt och inget som påverkar din möjlighet att reklamera enligt ovan.

När du reklamerar så har du i första hand möjlighet att kräva avhjälpande (två försök) eller utbyte av varan, lyckas inte detta eller om det av andra skäl inte går att avhjälpa felet så kan du häva köpet. Det krävs att felet är av väsentlig betydelse för dig för att du ska kunna få tillbaka några pengar. Du kan dessutom kräva skadestånd för utgifter du haft på grund av felet på varan.

Tack, tyckte det låt konstig att man skulle ha så mkt dåligare villkor i Sverige. :)

kontakta konsumentrådgivningen där kan du få hjälp med vad som gäller! Tyvärr har jag ingen web adress...
Lycka till och acceptera inte annat än en ny sadel!

Tänkte precis skriva det som alfa460 gjorde :smirk:

Kan bara tillägga att behöver du hjälp kan du gå till kommunens konsumentrådgivare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Till sist så kan du ju alltid stämma dem, men så långt behöver vi kanske inte gå ;) Normalt ska iof sådana här fall inte vara så svåra att få igenom, då du uppenbarligen har lagen på din sida.

Good luck!

Säger som många andra,reklamera,men gör det omgående.
Givetvis ska inte sadeln se så ut efter så kort tid.
Men det finns säkert måndagsexemplar även hos kvalitetsmärken som Kieffer,men de borde ju vara måna om sitt rykte och sköta detta på ett snyggt sätt!
Annars har jag bara gott att säga om Kieffer.Har under mina drygt 20 år med egna hästar ägt flera Kieffer och ALDRIG haft problem!
Lycka till!

Tack för alla svar. Då ska jag gå ut hårt imorgon med att försäljaren får ta tillbaka sadeln. Antingen att jag får ut pengar/tillgodokvitto eller i sämsta fall ny sadel. Känns bra att ha lagen på sin sida i alla fall. Tack återigen för alla goda råd. Strular det så vet jag vart jag ska vända mig nu.

Nu läste du nog inte vad jag skrev tror jag, du har inte rätt att häva köpet i första läget, säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet eller byta ut varan i första hand. Går inte det kan du häva köpet. Tillgodokvitto behöver du inte acceptera däremot kan du få betala rimlig ersättning för den nytta du faktiskt haft av varan under tiden du haft den, säljaren ska å andra sidan betala ränta på pengarna du betalt så det kan väl kanske i vissa fall jämna ut sig.

Ser att jag glömde skriva att du dessutom kan begära prisavdrag t ex om du trivs väldigt bra med sadeln och felet egentligen bara är av kosmetisk art.

Hur som helst, du ska inte stövla in och skrika "jag vill häva köpet och det har jag rätt att göra" för då kommer du få problem.

Senast ändrad av en moderator:

Sadlen ska åka ner till Tyskland nästa vecka. Får hoppas att de inser att den inte ska se ut så:)

I regel är där ett par års garanti på en sadelbom men den garantin brukar inte gälla för lädret. Lädret brukar ha en garanti på 1-2 år och då ska ni läsa det finstilta på etiketterna för tex stübben har krav på att man endast använder deras lädervårdsprodukter för att de ska godkänna reklamationer på lädret.
Garanti gäller bara hos första köparen och "säljs inte med" om man säljer sadeln innan garantitiden löpt ut.

Sedan ska ju inte lädret bara skrynkla ihop sig det hade jag krävt en fullständig reklamation av.

Kan säga att jag står på den säljande sidan och har fått kämpa hårt för att få reklamera felaktiga produkter för kunders räkning.
Tycker alltid att det är tråkigt när problem uppstår men försöker hjälpa kunden så långt det bara går, ibland långt ut över vad jag har skyldighet till, men det beror ju mycket på kunden.
En kund som kommer in och är besviken men resonerar sakligt hjälper jag så mycket jag kan hela vägen.
En person som kommer in och skriker och gormar och kommer med hot om än det ena än det andra, försöker jag resonera med. Tar inte personen reson och vi kan prata på ett normalt sätt och lösa problemet - gör jag bara det som är precis nödvändigt.

Jag håller tummarna för att reklamationsavdelningen på Kieffer är på rätt humör. Lädret måste ha kommit från en dåligt garvad hud och då måste det ju finnas fler reklamationer av samma art.
Läderreklamationer är alltid svåra och jobbiga. Köparen hävdar att det är fel på lädret och tillverkaren att köparen har förvarat den för fuktigt eller torrt alt smörjt för lite eller för mycket eller på det stora hela varit oaktsam. I mitten sitter säljaren och försöker förgäves att inte bli den skjutna budbäraren.

Apo

Liknande trådar

Utrustning Nu vet jag inte hur jag ska göra:confused: :cry: . Har haft dåliga erfarenheter av Kieffer innan, då jag köpte en ny sadel av det märket...
Svar
7
· Visningar
1 011
Senast: orion_x
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka