När kan valpen börja följa med

giovanna

Trådstartare
Jag undrar hur länge ni tycker att man så att säga bara ska vara hemma med en ny valp, innan den kan följa med till andra ställen. Jag har eget företag och hunden kommer att vara med mig på jobbet på dagarna så det är inte ensamhetsträning vi pratar om. Men det känns som om det är lämpligt att låta valpen bli trygg i sitt hem innan man börjar ta med den till jobbet och hem till andra...

Sv: När kan valpen börja följa med

Jag tycker att det beror mycket på valpen, hur trygg den är i sig själv. Min senaste valp var väldigt kavat och visade redan första dagen att det här med olika miljöer, folk och andra hundar var en baggis så hon fick följa med till stallet nästan direkt och även till diverse andra ställen.
En mer försiktig valp hade jag nog tagit det lugnare med och tex låtit bli onödiga besök hos bekanta etc.

Jag plockar alltid med mig valpar från scratch. Däremot brukar jag undvika ställen med mycket hundar till vaccinationerna har nått full styrka och kroppen kan hentera ny smitta på ett bra sätt. Jag låter heller inte valpen träffa andra hundar än de som den ska umgås med före fyra månaders ålder.

Valpköpare brukar jag rekomendera att göra likadant: välj ut ett par-tre hundar för valpen att umgås med, och skippa resten av världens hundar till imunförsvaret är normalt. Låt valpen följa med på alla möjliga ställen - det mår den bara bra av. Miljöträning är nyttigt, och fullkomligt naturligt om man inte krånglar till det. En försiktig valp skulle jag lägga ännu större vikt vid att ta med så tidigt som möjligt, eftersom de anpassar sig lättast då. Jag låter dock inte kreti och pleti hälsa och klappa när jag har med valpar. Detta helt enkelt för att en social och framåt valp behöver lära sig att hela världen inte är en lekplats full med kompisar, och en räddhågsen valp har nog med att anpassa sig till nya miljöer i början.

Valpköpare brukar jag rekomendera att göra likadant: välj ut ett par-tre hundar för valpen att umgås med, och skippa resten av världens hundar till imunförsvaret är normalt. Låt valpen följa med på alla möjliga ställen - det mår den bara bra av. Miljöträning är nyttigt, och fullkomligt naturligt om man inte krånglar till det. En försiktig valp skulle jag lägga ännu större vikt vid att ta med så tidigt som möjligt, eftersom de anpassar sig lättast då. Jag låter dock inte kreti och pleti hälsa och klappa när jag har med valpar. Detta helt enkelt för att en social och framåt valp behöver lära sig att hela världen inte är en lekplats full med kompisar, och en räddhågsen valp har nog med att anpassa sig till nya miljöer i början.

Det där tycker jag låter bra :)

Jag kom hem med min valp (som nu är unghund) när hon var 9 veckor gammal. Det var en fredag och redan på måndagen därefter åkte jag och valpen in till Stockholm central för att jag skulle möta en person att köpa ett kameraobjektiv av. Samma dag kom en vän hem till oss på besök. Hon har alltså redan från början varit med runt om jag åker runt.

Hon har absolut inte fått hälsa på vilken hund som helst hur som helst, och jag släpper fortfarande inte ihop henne med vilken hund som helst "bara för att". Jag ser ingen mening med det. Hon leker med min andra hund och med vänners hundar.

Idag är hon en social, orädd och trevlig hund som kan lägga sig ner och sova oavsett om vi är mitt på Stockholms central, på ett tåg, hos en ny människa eller annan ny plats. Visst, är hon pigg, busig och vill utforska platsen får jag säga åt henne att lägga sig, men hon blir i alla fall inte stressad och det är det som jag ser som det viktiga.

Jag anser att så länge som valpen är trygg med dig så ska den klara av de flesta platser :)

Min tidigare valp fick följa med mig ut på en övernattning redan efter en vecka men då hade han redan hunnit känna sig trygg med mig. En osäkaer valp kan behöva någon vecka till. Att vara ute på stan med valpen och ta med den till nya platser är bra så länge som man ser till att valpen inte blir för stressad (lite stress första minutrarna på ett nytt ställe är naturligt).

Jag tycker att valpen kan få landa hemma 1-2 dagar så att man hinner få ett band mellan sig och valpen. Sen äre bara att köra :D. Man får ju använda lite sunt förnuft liksom. Min hund följde med till Strömsholms pingsttävlingar när hon varit hemma en vecka (inte hemma hela tiden), men då satt hon i en kattbur som bara hade utsikt framåt, på en leksaksbarnvagn som vi skjutsade runt :D. Vuxna hunden var med och hon fick komma ut på små promenader och kissa, samt sitta i mitt knä när vi satt stilla.

Just att man KAN stoppa undan dom om det blir för mycket tycker jag är jätteviktigt. Liksom, bara att sitta en halvtimme på torget ger ju skitmycket, eftersom alla ska fram och hälsa och det är liv och rörelse.

Har dessutom inget emot att folk kommer och besöker MIG de första dagarna hemma. Ett besök med blivande bästa hundkompisarna är helt okej.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
872
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 826
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31