När kastrerar ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 326

saila

Trådstartare
Flugfritt och snart slut på hingstbetet. Ska man kastrera ettåringen eller inte? Tar ni ut nån "expert" och kollar av ev hingstämnen eller fixar ni beslutet själva eller har ni ställt ut odågan i sommar? Eller har ni en tvååring?
Här ryker nög kulorna till veckan. men hur vet man att man fattat rätt beslut??? Inge kul med en 43-p valack 2008....
Saila, med beslutsångest.

Sv: När kastrerar ni?

Jag ha ju ett hingstföl hemma. Han jag köpte fölet av ha fött upp hästar lääänge och han sa att det kan va något att "spara" på, om jag har möjlighet. Så jag ska behålla honom som hingst och visa han på "Rådgivande bedömning för hingstar" i november nästa år, när han är 1,5 år. Sen får man se vad de säger om honom.... :)

Ansluter mig till beslutsångestskaran! Har två ettårshingstar som är som vilka små kelgrisar som helst. Har alltså inte visat något "hingstbeteende" överhuvudtaget.

"Alla" kastrerar ju sina ettåringar nu på hösten och mina är absolut inga hingstämnen, men ändå - varför ska jag kastrera om jag inte har några problem med dom? Har inga svårigheter att ha hingstar då vi har egna stallar och gård. Samtidigt så tänker jag att jag kanske kommer ångra mig i vinter då de fattat att de är hingstar med allt vad det innebär.

Får fundera en stund till - men det känns som man måste bestämma sig snart, det är ändå bäst att kastrera när de fortfarande kan gå ute dygnet runt....

Flugfritt och snart slut på hingstbetet. Ska man kastrera ettåringen eller inte? Tar ni ut nån "expert" och kollar av ev hingstämnen eller fixar ni beslutet själva eller har ni ställt ut odågan i sommar? Eller har ni en tvååring?
Här ryker nög kulorna till veckan. men hur vet man att man fattat rätt beslut??? Inge kul med en 43-p valack 2008....
Jag fattar besluten själv, oftast.
Fast... :rofl:
Förra året hade jag lite beslutsångest, för jag hade egentligen bestämt mig för att kastrera, men sen kom jag på den briljanta idén att jag ju kunde visa honom på rådgivande - om inte annat så för att se det som en saluvisning...
Och hoppsan, de tyckte visst att han var nog bra att sparas... :rofl:

Men ärligt talat, nu vet jag inte vad det är för ras du pratar om, men att vara hingsthållare är i de flesta fall ingen större dans på rosor, möjligen barfota på dess stjälkar, med taggar och allt :smirk:.
Ge hästen ett bra liv som valack, med hästkompisar och hela köret!

//säjer hon som kastar vääääldigt stora stenar i det lilla glashuset, eftersom hon själv har värsta kastrationsångesten... :angel:

Om dom inte är några hingstämnen så råder jag dig att kastrera dom som ett och etthalvtåringar då dom som hingstar utsätter sig för betydligt större skaderisker samt att livsanden vaknar ofta fortare än man anar och kan ställa till problem

Jag tycker att hingstar har en jäkla utstrålning och är oftast väldigt vackra! Dom visar ju upp sig på ett helt annat sätt än en valack.

MEN det beror ju på vad man har för tankar med sin häst, tävla, skogsmulle, bara träna för skojs skull eller är tanken att avla.... Det ska man nog i första hand tänka på.

Sen har jag några kloka ord som en väldigt känd tränare a till mig en gång. VA på kurs och en deltagare hade en hingst med sig. Tränaren tar helst inte hingstar etersom det är stor skaderisk får honom. Iallafall till det han sa; Hur snäll än en hingst är ska man behandla dem som ett laddat vapen i alla lägen....

Så jag kanine råda dig egentligen men tänk i första hand på vad DU ska ha hästen till, din säkerhet och tänk på att hästen får ett lugnare och trevligare liv som valack med kompisar och allt!

Lycka till!

Mitt mål är att kastrera så sent som möjligt, ca 3 år

Har tänkt kastrera våran 2,5 åring nu i sept, visad på föruttagning men blev inte rekomenderad vidare.

Ja visar dom först på föruttagning eller utställning för att se om det är något att spara som hingst, om inte blir dom valacker.

Våra hingstar( ponnysar) går ihop (1-4 åringar) och de funkar bra.

Hur snäll än en hingst är ska man behandla dem som ett laddat vapen i alla lägen....
Ett MYCKET klokt uttalande!
Det borde fler läsa och memorera, i en tid när det finns en alldeles för romantiserad syn på det här med att äga en hingst, trots att den inte är ämnad för avel...

Det är väldigt olika beroende på antal unghingstar, hur individens beteende är, och ev...när båda kulorna ramlat i rätt läge:angel:

Iår har vi två 1½ årshingstar som är snälla och lugna och som förmodligen får gå kvar som hingstar över vintern och sen får vi se.

Årets hingstföl, 5 månader gammal är betydligt mera hingstig och försöker betäcka sin mamma :crazy:, han lär inte ha sina kulor kvar särskilt länge, hoppas det kommer att fungera över nästa sommar iallfall;)

Skulle jag tycka vore jättekul!! En 43-poängsvalack alltså...

Jag har inga godkänd hingst-ambitioner med min 1-åring o har inte tänkt visa nu i höst på rådgivande då han är (o har varit hela tiden)väldigt sen i utvecklingen. Planen är att skära i feb-mars som jag gjorde med hans äldre bror.
Växer han på sig o ser lovande ut då kanske jag överväger att spara fram till hösten o visa som 2-åring, mest bara för att få en bedömning.
Han går på lösdrift med andra unghingstar så jag är inte så bekymrad över ev hingstbeteende, han inte visat en tillstymmelse till det hittills.

Jag tänker kastrera min ettåring snart. Det är mest för att det blir enklare att ha i flocken. Jag har ju några ston också o det kan ju bli lite fel om man har otur. För några år sedan när jag hade en unghingst så hoppade han över staketet o betäckte dotterns tävlingsponny...inte så kul...var till vet o naturligtvis så tog det så vi fick spruta henne...

Jag valde att kastrera hingst som 1,5-åring. I december i samband med julledigheten så jag skulle ha tid att motionera och sköta om honom ordentligt.

Min häst är snygg och skulle säkert varit ett hingstämne, men jag har varken kunskap, möjlighet eller ekonomi att ha en avelshingst. Dessutom kändes det för riskabelt att ha en hingst. Jag släpper inte ut och tar in hästarna själv, stallägaren sköter det. Jag ville inte riskera varken dem eller hästen. Jag ville inte heller ha ansvaret för en lös springande hingst i byn :crazy: Risken finns ju alltid att hästarna kommer på rymmen.

Mvh Jordgubba

Hur mycket sanning ligger det i att vallacker växer mer?
Jag kommer att kastrera min åring nu någon gång i höst. Kommer han skena iväg på höjden då?

Jag kommer att spara Wilmas föl som hingst tills den är si sådär 5 år gammal, för att bland annat få den mer maskulin.

Nu vet jag ju inte om Wilma får en hingstunge, men om hon får det så blir det så. :idea:

Kommer att visa den och se till att den går Breeders Trophy. Vi får se om det blir något hingstämne också. Hade varit skoj! :)

Hade veterinären hemma idag.
Kastrationen kommer bli i november. Och den kommer ske liggandes. Det var iaf det h*n rekommenderade och då gör jag så =)

kl

Hur är det med hingstar som kastreras sent? I 5-årsåldern? Vissa säger att de kan förbli hingstiga om de kastreras sent, stämmer det?

Våran islänning kastrerades som 7 åring o han är inte det minsta hingstig. Kunde gå med ston efter en månad.

Jag kastrerade nyligen min helt galna lilla sexåriga minishettis, det var en liten jäkel i fårakläder... Han kom hit från en kortare vistelse på annan ort, gjorde slarvsylta av samtliga hagens invånare och satte sån skräck i dem att de fortfarande darrar när de ser honom (han var med dem ett dygn - inte ens det)

Klipp klipp, bort med kulorna och nu tre veckor senare är han precis som vilken valack som helst. Lugn och snäll och mår så otroligt mycket bättre! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka