Sv: När ni skaffade hund...
Jag tycker man ska vänta till man har bra förutsättningar, absolut. Men det beror ju också på hur man skapar dem.
För min del var tre saker avgörande att det blev just nu (eller ja, för ett år sen) och inte tidigare:
- Jag flyttade ihop med pojkvännen. Hade inte klarat ha hund själv.
(sen att vi först började prata om att skaffa hund och sen kom på att vi då måste flytta ihop är väl en annan sak
)
- Jag känner/kände att jag inte längre vill festa tre dagar i veckan, plugga i skolan dygnet runt, flänga runt halva nätterna... Visst festar jag fortfarande ibland och hittar på annat, men jag hade faktiskt inte velat ha hund första åren på min utbildning även om det hade ordnat sig om jag redan haft hund.
-Jag hade möjlighet att vara hemma några månader med valpen.
Har som sagt haft min hund ett år nu och det funkar jättebra! Jag pluggar (schemalagd max till 17, oftast tidigare), sambon jobbar eftermiddagar och kvällar (började förut 13, numera 15). I framtiden börjar husse plugga och jag kommer även förhoppningsvis/troligen kunna ha hunden med mig på jobbet, i alla fall vissa dagar.
Min hund är ensam max 4-5 timmar, oftast betydligt kortare eller inte alls.
När det kom till rasval ville jag ha en hund som man kan göra "allt" med men som inte kräver massvis av aktivering. Det är första hunden och man/jag vet inte riktigt vad som väntar en, hur kul hundträning är i längden osv. Jag är jättenöjd med det valet, även om jag idag gärna hade haft en hund som verkligen älskar att jobba.
Jag ville även ha en hund utan för mycket jakt och husse ville ha en liten hund. Det blev en dvärgschnauzer, perfekt för oss och dessutom ett stort plus att de inte hårar (vilket dock inte var ett kriterium).
Tillägg: Jag har alltid velat ha hund och älskar att kolla runt på hemsidor och planera/drömma mig bort, så jag kände mig rätt väl förberedd. Har inte kunnat ha hund medan jag bodde hemma (ena föräldern allergisk, andra avskyr hundar (men kommer idag väldigt bra överrens med min)).