När räknas handpenning som förbrukad?

Sv: När räknas handpenning som förbrukad?

Ja du, en del av mig vill behålla hela handpenningen. Inte för de få kronornas skull utan just för principen. Men sen känns det lite sniket om jag får hästen såld för nästan dubbla priset och därmed går med vinst ur hennes klantighet. Hade jag sålt den för samma pris till nån så hade jag behållt hela handpenningen.

Undrar just nu vad som ska räknas med som skälig summa för underhåll av hästen. Foder, försäkring är ju självklara avgifter - men nu ska jag avmaska hela gängen i veckan och måste ju då ta denna ponnyn också. Helt plötsligt inser man hur mkt en liiiten ponny faktiskt kostar i drift ändå! :smirk:

Blääää... nu sitter jag i en konstig sits igen.... denna ponnyn verkar svårsåld!!

Den första köparen har inte hört av sig nåt mer, hon är ute ur bilden förutom den lilla del av handpenning som hon ska få tillbaka när han blir såld till nån annan. (rör sig om nån hundralapp)

Den nya ägaren verkade (också) jätteintresserad och trevlig men... kom överens om att jag skulle skicka avtal snarast och sen skulle hon genast betala in hela beloppet och sen hämta ponnyn senare. Nu är avtalet skickat och i det avtalet stod det ett sista betalningsdatum. Avtalet kom iväg lite sent med posten så jag mailade dom och sa att det var helt OK att senarelägga betalningen några dagar om dom ville eftersom dom fått mitt kontonr så sent. Nu en vecka efter senaste datumet i avtalet så är varken pengar eller kontrakt mig tillhanda....

Klantigt av mig att inte skriva ett nytt sista datum kanske, men jag själv hade ju tolkat "ett par dagar" som absolut SENAST en vecka efter. Är det min "uppgift" att ringa och kolla vad dom har för planer eller ska jag bara skita i det och sälja till nån annan?

För min del hade jag hellre sålt honom till en annan spekulant, har en som bor närmre och verkar bra. Och som dessutom betalar mer.

Så trött på detta nu.

Sälj hästen. Har man inte returnerat kontrakt, satt in pengar eller ens hört av sig är loppet kört. Punkt slut.

Någon måtta får det vara på tramset.

Men gör nu allt rätt den här sista gången :D

trodde ju att jag gjorde allt rätt denna gången :-)

Håller du också med om att "ett par dagar" är mindre än en vecka?

Självklart är ett par = 2, tänkte bara om det fanns nåt annat sätt att tolka det hela på :-)

Ja, du har verkligen otur! :( Tycker att du nu ska sälja hästen till den "nya" personen som åxå betalar mer. Och ett par dagar är ju 2 st. så har det gått längre så och dom inte har hört av sig på endera vis så är det ju som lovisaleonora säger: loppet är kört! Hoppas att det går bra nu till sist! :)

Lycka till, Kicki :)

Vilken härva och vilka oseriösa personer.. :crazy:

Hoppas du hittar en bra köpare och att allt stämmer.

Jag satte ut en ponny på annons, fick den perfekta köparen som betalade in en handpenning. Sa då att hon hämtar honom senast om två veckor och för min del så var det helt OK, det var ju ingen brådska.
Nu har de två veckorna gått och hon vet inte när hon kan komma och hämta honom. Hon har inte hört av sig heller utan svarar knappt på mail eller telefon.

För min del spelar det egentligen ingen roll om ponnyn går kvar här ett tag till, men jag har ju kostnader så som foder, försäkring och nu ska alla verkas och avmaskas i veckan innan dom byter hage.

Vi skulle skriva avtal när hon hämtade ponnyn, så vi har inget skrivet på när leverans skulle ske. Hade varit lite nogrannare om det hade handlat om lite mer pengar i köpeskilling. Har ingen lust att hitta en annan köpare heller eftersom denna verkligen var bra.

Så... när kan jag egentligen rent "lagligt" sätta ut annons igen för att få mer press på säljaren? Är det redan nu när hon inte har hållit vad hon lovat om två veckor?

Om ni i avtalet då handpenningen las inte bestämde datum för när köpet skulle slutföras så skulle jag defintivt försöka att återlämna handpenningen å det snaraste. För en köpare som agerar på detta sätt är ingen ägare man vill ha till en häst man säljer. Så se till att få detta avtal ur världen och se till att skriva kvitto på återlämnande av handpenningen och att köpkontrakt ej längre föreligger.

Skrev ni däremot avtal enligt första meningen i mitt inlägg, då kan du kanske både behålla handpenning och sälja hästen till någon annan.

Hälsning Maja

En fråga bara. Varför skrevs inte ett avtal med dem när de var och tittade om de nu ville ha hästen?

Tycker att du till nästa gång ska säga ok, hästen är er om ni kommer på ett visst datum och ett visst klockslag, max 1 vecka senare och då ska de ha med sig pengar och kontraktet ska skrivas.

Händer inte detta, så har du inte bundit dig till någonting och kan sälja hästen till någon annan.

LYCKA TILL!!

Det har ju hänt lite sen den första köparen var med i bilden, jag antar att du inte har läst hela tråden.
Ingen av de två köparna har varit och tittat på hästen utan skulle köpa den helt osedd. Blir därför alltid lte mer krångel med papper då. Köpare 1 har en helt annan version om vårt muntliga avtal än mig och kommer därför att få tillbaka den del av handpenningen som ej är förbrukad av kostnader när jag får ponnyn såld. Ren good will från min sida.

Har pratat med den nya köparen och allt ska ordna sig nu inom ett par dagar, ska bli skönt att få detta ur världen då ponnyn inte riktigt trivs hos mig längre.

Det har ju hänt lite sen den första köparen var med i bilden, jag antar att du inte har läst hela tråden.
Ingen av de två köparna har varit och tittat på hästen utan skulle köpa den helt osedd. Blir därför alltid lte mer krångel med papper då. Köpare 1 har en helt annan version om vårt muntliga avtal än mig och kommer därför att få tillbaka den del av handpenningen som ej är förbrukad av kostnader när jag får ponnyn såld. Ren good will från min sida.

Har pratat med den nya köparen och allt ska ordna sig nu inom ett par dagar, ska bli skönt att få detta ur världen då ponnyn inte riktigt trivs hos mig längre.

Vad roligt att det äntligen verkar lösa sig med din hästförsäljning. :)

Lycka till med framtida försäljningar, Kicki :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 407
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 775
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 069
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 650
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?