När ska man ge upp?

coolia

Trådstartare
och börja med sömntabletter? Jag brukar behöva lång tid för att somna och sen vaknar jag på småtimmarna och kan inte somna om.
Men jag är rädd för att bli beroende av tabletter. Om jag väntar på att bli sömnig är jag vaken hur länge som helst och sen är jag toktrött på dagen. Och nu är jag vaken och pigg.

och börja med sömntabletter? Jag brukar behöva lång tid för att somna och sen vaknar jag på småtimmarna och kan inte somna om.
Men jag är rädd för att bli beroende av tabletter. Om jag väntar på att bli sömnig är jag vaken hur länge som helst och sen är jag toktrött på dagen. Och nu är jag vaken och pigg.

Är du väldigt trött av dagen och testat rätt sömnrutiner etc finns ju ocke beroendeframkallande preparat att testa.

Det finns en del andra knep som jag inte vet om du försökt? Kedjetäcke, somna på precis samma tid varje kväll och gå upp exakt samma tid varje morgon (även på helgerna), svalt och mörkt i sovrummet, ingen dator eller liknande just före läggdags, dvs allt som gör att du blir 'överstimulerad' mentalt. Jag vet att vissa gör lite yoga, tai chi eller liknande.

I värsta fall kan du be din läkare att skriva ut tex lergigan som är antihistaminer och inte beroendeframkallande men gör att du blir lite dåsig och avslappnad som när du använder hostmedicin eller allergimedicin :)

Jag lärde mig under terapi för mina sömnproblem att sömnmedicin egentligen ska tas som en kur. Varje dag under 2 veckor tex så att man får en bra rutin, sen ska det fasas ut och så ska man slippa tabletterna.

Oftast är det dock så att sömntabletter skrivs ut vid behov, men det var enligt kbt-terapeuten lite fel.

Överkonsumerar du alkohol fortfarande som du berättat om tidigare? Alkohol ger sömnproblem.

Jag kommer nog aldrig sova utan tabletter
Har haft störd sömn sen tonåren.
Utan tablettter kan jag vara vaken i ett par dygn och jobba blir omöjligt. När jag väl somnar efter 2 dygn sover jag ett par timmwr och vaknar sen.
Har hjärtproblem pga sömnen så nu äter jag hellre piller än inte sover.
Har nu mirtazapin och lergigan

Har kedjetäcke.
Äter Mitrazapin och Fluoxetin som antidepp. Qiuntiapine och Atarax för ångest. Zolpidiem och ibland även Theralen droppar för sömnen.
Äter också ett naturpreparat för sömnen

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 211
Senast: NilHe
·
Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
622
Senast: Kristall10
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 062
Senast: Blyger
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025