När ska man släppa på nätterna?

Sv: När ska man släppa på nätterna?

Sitter just nu och oroar mig... pållarna går ute 5e natten nu och det har varit ihållande regn sen kl13, ca 14 grader... inga täcke och bara några få träd i hagen, dock relativt vindskyddat.
Sitter o funderar på om jag ska ta fram regnstället och cykla o ta in dem ikväll... men det är ju inte direkt kallt, bara det att de lär va blöta hela natten... :cry:

Mina hästar (arab o shettisar) har gått ute dygnet runt sen början på mars.

Våra 3 hästar har gått ute dygnet runt sedan april. De verkar trivas utmärkt. Jag brukar vänta tills det är plusgrader på natten. (fast hästarna skulle troligvis inte bry sig ett dugg om att vara ute även om det var lite minus om nätterna)

Våra har varit ute sedan början på maj, har bara tagit in dem en stund på dagen så de fått torka, och när det var varmt fick de vara inne en stund mitt på dagen.

Jag slängde ut mina maj -06 och ingen har dött än. Det finns täcken och mat i form av hö/bete. Räcker inte betet så är det ju bara att stödutfodra på nätterna. Och jar bor lååångt norrut.

Håller med! :bow:

Bor också i Norrland, och har haft mina hästar i 4 resp. 3 år (skaffade inte bägge samtidigt)
.. så... Stoet har gått ute i sammanlagt... 6 år.. dygnet runt (2 hos förra ägaren, 4 hos mig),
och herrn ifråga har gått ute i 3 år till hösten :)
Dygnet runt, vinter som sommar - med massa hö, gräs , ligghall
och om det absolut är nödvändigt - täcke. Jag drar väl täckesgränsen nånstans vid.. 20 minus...
Eller om det är snöyra eller spöregn - de kan bli rätt stela o frusna annars. Men så är stoet också 24 och vallacken är sned och spänd i kroppen -
så jag tycker att jag har belägg för att lägga på täcken ibland ;)

/ M

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 900
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 547
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka