När tappa första mjölktand

Torktumlare

Trådstartare
Adam är 5 år, fyller 6 år i Januari. En av hans framtänder i undre käken är rätt lös. Jag frågade honom om han fått någon stöt eller blivit puttad först svarade han nej men sedan kom han och sa att jo, han har ramlat på dagis i fredags. (Märkte det igår) ingen på dagis har sagt att han ramlat eller gråtit eller något liknande, och smällen måste varit rätt hård om hans tand är så pass lös och dessutom har den inte varit så lös innan ska fråga på dagis imorgon. Men är det normalt att man tappar mjölktänderna så tidigt? Bör jag ringa tandkliniken/vårdcentralen? Adam är då inte min son, utan min lillebror som jag passar men det går väk att gå med honom dit ändå?

Sv: När tappa första mjölktand

Jag träffade en 5åring igår med en glugg och en lös tand. Tror inte det är speciellt ovanligt att tappa tänder i 5årsåldern även om det är ganska tidigt.

Jag tappade min första tand (utan att ha fått något slag mot den) ca. en månad innan jag fyllde sex år.

Jag tappade min första tand (utan att ha fått något slag mot den) ca. en månad innan jag fyllde sex år.
... och jag började tappa tänder strax efter att jag fyllt fem (jag minns detta därför att jag hade tappat ganska många tänder när jag började på förskolan vid sex års ålder, man kan även se på bilder från sex-sjuårsåldern att flera permanenta tänder fram sitter där de ska).

Även jag tappade mina första i början av femårsåldern, tror inte det är ett dugg konstigt, många av barnen på öppna förskolan har också gluggar när de är 4-5 år. Men ring hans tandläkare imorgon och fråga om du är osäker.

Liknande trådar

Småbarn Nr 1 fick sin första tand vid 6 mån ålder och sen kom de upp i rätt ordning och ganska snabbt och utan större problem. Det var lite...
Svar
16
· Visningar
2 600
Senast: Gnarpis
·
Hundhälsa Hoppas ni orkar läsa allt... Det var 20 år sedan jag hade hund och då hade jag schäfer och det skiljer sig lite.. Har en liten ettårig... 2
Svar
31
· Visningar
6 866
Senast: super
·
I
Övr. Barn Letat, men hittar ingen tråd om mjölktänder så då skapar jag en tråd om detta. Jag vill fråga er andra om era erfarenheter, det är så...
Svar
1
· Visningar
2 721
Senast: Tulpa
·
Hästvård En FRÅGA - hur ska en fälld mjölktand se ut egentligen?? Jag har INGEN som helst aning whatsoever, helt rudis. Hittade dock första...
Svar
12
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka